دشت قزوین؛ فرصتی سبز برای جهش تولید

۱۱ تیر ۱۳۹۹، ۱۲:۳۳
کد خبر: 83840438
رضا اولادی
دشت قزوین؛ فرصتی سبز برای جهش تولید

قزوین - ایرنا - همزمان با سال جهش تولید طرح‌ها و برنامه‌های زیادی در بخش کشاورزی قزوین تدارک و به مرحله اجرا گذاشته شده‌ که ارتقای بهره‌وری در منابع آب و خاک، پایداری و تقویت فعالیت‌های کشاورزی و رشد قابل توجه تولید محصولات در این استان را به ارمغان خواهد آورد.

استان قزوین با برخورداری از یک دشت حاصلخیز و همچنین زیرساخت های مناسب در بخش کشاورزی با وجود آنکه یک درصد خاک و مساحت کشور را دربرگرفته است اما سالانه بین ۴ تا ۵ درصد محصولات کشاورزی ایران را تولید می کند.

این استان دارای ۴۸۹ هزار هکتار اراضی کشاورزی که بخش قابل توجهی از آن در دایره دشت قزوین قرار می گیرد، به گفته کارشناسان در صورت برنامه ریزی مناسب این دشت سالانه قادر به تامین غذای ۲۵ میلیون نفر است.

قزوین  همچنین جز پنج استان کشور در تولید شیر و تخم مرغ و همچنین جزو سه استان برتر کشور در زمینه تولید محصولات مهم باغی انگور و زیتون به شمار می رود، بخش زیادی از محصولات کشاورزی قزوین علاوه بر تامین نیازهای غذایی مردم این دیار به تامین محصولات غذایی دیگر استان ها نیز کمک می کند.

همزمان با سال جهش تولید، در استان قزوین با برنامه ریزی برای حفظ و ارتقای قابلیت کشاورزی دشت قزوین، اجرای سیاست سازگاری با کم آبی، افزایش تولید محصولات استراتژیک، توسعه مکانیزاسیون و تجهیز اراضی به سامانه های آبیاری نوین و توسعه کشت گیاهان دارویی و افزایش ظرفیت ذخیره سازی نهاده های دامی به عنوان نیاز حیاتی صنعت دام و طیور قدم های بلندی برای تحقق شعار سال در بخش کشاورزی برداشته شده است که در این گزارش به برخی از آنها اشاره شده است.

آغاز اجرای طرح تاک در قزوین، گامی دیگر برای جهش تولیدات کشاورزی

طرح تاک با هدف نجات دشت قزوین و همچنین ارتقای تولید محصولات کشاورزی در این استان طی یک بازه زمانی ۱۰ ساله همزمان با سال جهش تولید به اجرا گذاشته شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین در خصوص این طرح گفت: اجرای این طرح یک گام اساسی و زیربنایی برای صیانت از تولید و جهش در این حوزه به شمار می رود.

عیسی قبادی افزود: در این طرح با اولویت تجمیع و یکپارچه سازی اراضی و اجرای دقیق الگوی کشت در کنار تسریع در اجرای طرح های آبیاری نوین و استفاده از فناوری های روز تلاش داریم تا از کشاورزی سنتی فاصله گرفته و دشت قزوین را به یکی از قطب های کشاورزی مدرن در ایران تبدیل کنیم.

این مسوول با بیان اینکه اجرای طرح تاک می تواند کشاورزی قزوین را متحول کند،گفت: برای اجرای این طرح دستگاه های مختلف از جمله جهاد کشاورزی، شرکت آب منطقه ای و سازمان برنامه و بودجه قزوین بسیج شده اند. 

قبادی همچنین گفت: در این طرح می خواهیم بدون افزایش مصرف آب بلکه با صرفه جویی در آن، تولید محصولات کشاورزی را به چندین برابر وضعیت فعلی برسانیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین با بیان اینکه تحقق اهداف جهش تولید در بخش کشاورزی قزوین منوط به نجات و احیای دشت قزوین است،اظهار داشت: پایداری فعالیت های کشاورزی نیاز اساسی به آب دارد و یکی از اهداف طرح تاک کاهش مصرف آب در مزارع با استفاده از روش های نوین آبیاری و تغییر کشت ارقام و استفاده از ارقام مقاوم و کم آب بر است.

قبادی اظهار داشت: اجرای طرح تاک آنگونه که باید و شایسته نیازمند همراهی جامعه محلی و کشاورزان است و از ظرفیت رسانه ها و فضای مجازی نیز باید برای اقناع کشاورزان و جامعه محلی و همکاری با دستگاه های مسوول برای پیشبرد این طرح باید استفاده شود.

افزایش ظرفیت ذخیره سازی نهاده‌ها در قزوین، سیاستی برای جهش تولید محصولات دامی

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قزوین نیز گفت: قزوین با وجود آنکه کمتر از یک درصد مساحت کشور را دربر دارد اما جزو ۱۰ استان ایران در تولید محصولات دامی و همچنین از حیث تولید شیر و تخم مرغ رتبه پنجم و ششم کشور را داراست.

علی شاپورزاده اظهار داشت: از آنجا که تولید محصولات دامی به ویژه گوشت مرغ، شیر و تخم مرغ نقش مهمی در کمک به حفظ و تامین امنیت غذایی کشور دارد در سال جهش تولید مجوز احداث نخستین سیلوی اختصاصی ذخیره سازی نهاده ها و خوراک دام و طیور در استان قزوین صادر شد و کار ساخت نیز به زودی آغاز می شود.

این مسوول گفت: تامین نهاده و خوراک دام و طیور برای تداوم فعالیت واحدهای دامی و استمرار تولید محصولات این حوزه حیاتی است و با ساخت این سیلو ظرفیت ذخیره سازی خوراک دام و طیور در استان قزوین به ۲ برابر افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه برای ساخت این سیلو ۱۰ هکتار زمین در اختیار اتحادیه دامداران استان قزوین قرار گرفته است،افزود: سات این سیلو به تامین و ذخیره سازی نهاده های مورد نیاز دامداری ها و مرغداری های استان کمک قابل توجه خواهد کرد.

رشد تولید محصولات استراتژیک کشاورزی در قزوین

گندم و کلزا از مهم ترین تولیدات کشاورزی و از محصولات استراتژیک به شمار می روند که تامین آنها نقش مهمی در حفظ امنیت غذایی کشور دارد.

کندم به عنوان مهم ترین و پرمصرف ترین محصول کشاورزی و تامین کننده بخش مهمی از غذای مردم به شمار می رود و کلزا نیز مهم ترین ماده برای تامین روغن خوراکی به شمار می رود.

به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قزوین در سال جهش تولید شاهد رشد هفت درصدی تولید محصول استراتژیک گندم و همچنین رشد ۲۰ درصدی تولید محصول استراتژیک کلزا در استان قزوین خواهیم بود.

مجید اسماعیلی اظهار داشت: پیش بینی می شود امسال حدود ۳۵۰ هزار تن گندم و همچنین ۱۱ هزار تن کلزا از مزارع استان قزوین برداشت شود.

این مسوول همچنین گفت: با توجه به نیاز کشور به حفظ خودکفایی گندم و همچنین کاهش واردات روغن، از طریق تغییر و بهسازی ارقام و استفاده از بذور اصلاح شده و توسعه کشت مکانیزه تلاش داریم تا تولید این محصولات استراتژیک را در استان قزوین افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه تلاش داریم تا افزایش تولید محصولات کشاورزی در قزوین بدون توسعه کشت و رشد مصرف آب انجام شود،افزود: در همین راستا امسال نزدیک به ۱۵۰۰ هکتار از مزارع استان قزوین به کشت محصولات علوفه ای کم آب بر اختصاص یافته است.

راه اندازی نخستین شهرک گلخانه ای قزوین در سال جهش تولید

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قزوین در ادامه از راه اندازی شهرک گلخانه ای نودهک تاکستان به عنوان نخستین شهرک گلخانه ای استان قزوین در سال جهش تولید خبر داد.

اسماعیلی یادآور شد: ساخت این شهرک گلخانه ای از مصوبات سفر رئیس جمهوری به قزوین در سال ۹۵ بود و برای همین منظور یک هزار هکتار اراضی مستعد در شهرستان تاکستان به این موضوع اختصاص پیدا کرد و در فاز اول شاهد آماده سازی و ایجاد زیرساخت برای به وسعت ۷۰ هکتار بودیم.

این مسوول با اشاره به واگذاری اراضی آماده شده در این شهرک گلخانه ای و شروع به ساخت واحدهای تولیدی گلخانه در آن از سوی سرمایه گذاران،گفت: در سال جاری که از سوی مقام معظم رهبری به نام جهش تولید نام گذاری شده است شاهد راه اندازی بخشی از این واحدها و تولید محصول در آنها خواهیم بود.

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود با راه اندازی واحدهای گلخانه ای در دست ساخت در فاز اول این مجتمع بزرگ کشاورزی برای ۶۰۰ نفر اشتغالزایی شود،افزود: براساس اعلام شرکت شهرک های کشاورزی قزوین پیش بینی می شود امسال ۱۰ واحد گلخانه ای در این شهرک به بهره برداری برسد.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: توسعه کشت گلخانه ای برای صرفه جویی در آب و رشد تولیدات کشاورزی با محوریت صادرات یکی از اولویت های دولت و وزارت جهاد کشاورزی به شمار می رود که در سال جهش تولید توجه ویژه ای به آن شده است.

جهش تولید در گیاهان دارویی قزوین با توسعه ۱۰۰ هکتاری

یکی از برنامه های اقتصاد مقاومتی و همچنین جهش تولید در بخش کشاورزی قزوین بر حوزه گیاهان دارویی متمرکز شده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی قزوین در همین خصوص گفت: توسعه کشت گیاهان دارویی در سطح ۱۰۰ هکتار در سال جهش تولید در دستور کار قرار گرفته است.

علی اکبری افزود:  هم اکنون ۲۶۰ هکتار از اراضی کشاورزی قزوین به کشت گیاهان دارویی اختصاص دارد که افزایش ۱۰۰ هکتاری، وسعت اراضی زیر کشت این دسته از محصولات کشاورزی را به بیش از ۳۵۰ هکتار می رساند.

وی اظهار داشت: توسعه کشت گیاهان دارویی در قزوین به معیشت روستاییان کمک کرده و موجب اشتغالزایی برای جوانان روستایی می شود.

این مسوول گفت: برای توسعه صنایع تبدیلی مرتبط با گیاهان دارویی نیز تلاش می کنیم چرا که فرآورده سازی این نوع گیاهان و صادرات آنها می تواند ارزآوری قابل توجهی برای کشور به همراه داشته باشد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی قزوین با بیان اینکه در حال حاضر بیشترین میزان کشت گیاهان دارویی در این استان به گل محمدی و زعفران اختصاص دارد،افزود: با توجه به کم آب بر بودن این گیاهان، توسعه کشت آنها در اراضی کم آب استان را در دستور کار داریم.

اکبری با بیان اینکه الموت یکی از مستعد ترین نقاط کشور برای کشت گیاهان دارویی است،افزود: با توجه به رویش انواع گیاهان دارویی در این منطقه از جذب سرمایه گذار برای تولید و فرآورده سازی این نوع گیاهان در الموت استقبال و حمایت می کنیم.

تجهیز پنج هزار هکتار از اراضی قزوین به آبیاری نوین در سال جهش تولید

آبیاری نوین در اراضی کشاورزی ضمن کاهش مصرف آب در این بخش، به رشد تولید محصولات نیز کمک می کند.

با توجه به شرایط اقلیمی کشور، اجرای سامانه های آبیاری نوین و حرکت به سمت کشاورزی مدرن یک ضرورت انکار ناپذیر به شمار می رود.

در دوره های گذشته اجرای سالانه پنج هزار هکتار آبیاری نوین در اراضی کشاورزی قزوین قابل تصور نبود اما با برنامه ریزی دولت این اقدام مهم و زیرساختی در بخش کشاورزی قزوین محقق شد.

در دولت تدبیر و امید بیش از هر دوره دیگری به تجهیز اراضی کشاورزی به سامانه های نوین آبیاری توجه شده است، به طوری که در این دولت حدود ۲۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی قزوین به آبیاری نوین مجهز شده اند که بیشتر از تمامی فعالیت‌های انجام شده در این حوزه در دوره‌های قبلی بوده است.

احمد مستخدمی مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی قزوین در خصوص برنامه های این دستگاه در حوزه تجهیز زمین های کشاورزی به آبیاری نوین گفت: نزدیک به ۴۰ درصد آبیاری نوین انجام شده در اراضی کشاورزی قزوین در دولت یازدهم و داوزدهم عملیاتی شده است.

وی با بیان اینکه در سال جهش پنج هزار هکتار دیگر از اراضی کشاورزی قزوین به سامانه های آبیاری نوین تجهیز می شوند،افزود: با این میزان؛ آبیاری نوین انجام شده در دولت در بخش کشاورزی قزوین از سطح ۳۰ هزار هکتار فراتر خواهد رفت.

این مسوول یادآور شد: با اجرای طرح های آبیاری نوین در بخش کشاورزی قزوین سالانه شاهد صرفه جویی در مصرف آب به میزان بیش از ۱۲۰ میلیون متر مکعب هستیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha