طغیان آفت شب‌پره شمشاد در جنگل‌های مازندران

ساری - ایرنا - معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - ساری با اظهار این که تداوم خشکسالی فعالیت آفات را در جنگل های مازندران طغیانی کرد ، گفت: تمامی درختان شمشاد جنگل‌های استان اکنون آلوده به آفت شب‌پره هستند.

موسی مقیمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به این که رصد و پیگیری دائمی از وضعیت آفات وجود دارد ، افزود : طبق بررسی های صورت گرفته همواره آفات درختان جنگلی وجود داشته است ، اما با تغییرات اقلیمی فعالیت آفت ها دوچندان می شود ، چنان که نباریدن باران طی حدود ۴۰ روز مرداد و شهریور ماه سال جاری سبب شد تا  آفت شب پره و کرم ابریشم باف ناجور از حالت فعالیت عادی به طغیانی برسد.

وی کمبود اعتبار برای خرید سموم ترکیبی، پرداخت دستمزد حمل ونقل و محلول پاشی را از مشکلات اساسی  منابع طبیعی برشمرد و بیان داشت: بررسی ها نشان می دهد که حدود ۹۰ هکتار از درختان شمشاد در چهار نقطه از جنگل های زیرپوشش منابع طبیعی منطقه ساری آلوده به آفت شب پره است و اگر نتوانیم قبل از سرما و پنهان شدن این آفت به صورت لارو ، با محلول پاشی آن را از بین ببریم، با خطر جدی نسل بعدی این آفت مواجه خواهیم شد.

این مسوول تصریح کرد : آفت شب پره در همه درختان شمشاد مشاهده شده است و به سرعت در حال تکثیر و تغذیه از برگ ها و پوست درخت است و حتی بسیاری ازاین درختان را از بین برده است و قطعا اگر کنترل نشود ، تمامی شمشادهای شمال کشور را آلوده و نابود خواهد کرد.

مقیمی گفت : عملیات گشت و سرکشی روزانه از تمامی رویشگاه های شمشاد به منظور پیش آگاهی و در صورت لزوم کانون کوبی مناطق انجام می شود.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری از بذرگیری و قلمه زدن درختان شمشاد جنگل های هیرکانی خبر داد و اظهار داشت : با توجه به پیش بینی ها در مورد تداوم تغییرات اقلیمی و خشکسالی ، باید برای این گونه های منحصر فکری کرد و به همین دلیل طرح بذرگیری و قلمه زدن درختان شمشاد و انتقال آنها به عرصه های تحت کنترل و نظارت در حال اجرا  است.

شمشاد هیرکانی با نام علمی بُوکسوس هیرکانا (Buxus hyrcana) درختی همیشه سبز و بومی جنگل های هیرکانی در شمال ایران است که در فهرست گونه های گیاهی در خطر انقراض اتحادیهٔ بین المللی حفظ طبیعت (IUCN) قرار دارد.
میقمی با بیان این که در مجموع تمامی ۷۴۰ هزار هکتار جنگل های تحت پوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری منطقه ساری در خطر هجوم آفات قرار دارد، تاکید کرد: برای مقابله مکانیکی و شیمیایی نیاز به اعتبا ویژه است و با اعتبارات قطره چکانی نمی توانیم با آفات مقابله و جنگل را حفظ کنیم.

طغیان آفت شب‌پره شمشاد در جنگل‌های مازندران

گرما و تشدید فعالیت آفت کرم ابریشم باف ناجور 

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری با اظهار این که در حال حاضر گرما ، آفت کرم ابریشم‌باف ناجور را در جنگل‌های استان بخصوص در شرق مازندران افزایش داده است ، گفت :  تداوم روزهای گرم و اثرگذاری آن بر خاک سبب شیوع  پروانه ابریشم‌باف ناجور شد و به نوعی خزان زودهنگام درختان جنگل‌های شرق مازندران را شاهد هستیم.

وی بارندگی های سه روز گذشته را در کاهش فعالیت این آفت مثبت ارزیابی کرد و افزود : مهم ترین روش  مقابله با این آفت ، روش بیولوژیکی خود طبیعت است.

مقیمی مبارزه با این آفت از طریق ترکیبات شیمیایی را  به دلیل خطراتی که برای سایر گونه‌ها درختی یا جانوری دارد ، تقریبا غیر ممکن دانست و گفت : علاوه بر خطرات ، هزینه انجام این نوع مبارزه و مقابله نیز بسیار سنگین است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، خطر هجوم و طغیانی شدن آفات علیه جنگل های هیرکانی در شمال کشور  سبب شد تا  سازمان بازرسی کل کشور در نامه‌ای به وزیر جهاد کشاورزی نسبت به طغیان برخی آفات و ورود خسارت به درختان در جنگل‌های هیرکانی هشدار بدهد. 

استان مازندران حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که از این مقدار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار عرصه های طبیعی شامل جنگل و مرتع است.
برای حفاظت و مدیریت عرصه های طبیعی مازندران ۲ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در ساری و نوشهر فعالیت دارند که منطقه ساری حدود ۷۱ درصد و نوشهر حدود ۲۹ درصد این عرصه ها را مدیریت می کند.

مازندران در مجموع حدود ۵۴ درصد از عرصه های جنگلی شمال کشور را در اختیار دارد و همچنین نیمی از جنگل های هیرکانی ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو در جغرافیای مازندران واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha