۷ شهریور ۱۴۰۱، ۱۴:۳۳
کد خبرنگار: 1285
کد خبر: 84870337
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

وزیر آموزش و پرورش: مردمی کردن امور خط‌مشی دولت سیزدهم است

شهرکرد- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش مردمی‌سازی را خط مشی دولت سیزدهم در حکمرانی شایسته نظام اسلامی دانست و گفت: دولت به دنبال اینست که کار را به مردم واگذار کند و از کمک آنها در همه امور استفاده شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یوسف نوری روز دوشنبه در آیین بزرگداشت شهیدان رجایی و باهنر در مصلی امام خمینی(ره) شهرکرد افزود: در شهریور سال ۱۳۶۱ در ایران ۲ انسان الهی و معلم در منصب رییس‌جمهور و نخست وزیر به دست منافقان به شهادت رسیدند و دشمن گمان می‌کرد با ترور این بزرگواران مملکت دوام و بقا پیدا نمی‌کند؛ البته اگر در هر کشوری حادثه هفتم تیر و هشتم شهریور ۱۳۶۱ رخ می‌داد آن کشور حتما سقوط می‌کرد اما در نظام الهی و توحیدی و مملکتی که امام عصر(عج) صاحب آن است این محاسبه دشمن اشتباه بود و این ۲ شهید تبدیل به الگوی دولت مردمی شدند.

وی ادامه داد: اکنون پس از سال‌ها این دولت مردمی در حال تکرار است و دولت در بین مردم، با مردم و برای مردم کار می‌کند و تفاوت نظام اسلامی با دیگر نظام‌ها هم همین است.

وزیر آموزش و پرورش با تشریح تفاوت حکمرانی خوب از دیدگاه مکاتب غربی و دین اسلام، تصریح کرد: در دنیا حکمرانی خوب شامل مشارکت، پاسخگویی و شفافیت است اما ما معتقدیم حکمرانی غربی دستاویزی برای سیطره بر کشورهای کمترتوسعه یافته است.

نوری افزود: غربی‌ها با عنوان الگوهایی چون جامعه مدنی و مدیریت دولتی نوین به دنبال این هستند که کشورهای دیگر را تحت سیطره خود قرار دهند که نمونه آن سند ۲۰۳۰ است اما ما در نظام اسلامی الگوی بومی داریم که مبتنی بر آموزه‌های دینی است که ما به آن الگو حکمرانی شایسته یا حکمرانی متعالی می‌گوییم.

وی نخستین مولفه در الگوی حکمرانی شایسته را تربیت عنوان کرد و گفت: در نظام تربیتی باید زمینه برای سیر تکاملی انسان به سوی خدا فراهم شود.

وزیر آموزش و پرورش شکوفایی را دومین مولفه حکمرانی شایسته عنوان کرد و افزود: پرتاپ ماهواره خیام، کسب ۲۰ مدال طلا در المپیاد جهانی، توفیق معلمان و دانشمندان کشور از جمله زنده یاد سعید کاظمی آشتیانی در سلول‌های بنیادی و جای گرفتن در مقاوم سومی جهان و رسیدن به قله موشکی و دستاوردهای هسته‌ای از جمله تلاش‌هایی است که در این راستا انجام شده است.

نوری تصریح کرد: ۱۵ مصوبه دستگاهی برای تسهیل کسب و کارهای دانش‌بنیان، استخدام و بورسیه برای نخبگان، ارائه تسهیلات و امکانات و اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان پس از ۱۱ سال بخشی از اقدامات دولت در راستای شکوفایی کشور است.

وی مردمی‌سازی را از دیگر مولفه‌های حکمرانی شایسته عنوان کرد و گفت: مردمی‌سازی را امام راحل بنیان گذاشت و این مشی از سوی دولت سیزدهم تداوم می‌یابد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: مردمی‌سازی یعنی اینکه مردم در تمام ارکان حکومت از تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری، اجرا و نظارت نقش دارند که نمونه بارز آن را در دفاع مقدس شاهد بودیم بطوریکه تنها جنگی بود که در ان یک وجب از خاک ایران جدا نشد.

نوری تاکید کرد: این دولت هم به دنبال این است که کار را به مردم واگذار کند و از کمک آنها استفاده شود.

وی با بیان اینکه کمک‌های مردم در حوزه آموزش و پرورش قابل توجه است، اظهار داشت: خیرین مدرسه‌ساز امسال هشت هزار میلیارد تومان تعهد کردند.

وزیر آموزش و پرورش شفافیت را از دیگر راهبرهای دولت سیزدهم برشمرد و گفت: تسهیل در کسب و کارها، افزایش صادرات نفت، مسکن ملی و تکمیل طرح‌های نیه تمام عمرانی از دیگر اقداماتی است که از سوی دولت سیزدهم با جدیت در حال انجام است.

نوری تقویت دیپلماسی خارجی را از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم برشمرد و افزود: دولت قبل تنها بر ارتباط با یک کشور نظر داشت اما در دولت سیزدهم با ۲۱ کشور ارتباط تنگاتنگ برقرار کردیم و تعامل با همسایگان تقویت شد به‌طوری‌ که در این حوزه نقش تعیین‌کننده‌ای داریم.

وی با بیان اینکه این دولت با تکیه بر لطف الهی و توان مردم به خوبی در حرکت است، خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری خارجی در طول یک سال اخیر از ۹ سال گذشته آن بیشتر شده است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: دولت سیزدهم با فعال کردن طرح های نیمه‌تمام، کشور را به کارگاه‌های سازندگی تبدیل کرده است بطوریکه در ۳۱ سفر استانی ۲۸ هزار میلیارد تومان برای تکمیل طرح های نیمه تمام آموزش و پرورش تصویب شد.

عضو کابینه دولت سیزدهم افزود: وقتی ساخت و ساز شکل گیرد شغل ایجاد می‌شود و بیکاری در مناطق کشور از جمله زاگرس‌نشین مهار می‌شود.

نوری نتیجه مردمی‌سازی و شفافیت را تحقق عدالت دانست و گفت: در هر استانی که حضور پیدا کنیم تلاش می‌شود تا محدودیت ها و ظرفیت ها را رصدکرده و محدودیت ها را با روند منطقی برطرف و از فرصتها استفاده کنیم که در حال انجام است و زمینه را برای دور دوم سفرهای استانی فراهم می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: در مدت یک‌سال گذشته در جهت رفاه مردم گام‌های بزرگی برداشته شده که از جمله آن می‌توان به واکسیناسیون عمومی، درنظر گرفتن بیمه پایه رایگان برای دهک‌های پایین و اختصاص بیمه برای زوجین نابارور از جمله این اقدامات است.

نوری همراهی مردم در اجرای برنامه‌های کشور را موثر دانست و گفت: مردم در اصلاح هدفمندسازی یارانه‌ها همراهی کردند و امید می‌رود با یاری مردم به اهدافی که با نگاه به رفع مشکلات است برسیم.

به گزارش ایرنا، وزیر آموزش و پرورش به عنوان سخنران مراسم گرامیداشت هفته دولت به نمایندگی از رییس جمهور و هیات دولت به چهارمحال و بختیاری سفر کرد.

در سفر نوری به استان چهارمحال و بختیاری با جمعی از فرهنگیان ، دانش‌آموزان دیدار کرد و برای بررسی مسایل و مشکلات حوزه آموزش و پرورش به شهرستان‌های بن و سامان نیز  سفر داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha