بسته سرمایه‌گذاری استان کرمانشاه با محوریت اتاق بازرگانی در دست تهیه است

کرمانشاه - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه از تهیه و تدوین بسته سرمایه‌گذاری استان کرمانشاه با محوریت اتاق بازرگانی در استان خبر داد و خواستار همراهی دستگاه‌ها برای نهایی شدن این بسته شد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا؛ «بهزاد باباخانی» در نشست بررسی و تبادل نظر در خصوص بسته پیشنهادی سرمایه گذاری استان کرمانشاه در استانداری با بیان اینکه کرمانشاه ظرفیت‌های متعددی برای حضور سرمایه‌گذاران دارد، گفت: یکی از دلایلی که باعث شده کرمانشاه برای سرمایه‌گذاران سراسر کشور جذاب باشد وجود مزیت‌هایی مانند آب و زمین کافی است که بسیاری از استان‌های دیگر از آن برخوردار نیستند.

وی درباره اینکه چرا با وجود اینهمه مزیت شاهد جهش سرمایه‌گذاری در استان نیستیم، افزود: اگر جهش سرمایه‌گذاری در کرمانشاه رخ می‌داد تا این اندازه با معضل بیکاری مواجه نبودیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه از دلایل متعددی یاد کرد که باعث شده آنطور که باید از فرصت حضور سرمایه‌گذاران استفاده نکنیم و تاکید کرد: سرمایه هوشمند است و به سمتی می‌رود که شرایط بهتری برای آن فراهم باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه در ادامه یکی از دلایلی که باعث شده آنطور که باید در زمینه جذب سرمایه‌گذار در کرمانشاه موفق نباشیم را خلا وجود اطلاعات و مطالعات جامع سرمایه‌گذاری در استان دانست.

باباخانی با بیان اینکه بسته سرمایه‌گذاری که توسط اتاق بازرگانی پیشنهاد شده تا حدودی به کمک خلاهای حوزه سرمایه‌گذاری آمده است، گفت: در این بسته باید چند مورد مهم توجه شد، از جمله اینکه با اجرای این بسته سهم حوزه صنعت و کشاورزی از اشتغال و اقتصاد تا چه اندازه افزایش خواهد یافت.

به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه، بسته سرمایه‌گذاری استان کرمانشاه نیازمند حداقل سه پیوست شامل پیوست فرهنگی، پیوست توسعه مهارت و پیوست تامین مالی است.

تدوین بسته سرمایه‌گذاری تا سه ماه آینده

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه نیز در این نشست با بیان اینکه این بسته حدود سه ماه آینده تدوین نهایی خواهد شد، گفت: این بسته شامل دو حوزه اصلی مگاپروژه‌ها و SMEها (پروژه‌های کوچک) است.

بسته سرمایه‌گذاری استان کرمانشاه با محوریت اتاق بازرگانی در دست تهیه است

«کیوان کاشفی» وی با بیان اینکه بخش مگاپروژه‌ها عمدتا با محوریت بخش دولتی و در حوزه زیرساختی از جمله انرژی، راه، خط آهن و دیگر بخش ها خواهد بود، افزود: برای این بخش‌ها دستگاه‌هایی از جمله آب و فاضلاب، آب منطقه‌ای، برق منطقه‌ای، نیروگاه‌ها، شرکت گاز و دیگر دستگاه های مرتبط باید پای کار بیایند.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه یادآور شد: در بخش پروژه های کوچک محوریت کار به بخش خصوصی، هولدینگ‌ها و انجمن‌های تخصصی واگذار شده و قرار است این بخش در چند حوزه مهم پیشنهادات خود را در زمینه‌هایی که فرصت سرمایه‌گذاری داریم مطرح کند. برای نمونه در حوزه پتروشیمی، پالایشگاه، صنایع فولاد، حوزه بازرگانی، صنعت ساختمان، صنایع معدنی قرار است با پیشنهاد فعالان این عرصه در هر حوزه بین پنج تا ۱۵ پروژه پیشنهاد شود.

به گفته کاشفی، همه بخش‌ها باید پیشنهادات خود را در زمینه این بسته هرچه زودتر مطرح کنند تا با جمع بندی پیشنهادات و نظرات بتوان ظرف سه ماه آینده شاهد تدوین بسته نهایی بود و بتوانیم تا پایان سال این بسته سرمایه‌گذاری را به یک کتاب تبدیل کرده و برای آن رویداد برگزار کنیم.

وی با اشاره به اینکه این بسته سرمایه‌گذاری الزاماتی هم دارد، تعریف پروژه‌ها در چارچوب توسعه پایدار، استفاده حداکثری از استعدادهای موجود در استان، حرکت در مسیر کاهش نرخ بیکاری و کاهش شکاف تکنولوژی موجود در استان را از مهمترین این موارد برشمرد.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه خاطرنشان کرد: در تدوین این بسته هم به اسناد بالادستی کرمانشاه توجه شده و هم تلاش شده از تجارب موفق دیگر استان‌ها بهره بگیریم.

کاشفی در ادامه از احصا پنج چالش اصلی پیش روی سرمایه‌گذاری در کرمانشاه نیز یاد کرد و افزود: این پنج چالش شامل تامین نقدینگی (هم دشواری دریافت تسهیلات بانکی و هم متنوع نبودن منابع )، کمبود نیروی کار ماهر، اکوسیستم نامناسب فضای کسب و کار، مسائل فرهنگی و مسائل متفرقه ( عدم توجه به کسب و کار روستایی، عدم اعتماد به کارآفرینان جوان) است.

در ادامه مدیران دستگاه ها نیز به بیان پیشنهادات خود درباره این بسته در حوزه صنعت و معدن، کشاورزی، گردشگری، ورزشی پرداختند.

به گزارش ایرنا، اکنون هزار و ۲۷ واحد صنعتی با سرمایه گذاری ۳۸ هزار و ۴۹۹ میلیارد ریال در استان کرمانشاه وجود دارد که ۳۰ هزار و ۲۸۴ نفر در آنها مشغول به کار هستند.

بر اساس آخرین آمار رسمی، استان کرمانشاه ۹۸ هزار بیکار دارد که از این تعداد ۳۸ هزار نفر معادل ۴۰ درصد دانش آموختگان دانشگاهی هستند.

براساس اعلام رسمی مرکز ملی آمار ایران، نرخ بیکاری فصل بهار سال ۱۴۰۱ استان کرمانشاه ۱۵.۴ درصد است.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۲ شهر، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان سکونت می کنند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha