به گزارش ایرنا، با وجود برگزاری جلسات مختلف مسوولان اعم از شورای اسلامی شهر، آموزش و پرورش و حتی استاندار یزد با نمایندگان موسسات حمل و نقل، گره کور تامین سرویس دانش آموزان همچنان لاینحل باقی مانده و بر نگرانی والدین افزوده است.
متهم ردیف اول این معضل، کروناست که تاخت و تاز ۲ ساله آن، تومار بسیاری از بخش های جامعه را در هم پیچید و کار و بار خیلی از حوزه های اجتماعی و اقتصادی را از سکه انداخت، مینیبوسداران و مالکان خودروهای سواری که وظیفه انتقال دانش آموزان بین خانه به مدرسه را بر عهده داشتند، از گروههای زیان دیده از شیوع این ویروس بودند.
بخش قابل توجهی از مینیبوس داران و مالکان خودروهای سواری که در زمینه سرویس مدارس کار می کردند، به علت تعطیلی مدارس در دوران کرونا، مجبور به فروش وسیله نقلیه و تغییر شغل خود شدند که پیامد آن کمبود سرویس مدارس در دوران پساکروناست.
با کاهش تب کرونا و بازگشایی مجدد مدارس و مراکز آموزشی، خودروهایی که تا قبل از کرونا وظیفه انتقال دانش آموزان را بر دوش داشتند، دیگر از گردونه خارج شدهاند و لذا باید چاره ای اندیشیده میشد تا این کمبود جبران شود و همین نقطه آغاز بروز مشکلات تامین سرویس های مدارس یزد در آستانه مهرماه است.
موسسات حمل و نقلی که به تازگی وارد مذاکره با آموزش و پرورش و مدارس شده اند، نرخ های قبل از کرونا را نرخی فسیلی می دانند که باید فراموش شود، از آن سو والدین هم خواستار تعیین نرخی هستند که توان پرداخت آن را داشته باشند، والدینی که اغلب کارمند یا کارگر هستند و تامین مخارج زندگی برای آنها سخت است.
شورای شهر هم به تازگی نرخ مینی بوسها و خودروهای سواری را برای سرویس مدارس مصوب و به آموزش و پروش و موسسات حمل و نقل اعلام کرده است؛ نرخی که به هیچ وجه برای موسسات حمل و نقل پذیرفتی نیست و زیر بار آن نمی روند و از آن سو والدین نیز می خواهند، هر چه زودتر تکلیف سرویس فرزندان خود را معلوم و از سوی دیگر مدارس زیر فشار هستند تا وضعیت سرویس را ساماندهی کنند .
این کلاف سردرگم تا این لحظه به نتیجه مثبتی ختم نشده و تامین سرویس دانش آموزان در هالهای از ابهام قرار دارد.
استاندار یزد در آخرین نشست شورای آموزش و پرورش استان یزد گفت: در آستانه بازگشایی مدارس ساماندهی سرویس دانش آموزان جزو مطالبات اصلی خانوادههاست و باید با همکاری بخشهای مختلف در استان این موضوع پیگیری و به بهترین نحو ممکن مدیریت شود.
مهران فاطمی افزود: همکاری برخی نهادها و دستگاهها با آموزش و پرورش برای ساماندهی سرویس مدارس ضروری است که در این میان شهرداری و نیروی انتظامی پیگیریهای لازم را انجام دهند.
این مسئول بر رسیدگی و مدیریت ترافیک مسیر تردد دانشآموزان به خصوص در اوایل مهر تاکید و اظهار کرد: با توجه به مشکلات ناشی از کرونا در دو سال اخیر و غیرحضوری شدن مدارس، برای سال تحصیلی جدید، با همکاری همه بخشها برنامه ریزی مناسب برای کاهش دغدغه های خانواده ها در زمینه تامین سرویس و بهداشت مدارس انجام شود.
گزارشگر ایرنا به سراغ بخش های مختلف این حوزه رفت تا ضمن واکاوی این معضل، برنامه های هر بخش برای رفع این مشکل و تعیین تکلیف خانواده های نگران را بررسی کند.
نرخهای جدید سرویس مدارس تصویب و ابلاغ شده است/ کمبود خودرو را مدیریت کنیم
رییس شورای اسلامی شهر یزد به ایرنا گفت: نرخ های جدید ایاب و ذهاب سرویس دانش آموزان، تعیین و به آموزش و پرورش و مدارس و موسسات حمل و نقل اعلام شده است.
عزیزالله سیفی افزود: نرخ های جدید به تایید فرمانداری نیز رسیده، تعزیرات و مجتمع امور صنفی هم بر این موضوع نظارت می کنند تا اگر کسی تخلف کرد، برخورد قانونی در این زمینه صورت گیرد.
وی ادامه داد: در دوره ۲ ساله کرونا، برخی مینی بوس داران، وسیله نقلیه خود را فروختند و مشکلاتی برای آنان به دلیل غیرحضوری شدن مدارس ایجاد شد و برخی مجبور به فروش وسیله نقلیه خود شدند، لذا جایگزین کردن سرویس ها زمان می برد و همه هم و غم ما این است که مشکلی در این زمینه ایجاد نشود و اگر مشکلی رخ داد، سازمان حمل و نقل و اتوبوسرانی آن را مدیریت کند.
نارضایتی موسسات حملونقل با وجود افزایش ۹۴ درصدی نرخ مینیبوس و ۵۰ تا ۷۰ درصدی سواری
رییس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان یزد گفت: مدتهاست که پیگیر تامین خودرو مدارس هستیم؛ ماده ۱۸ پیشنهاد نرخ سرویسها را داد و شورای شهر هم تصویب کرده است اما نرخ های اعلام شده با اعتراض رانندگان روبرو شد و آن را پایین می دانند.
ابراهیم پیمانفر افزود: به دنبال نارضایتی موسسات حمل و نقل از نرخ جدید، مجددا این موضوع در دستور کار قرار گفت و جلسه ای به ریاست استاندار تشکیل و قرار شد قیمت ها دوباره بررسی و ابلاغ شود.
وی در مورد نرخهای جدید و مصوبی که مورد رضایت موسسات حمل و نقل قرار نگرفت نیز اظهار داشت: برای خودروهای سواری در مسیرها از صفر تا هشت کیلومتر ۵۰ درصد افزایش قیمت نسبت به پارسال لحاظ شده است، از هشت تا ۱۵ کیلومتر ۶۰ درصد افزایش نرخ و به ازای هر کیلومتر بیشتر از ۱۵ کیلومتر ۷۰ درصد افزایش و برای مینیبوسها نیز افزایش نرخ ۹۴ درصدی منظور شده و شورای شهر هم مصوب کرده است.
به گفته وی پارسال نرخ سرویس مینی بوس ۶۹۶ هزار و ۳۷۱ تومان بوده که امسال به یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان افزایش یافته اما با وجود این افزایش باز هم موسسه ها و رانندگان زیر بار نمی روند و میگویند به صرفه نیست.
پیمان فر یادآور شد: هر چند رییس سازمان حمل و نقل و بار شهرداری یزد می گوید که در بحث تامین سرویس مدارس با موسسات مینی بوسرانی مذاکره و مشکل حل شده است ولی تا این ساعت هیچیک از موسسات مینی بوس رانی و سواری مراجعه نکردند و می گویند این مبلغ به صرفه نیست و قرارداد نمی بندند.
وی با تایید کمبود خودرو و راننده در این حوزه تصریح کرد: این کمبود همیشه بوده ولی کجدار و مریز همکاری می شد، اما وقفه ۲ ساله ناشی از کرونا باعث شد تا راننده ها به سمت شغل های دیگر بروند و در جاهای دیگر قرارداد ببندند و همین موجب کمبود خودرو شده است با این وجود اگر شرکت های حمل و نقل همکاری کنند، بخش عمده این مشکل حل می شود در این راستا فراخوان برای جذب راننده هم انجام شده تا آنهایی که مایل به همکاری هستند، جذب شوند.
وی تعداد موسسات طرف قرارداد در بحث ایاب و ذهاب دانش آموزان را ۳۰ شرکت حمل و نقل مینی بوس و ۱۶ شرکت و موسسه سواری اعلام کرد .
سرویس مدارس تامین شود تا این مشکل به کف خیابان وارد نشود
اما رییس پلیس راهور استان یزد نیز با تشریح پیامدهای منفی عدم تامین سرویس مدارس در حوزه کاری خود گفت: در صورت عدم تامین سرویس مدارس باید منتظر ورود مشکلات ناشی از ترافیک شدید در کف خیابانها باشیم.
سرهنگ مهدی زارع در گفت و گو با گزارشگر ایرنا افزود: بیشترین پیامدهای منفی تامین نشدن سرویس مدارس یا کمبود آنها در ترافیک های شدید صبحگاهی بروز می کند، مشکلی که در اواخر سال تحصیلی گذشته هم با آن روبرو بودیم و شهر یزد را درگیر ترافیک های سنگین و طاقت فرسا کرده بود.
وی ادامه داد: با توجه به حجم ترافیک فعلی در شهر یزد که اغلب معابر در ابتدا و انتهای وقت روزانه با ترافیک سنگین روبرو هستند، عدم تامین سرویس مدارس به حد نیاز، این مشکل را دو چندان خواهد کرد.
وی با بیان اینکه در صورت تامین نشدن سرویس مدارس، بجای یک مینیبوس ۱۶ نفره، ۱۶ خودرو سواری در کف خیابان تردد می کنند،تصریح کرد: از دست اندرکاران ذیربط در این بخش انتظار می رود تمام تلاش خود را برای تامین سرویس مدارس و بخصوص سرویس های جمعی بکار گیرند.
پرداخت هزینههای اضافی برای خانوادهها سخت است
مدیر یک مدرسه دولتی نیز گفت: هیچ یک از موسسات مینی بوسرانی و سواری، زیر بار سرویس دهی به مدارس نمی روند و قیمت های ایاب و ذهاب را منصفانه و به صرفه نمی دانند.
وی که حاضر به اعلام نام خود نشد، افزود: برای خانواده ها سخت است که هزینه اضافی بپردازند و در مقابل از مدارس انتظار دارند تا سرویس فرزندانشان را تامین کند و در نتیجه مدارس زیر فشار هستند و موسسات حمل و نقل هم زیر بار نرخ های تعیین شده نمی روند.
تامین سرویس رفت و برگشت، دغدغه والدین
پدر یکی از دانش آموزان دوره ابتدایی نیز از دغدغه زیاد والدین برای تامین سرویس ایاب و ذهاب فرزندان خود خبر داد و گفت: هیچ یک از موسسات حمل و نقل زیر بار شرایط موجود نمی روند و خواستار افزایش قیمتها هستند.
محمد میرحسینی اظهار داشـت: برای فرزند من که در مدرسه خاص دولتی تحصیل می کند و باید مسیر شرق تا غرب شهر یزد را از منزل تا مدرسه طی کند پرداخت هزینه های سنگین سرویس امکان پذیر نیست.
وی با بیان اینکه همسرش هم شاغل است و انتقال فرزندش به مدرسه باید حتما با تامین سرویس انجام شود، یادآور شد: تا این ساعت هیچ موسسه ای زیر بار نرخ های مصوب نرفته است و ما ماندهایم چه کنیم.
نرخ مصوب سرویسها به صرفه نیست
نماینده مدیران موسسات مینی بوسرانی یزد هم به ایرنا گفت: نرخی که مصوب شده، افزایش ۹۴ درصدی را نشان می دهد که موافقت اولیه با این نرخ اعلام شد اما در جلسه ای که با مدیران موسسات حمل و نقل گذاشتیم آنها به این نرخ رضایت ندادند و آن را مقرون به صرفه ندانستند.
محمدحسین حسنی، نرخ تعیین شده برای مینی بوس را یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان اعلام کرد و اظهار داشـت: اعتراض برخی مدیران موسسات حمل و نقل این است که برخی مدارس تا سقف ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم پرداخت کردند پس چرا نباید ما بگیریم؟
وی ادامه داد: نرخ مصوب فعلی یعنی اینکه یک مینی بوس ۱۶ نفره برای هر سرویس خود فقط ۴۲ هزار تومان دریافت می کند که این منصفانه و به صرفه نیست.
به گفته وی با توجه به زیر بار نرفتن هیچ یک از طرف ها به سازمان حمل و نقل پیشنهاد شده جلسهای ترتیب داده شود تا اعضا را متقاعد کنند و این مشکل حل شود.
حسنی این را هم گفت که برخی مدارس به موسسات حمل و نقل پیشنهاد ۲ برابری نرخ مصوب را دادند تا سرویس دانش آموزان خود را تامین کنند اما من معتقدم که شهر قانون دارد و باید به شورای شهر احترام گذاشت و نرخی را مصوب کرد که با موافقت شورای شهر باشد .
ختم کلام آنکه اکنون دانش آموزان استان و بویژه شهر یزد برای سرویس بلاتکلیف مانده اند و والدین آنها هم نگران وضعیت موجود در آستانه بازگشایی مدارس هستند.
لازم است مسوولان ذیربط در استان هر چه سریع تر با راهکارهای مناسب و جلب رضایت موسسات حمل و نقل، نسبت به تعیین تکلیف سرویس مدارس و دانش آموزان اقدام کنند، قبل از آنکه با بازگشایی مدارس به گروه کور تبدیل شود.
استان یزد در سال تحصیلی گذشته ۲۸۰ هزار دانش آموز داشت که حدود ۱۱۰ هزار نفر آنها از سرویس مدارس برای تردد استفاده می کردند.
نظر شما