سازوکار اختصاص سه درصد بودجه دانشگاه‌ها برای امور فرهنگی هنوز تعریف نشده است

تهران- ایرنا- معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران گفت: اختصاص سه درصد بودجه دانشگاه ها برای مسائل و امور فرهنگی هنوز محقق نشده و سازوکار آن تعریف نشده است و نیاز به عزم ملی دارد.

هادی بهرامی احسان معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران روز یکشنبه در نشست خبری در آستانه بازگشایی دانشگاه ها افزود: دانشگاه تهران ششم مهر ماه آیین جدیدالورود خود را برگزار خواهد کرد و دانشجویان از همان ابتدای ورود با تیم های سازمان یافته برنامه های خود را با راهنمایی و نظارت استادان انجام خواهند داد.

وی در ادامه با تاکید براینکه راهبردهای فرهنگی باید متناسب با شرایط تعیین شوند، اظهار داشت: کار فرهنگی شرایط  خود را دارد، به خصوص امروز که شرایط تنوع حضور جریان های فرهنگی که به صورت چند بعدی و از جهات مختلف در اختیار مخاطبان است؛ بنابراین مدیریت جریان متمرکز فرهنگی کار بسیار سختی است.

بهرامی درباره اختصاص سه درصد بوجه دانشگاه ها برای مسایل فرهنگی گفت: هنوز آن سه درصد محقق نشده؛ چرا که ساز و کار آن  تعریف نشده است و نیاز به عنایت ویژه و عزم در سطح ملی دارد. نیاز به عزم دانشگاهها و خود وزارت علوم و برنامه و بودجه است تا موانع اجرایی و عملیاتی که در این مسیر وجود دارد حل شود و امید است این اتفاق بیفتد.

وی تاکید کرد: فعالیت فرهنگی متناظر و همپای با فعالیت های آموزشی در دانشگاه تهران در حال برنامه ریزی و اقدام است.

 معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در ادامه گفت: بعد از کرونا و بازگشایی دانشگاه کار بسیار دشوار سختی را شروع کردیم از جهت این که فیزیک و شرایط برگزاری کلاس ها و آماده کردن دانشگاه با تراکم سنگین فعالیت مواجه شدیم و به دلیل دو سال تاخیر و وقفه که در کار کلاس حضوری ایجاد شد، برگرداندن شرایط به وضعیت عادی کار سخت و سنگینی بود. دانشگاه تهران به عنوان پیش قراول بازگشایی دانشگاه ها این رسالت بزرگ را با موفقیت برگزار کرد و امروز کلاس غیر حضوری به عنوان مکمل درس ها داریم. 

بهرامی احسان با بیان این که کار فرهنگی پیچیدی خود را دارد گفت: راهبردهای فرهنگی را باید تناسب با شرایط امروز تعیین کنیم. اگر راهبردهای فرهنگی مبتنی بر اقتضائات روز نباشد بی شک توفیق چندانی در این راه نخواهیم داشت. 

وی گفت: این اقتضائات چند رسانه ای و چند صدایی بودن است که ضرورت نگاه تعاملی به موضوع انتقال فرهنگی است، این اقتضائات توجه به اصل بستر آموزش به عنوان اصلی ترین و جاری ترین و حیاتی ترین عنصر کار فرهنگی است. 

بهرامی احسان تصریح کرد: دانشگاه تهران و معاونت فرهنگی و اجتماعی کار خود را بر اساس یک الگوی جدید انتقال فرهنگی متمرکز کرده است. فرهنگ و ایجاد آموزه های جدید، تغییر نگرش ها و باورها و  استقرار رفتارهای اخلاقی و فضیلت جویانه و ارتقای تعاملات اجتماعی را در بستر آموزش می بینیم. لذا کار فرهنگی را به هیچ وجه در یک کار مناسبتی، رویدادی و موقعیتی و نقطه ای نمی بینیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در ادامه افزود: تابستان امسال رویداد بزرگی را با همکاری نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران تحت عنوان آینده روشن برگزار کردیم. دانشجویان دختر و پسر دانشگاه تهران در اردوی دو هفته ای آینده روشن شرکت کردند که در درس خود،‌ درگیر یک فعالیت فرهنگی بسیار عظیم شدند. 

وی ادامه داد: این فعالیت همراه کردن دانشجو در موقعیت حل مساله، درگیر شدن با مسایل رشته خود دانشجو، توجه به نیازهای اساسی کشور و خلاء هایی که در رشته تخصصی خود دانشجو احساس می شد بود. نتیجه آن  بسته آموزشی و فرهنگی است که هم در آن معرفت افزایی و هم تعامل برای شکل گیری کارگروه حل مسئله و هم تجربه میدانی و مواجهه حضوری با موقعیت های آزمایشگاهی و تعامل نزدیک با استادان بود. 

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران گفت: اگر قرار است فرزندان این سرزمین را با آمادگی کامل از جهات معرفتی، دانشی و تخصصی و حرفه ای و اخلاقی و اجتماعی رشد دهیم چاره ای نداریم جز این که آنها را در موقعیت های فرهنگی درگیر کنیم و از ظرفیت آنها برای خودشان استفاده کنیم. 

بهرامی احسان با بیان این که استادان عناصر اصلی رویدادهای فرهنگی هستند، یادآور شد: به دانشجویان با تجربه تر و آماده فارغ التحصیلی برای انتقال تجربه آنها به دانشجویان جدیدالورود نیاز داریم. 

وی خاطرنشان کرد:‌ در مدت کوتاهی که دانشگاه بازگشایی شد، ۱۷۳ انجمن علمی و کانون فرهنگی را با عضویت هزار و ۱۸ دانشجو سازمان دهی و مدیریت کردیم که با همت خود دانشجویان و حضور اعضای هیات علمی این اتفاق افتاده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران افزود: حدود هزار و ۱۵۰ برنامه علمی و فرهنگی را در دانشگاه اجرا کردیم. ۱۹۶ نشریه در دانشگاه تهران توسط دانشجویان در حال انتشار است که ۱۲ نشریه دانشجویی مجوز حرفه‌ای گرفتند.

وی ادامه درباره وضعیت ایثارگران دانشگاه تهران گفت: دولت جدید مصوبات جدیدی را در حمایت از ایثارگران رقم زده است و اخیرا چند ابلاغیه در خصوص ارایه تسهیلات به جامعه ایثارگران داشتیم. دانشگاه تهران مطابق سایر سازمان ها و البته با پیشگامی بیشتری در بحث قوانین مربوط به حوزه ایثارگران گام برداشته است.

بهرامی احسان گفت: در حوزه دانشجویان آیین نامه‌ها در چارچوبی که در شورای عالی ایثارگران و حوزه وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و بنیاد شهید مصوب می شود، اهتمام لازم انجام شده است، اما در حوزه کارکنان دانشگاه تهران با مدیریت جدید بحثی در پیش گرفته و  کارگروهی در این حوزه تشکیل و جلسات متعددی در این زمینه برگزار شده است. بحث تبدیل وضعیت کارکنان قراردادی ایثارگر به رسمی و قطعی براساس تکلیف قانون اجرایی شده است که حدود ۳۰۰ نفر شامل این قانون می شدند. 

وی ادامه داد: اما در بحث فرایند تبدیل وضعیت ایثارگر شرکتی پیگیر هستیم و به محض این که آیین نامه های دانشگاه ابلاغ شود در این حوزه هم اقدامات خوبی انجام خواهد شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران درباره تسهیلات آموزشی دانشجویان شاهد و ایثارگر گفت: تسهیلات آموزشی مطابق آیین نامه آموزشی که به روز رسانی شده است به آنها ارایه می شود. نگاه دانشگاه به دانشجوی شاهد و ایثارگر مطابق با استانداردها و ضوابط خودش است، بنابراین اولویت اصلی بر توانمندی دانشجویان ایثارگر است. 

وی در ادامه گفت: ما برنامه های فعالیت های فرهنگی و اجتماعی را در قالب یک رویداد نمی بینیم و آن را یک فرایند مستمر آموزشی با هدف ارتقا و بهبود تکمیل ظرفیت های حرفه ای و تخصصی و اجتماعی دانشجویان ارزیابی می کنیم.

معاون فرهنگی واجتماعی دانشگاه تهران گفت: اشتغال و مهارت آموزی به عنوان یک اصل اساسی مدنظر قرار دارد. دانشجویان در بحث اشتغال و مهارت آموزی خلاء هایی دارند که برای برطرف کردن این خلاء ها باید به آنها کمک شود. 

بهرامی احسان افزود: آبان ماه رویداد بزرگ کار را برگزار خواهیم کرد که در آن شرکت های زیادی حضور خواهند داشت و دانشجویان در یک تعامل حرفه ای، از نزدیک با شرکت ها آشنا می شوند تا شرکت ها دانشجویان مستعد را شناسایی کنند و از طرف دیگر دانشجویان ایده های نو را به شرکت ها ارایه دهند. در نتیجه شرکت ها از دانشگاه بیاموزند و دانشجویان دانشگاه از شرکت ها یاد بگیرند. این موقعیت حرفه ای را مستمرا ادامه خواهیم داد. 

وی با بیان این که برنامه ای برای تجهیزات خوابگاه ها و مهارت آموزی دانشجویان داریم گفت: لازم است دانشجویان در بحث اشتغال مهارت هایی را فراگیرند تا بتوانند در دوران تحصیل معاش خود را تامین کنند و از دوران تحصیل کار تخصصی و حرفه ای را دنبال کنند.

دانشجویان از امسال کارنامه فرهنگی خواهند داشت

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران با بیان این که دانشجویان از امسال کارنامه فرهنگی خواهند داشت، گفت: بسیاری از دانشجویان که در حوزه های فرهنگی و اجتماعی فعالیت می کنند این گلایه را دارند که زمانی که مقاله ای منتشر می کنیم در رتبه بندی دانشگاهی و رزومه او در سطوح بعدی تحصیلی تاثیر دارد، در حالی که فعالیت فرهنگی و اجتماعی تاکنون فاقد وزن دهی و اعتبار رسمی بوده است. به همین منظور، تهیه کارنامه فرهنگی دانشجویان را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی افزود: دانشجویانی که در کانونی فعالیت کرده و یک فعالیت اجتماعی گسترده داشته مایل است در پایان کار برای آنها محاسبه و سودی داشته باشدو  بر همین اساس آن را در قالب یک کارنامه فرهنگی اجتماعی به نتیجه رساندیم و عملیات اجرایی آن از سال تحصیلی جدید آغاز خواهد شد.

بهرامی احسان تاکید کرد: کارنامه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی رسما از سال جدید به فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشجویان امتیاز می دهد و از آن می توانند در سطوح بعدی استفاده کنند. مکانیزم های دیگری هم در حال پیگیری است که در واقع برای پذیرش در مقاطع بعدی امتیاز و جایگاهی بدهیم و این اتفاق به تشویق دانشجویان برای حضور بیشتر در فعالیت های فرهنگی کمک کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha