نذری به بلندای محرم

۴ شهریور ۱۴۰۱، ۱۱:۵۲
کد خبر: 84866635
نذری به بلندای محرم

کیش - ایرنا - نذر ۲ هزار کیلوگرم آش و ۷۰۰ کیلوگرم حلوا بهانه ای شد تا یکی از عاشقان امام حسین (ع) در کیش بگوید که نهضت عاشورا ۱۰ یا ۴۰ روز نیست بلکه مکتبی به بلندای تاریخ است.

به گزارش ایرنا، مقابل مسجد امام حسن (ع) جزیره کیش پلاکاردی با عنوان نذر آش و حلوا ساعت چهار صبح روز جمعه چهارم شهریور نصب شده و زمان توزیع آن کنجکاوم می کند تا از خادم مسجد جویای بانی این نذر شوم.

می گوید در آشپرخانه کنار مسجد هم اکنون در حال تهیه نذرشان هستند، چند قدم آن طرف از مسجد که بیرون می روم آشپرخانه را می بینم که چند نفر مقابل آنجا مشغول پاک کردن سبزیجات هستند.

جلو می روم و با گشاده رویی جواب سلامم را می دهند، بوی ترخون در فضا پیچیده است، جویای بانی نذری می شوم مردی حدود ۵۰ ساله که خودش مشغول پاک کردن ترخون ها است می گوید: بفرمایید در خدمتم.

خود را علی اصغر جعفری جانباز ۵۵ درصد جنگ تحمیلی معرفی می کند و می گوید: چند سالی است که در شیراز زادگاهم نذر می دهیم و امسال یکی از سفره های نذری را در جزیره کیش پهن کردم.

وی با اشاره به اینکه این نذری به مناسبت شهادت امام سجاد (ع) برپا شده است اضافه می کند: زمان پخش آن را به ۲۸ محرم نگه داشتم که یادآور شوم ماه محرم فقط دهه اول نیست و معطوف به همه زمان ها است و توصیه می کنم بانیان نذری ها در همه ایام به این اقدام مبادرت کنند.

نذری به بلندای محرم

جعفری در پاسخ به سوالم که چرا ساعت ۴ صبح روز جمعه را نقطه آغاز توزیع نذری خود قرار داده اید یادآور می شود: خواستم غذا قبل از نماز صبح توزیع شود.

وی می گوید این نذری که از غذاهای شیراز شامل ۲ هزار کیلوگرم آش شیرازی و ۷۰۰ کیلوگرم حلوای کاسه است.

در ایام ماه محرم و صفر و در کل در اعیاد و عزادرای‌هایی که در کشور وجود دارد افراد در صدد هستند به اشکال مختلف ارادت خود را با خاندان اهل بیت عصمت وطهارت (ع) نشان بدهند که یکی از این راه‌ها نذر کردن و نذری دادن است.

یکی از اصطلاحات قرآنی "نذر" است و طبق مفاهیم قرآنی مردم برای دست‌یابی به اهداف گوناگونی نذر می‌کنند و انگیزه‌های زیادی، افراد را به این عمل می‌کشاند. با نگاهی به مفاهیم قرآنی متوجه می‌شویم که نذری دارای پیشینه تاریخی است و در میان اقوام پیش از اسلام نیز رواج داشته است.

از آیه ۲۶ سوره مریم می‌توان فهمید که در گذشته نیز افراد برای رهایی و فرار از تنگناهای اجتماعی از نذر بهره می‌گرفتند. همچنین از آیه ۷ سوره انسان این معنا به دست می‌آید که اشخاص برای شفای بیماران و درمان آنان به نذر متوسل می‌شدند.

نذر در لغت به معنای ملزم ساختن خود برای انجام کاری است که از قبل الزامی بر انجام آن نبوده، فرد با نذر کردن خود را ملزم به انجام کاری می‌کند که از قبل تکلیفی برای انجام آن نداشته است. اما به محض اینکه فرد نیت نذر را کرد باید به آن وفا کند و در صدد انجام آن عمل برآید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha