۹ شهریور ۱۴۰۱، ۱۵:۳۱
کد خبرنگار: 2164
کد خبر: 84873919
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مدیرکل غله استان گیلان: کمبود آرد وجود ندارد

۹ شهریور ۱۴۰۱، ۱۵:۳۱
کد خبر: 84873919
مدیرکل غله استان گیلان: کمبود آرد وجود ندارد

آستارا- ایرنا- مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان گیلان گفت: در حال حاضر چیزی به نام کمبود آرد در این استان نداریم اما کمبود آرد سهمیه‌ای از جمله در شهرستان آستارا وجود دارد که نیازمند مدیریت است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فرزاد اسدی روز چهارشنبه در نشستی با نانوایان شهرستان آستارا بیان کرد: زمانی که دولت سیزدهم روی کار آمد، با کمبود شدید گندم مواجه بودیم؛ به گونه‌ای که محموله‌ای از استان‌های دیگر به گیلان وارد نمی‌شد.

وی افزود: با توجه به شرایط بین‌المللی و مشکلاتی که در تامین امنیت غذایی در جهان به وجود آمد، برای مدیریت موضوع آرد و نان نیازمند وحدت رویه‌ای بودیم که به حول قوه الهی دولت مردمی در این زمینه وارد عمل شد و ساز و کاری مشخص کرد تا میزان تخصیص سهمیه و پخت نان قابل رصد باشد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان گیلان با اشاره به عزم دولت برای حل مسائل مردم و ضرورت شفاف‌سازی امور در این راستا اظهار کرد: اصلاح اختصاص ارز ترجیحی از سوی دولت به منظور متناسب‌سازی درآمدها و هزینه‌ها در بخش‌های مختلف بود و از جمله در بخش آرد و نان نیز در حال برآورد قیمت واقعی پخت و فروش نان است.

وی با بیان اینکه گیلان تامین کننده نیاز استان‌های همدان، آذربایجان شرقی و البرز نیز هست، اضافه کرد: به ازای هر یک هزار نفر باید یک واحد نانوایی وجود داشته باشد که در حال حاضر این رقم برای شهرستان آستارا بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر است و در این شرایط که عنوان می‌شود فعالیت نانوایی‌ها سودآور نیست، بازهم متقاضی وجود دارد.

اسدی ادامه داد: آردی که در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌گیرد، سهمیه آنها نیست؛ بلکه در آن یارانه مردم نهفته است و تنها به طور امانت در اختیار نانوا قرار می‌گیرد تا نیاز جامعه را تامین کند و در مقابلش دستمزد مصوب دولتی را در قبال آن دریافت کند.

وی گفت: با این وجود در مواردی شاهد تخلف‌هایی از سوی نانوایان هستیم، از جمله اینکه برخی واحدها فاقد پروانه هستند، صاحب پروانه در ناوایی حضور ندارد یا مباشر با هزینه گزارف قرارداد اجاره بسته یا نسبت به قاچاق آرد اقدام می‌کند که همه این مسائل نیازمند فرهنگ‌سازی و نظارت مردمی است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان گیلان با تاکید بر اینکه گزارش تخلف از آستارا در کمترین میزان است، افزود: اگر بخواهیم سهمیه‌ای اضافه برای این شهرستان در نظر بگیریم، باید بر اساس مستندات باشد که با توجه به گردشگرپذیر بودن منطقه در ماه‌های فروردین و اردیبهشت سهمیه ویژه‌ای اختصاص می‌یابد و با این حال برخی واحدهای نانوایی از کمبود آرد گلایه‌مند هستند.

وی در مورد گلایه‌ها از کیفیت پایین آرد بیان کرد: کیفیت آرد کارخانه‌ها بر اساس استانداردهای مورد نظر به صورت ماهانه ارزیابی و پایش می‌شود و اگر نانوایی در این زمینه با مشکل روبه‌رو شد، می‌تواند با شبکه بهداشت یا سازمان غذا و دارو تماس بگیرد تا آزمایش‌های لازم صورت گیرد.

اسدی با اشاره به ظرفیت ذخیره سه ماهه در استان گیلان، قول مساعدی نسبت به افزایش سهمیه آرد نانوایی‌های شهرستان آستارا داد و اظهار کرد: پیش‌تر گندم مورد نیاز این استان از بنادرانزلی و کاسپین وارد می‌شد که بنا داریم در این زمینه از بندر آستارا نیز اقدام کنیم.

جمعیت شناور آستارا در تخصیص سهمیه آرد مورد توجه قرار گیرد

معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری آستارا در ادامه اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد نانوایان این شهرستان افرادی باشرف و در پی کسب روزی حلال هستند که باید شرایط ویژه کاری آنها مد نظر قرار بگیرد.

جمشید مهدوی افزود: با توجه به اینکه در مجموع حدود ۳۰ درصد آرد سهمیه‌ای در کشور به مصارف دیگری می‌رسید، دولت جدید برخلاف سایر دولت‌ها که جرات اصلاح شرایط را نداشتند، رویکردی متفاوت در این زمینه در پیش گرفت که البته فشارهایی در ابتدای کار به مردم و نانوایان وارد کرد اما در نهایت ارزشش را داشت.

وی با اشاره به اینکه همه مسئولان ذی‌ربط جهادی پای کار هستند تا بخشی از مشکلات را برطرف کنند، بیان کرد: برخی معتقد هستند که سرانه مصرف آرد در آستارا بالاست که این امر باید با در نظر گرفتن جمعیت شناور منطقه بررسی شود.

معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری آستارا یادآور شد: از سوی دیگر باید به ذائقه غذایی مردم این شهرستان توجه شود که بخش قابل توجهی از مردم در سه وعده غذایی از نان استفاده می‌کنند و از این رو مصرف آرد و نان در آستارا با سایر نقاط تناسبی دارد و باید این موضوع نیز مد نظر باشد. 

مدیرکل غله استان گیلان: کمبود آرد وجود ندارد

برای شهریورماه سهمیه ویژه به آستارا اختصاص یابد

فرماندار آستارا نیز گفت: ارزش نان و کار نانوایی چنان است که در موضوعات دینی و معرفتی مورد توجه قرار گرفته و برخلاف بسیاری از مسائل که قابل چشم‌پوشی است، مشکلات مرتبط با آرد و نان چنین نیست و به سرعت مورد توجه مردم قرار می‌گیرد.

عنایت رضایی‌پور افزود: اتفاق پیش آمده در مورد آرد و نان جهانی است، با پیگیری مسئولان و همکاری نانوایان موضوع تا حدودی کنترل شد اما برنامه دولت این است که شرایط به نحوی مناسب مدیریت و مساله برای نانوایان تسهیل شود.

وی بیان کرد: سهمیه آرد با توجه به جمعیت توزیع می‌شود، با توجه به تساهلی که در گذشته در زمینه اعطای مجوز فعالیت نانوایی‌ها صورت گرفته است، در حال حاضر امکان صدور مجوز جدید وجود ندارد اما تنوع پخت و راه‌اندازی مجتمع‌های چند منظوره در نقاط مختلف می‌تواند تا حدودی موجب بهبود شرایط نانوایان شود.

فرماندار آستارا اضافه کرد: در راستای نظارت و مدیریت نحوه توزیع و عرضه، چهار گروه نظارتی در شهرستان آستارا تحویل آرد از کارخانه تا نانوایی‌ها را پیگیری کردند که برآیند این امر نشان داد، کمترین میزان تخلف در بین نانوایی‌های این شهرستان رخ می‌دهد.

وی اظهار کرد: با این وجود با توجه به اینکه تنها در مردادماه ۴۰۰ هزار نفر-روز گردشگر در آستارا داشتیم، انتظار می‌رود سهمیه ویژه‌ای برای شهریورماه که اوج زمان سفر گردشگران به این شهرستان است، در نظر گرفته شود؛ چرا که پیش‌بینی می‌شود که با آغاز فعالیت مدارس میزان سفرها کاهش یابد و مشکلات مرتبط با آرد و نان نیز کمتر شود.

بنابر آمارهای رسمی ۹۷ درصد نانوایی‌های آستارا به دستگاه هوشمند مجهز شده‌اند که بر اساس داده‌های دستگاه‌ها نانوایان این شهرستان از زمان آغاز طرح حدود ۲ هزار و ۴۰۰ کیلوگرم آرد مصرف شده و بیش از هشت میلیون قرص نان پخته شده که از قبل آن ۹۳ میلیارد ریال فروش داشتند و بیش از ۱۲ میلیارد ریال به حساب نانوایان واریز شده است.

شهرستان آستارا که با جمعیت بیش از ۹۵ هزار نفر در منتهی الیه غرب استان گیلان واقع شده است، در حال حاضر ۲۱۶ واحد نانوایی فعال دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha