امام جمعه گناباد: ارتباط دانشگاهها با تولید حلقه مفقوده  در ایجاد کارآفرینی است

گناباد-ایرنا- امام جمعه گناباد گفت: افزایش ارتباط دانشگاهها و مراکز آموزش عالی با بخشهای دانش‌بنیان و تولید اعم از صنعت و معدن و کشاورزی، حلقه مفقوده توسعه کارآفرینی و اشغال پایدار در این شهرستان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام حسن صادقی نسب روز سه شنبه در جلسه هم افزایی و بررسی مسائل و مشکلات دانشگاهها ،مراکز آموزشی و آموزش و پرورش گناباد افزود: با وجود ظرفیتهای بسیار خوب فرهنگی و دانشگاهی در شهرستان گناباد، تاکنون هم افزایی موثری بین مراکز آموزش عالی با بخشهای تولید و دانش بنیان ایجاد نشده است و فعالیتهای فناورانه اثرات مطلوبی در کاهش مشکلات اشتغال در این منطقه نداشته است.

وی تقویت ارتباط بین صنعت و دانشگاه و مراکز آموزشی را از الزامهای مهم اهداف رهبر معظم انقلاب در نامگذاری سالجاری به عنوان تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین عنوان کرد.

حجت الاسلام صادقی اضافه کرد: باید ضمن پرهیز از بخشی نگری در فعالیتهای تحقیقاتی و دانش بنیان و با هم افزایی و برنامه ریزی کارشناسی نتایج این تحقیقات در راستای نیازهای واقعی جامعه و اشتغال و کارآفرینی سوق یابند.

وی یکی از الزامات ماندگاری و ارتقای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی را توجه آنها به تحقیقات کاربردی برشمرد و گفت: مسوولان ذیربط اعم از فرماندار ، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و غیره باید با برنامه ریزی صحیح و  حمایت بیشتر از تحقیقات دانش بنیان، ضمن ایجاد انگیزه فعالان این بخش را در مسیر اشتغال و کارآفرینی جهت دهی کنند.

امام جمعه گناباد افزود: بایستی با دید واقع بینانه و هم افزایی بین بخشی کلیه تجهیزات و امکانات فرهنگی و دانشجویی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی گناباد مورد استفاده قرار گیرد تا با هم پوشانی کمبودهای سایر بخشها، مشکلات مربوطه کاهش یابد.

رونق اقتصادی در گرو توسعه ارتباط بین دانشگاه و صنعت 

فرماندار گناباد هم ارتباط بین دانشگاهها و مراکز آموزش عالی با صنعت و کارآفرینی را از نیازهای مهم توسعه و رونق اقتصادی این شهرستان برشمرد و گفت: باید با افزایش ارتباط این بخش مهارتهای دانش آموزان و دانشجویان  به صورت زیربنایی افزایش یابد، تا بعد از اتمام تحصیلات و یا دانش آموختگی آنان در حوزه اشتغال افراد موفقی شوند.

رضا نصیری گفت:  توجه به مهارت آموزی دانش آموزان و دانشجویان باید واقع بینانه و زیربنایی باشد و از هر گونه رویکرد تشریفاتی در این بخش پرهیز شود.

وی خواستار بهره گیری از ظرفیت دانشگاهها و مراکز آموزش عالی برای رفع مسائل و مشکلات کشور و به تبع آن شهرستان گناباد و تربیت انسانهای شایسته و خردمند در راستای اهداف تمدن نوین اسلامی و رویکردهای نظام جمهوری اسلامی برای توسعه و پیشرفت منطقه شد.

وی افزود: باید سندهای بالادستی متعدد در بخشهای آموزش و پرورش و دانشگاهها و آموزش عالی و نقشه آموزش عالی کشور که طی سالهای گذشته تدوین شده اند متناسب با پتانسیلهای بومی و فرهنگی شهرستان گناباد بومی سازی شوند تا برای رفع تنگناهای منطقه نقش کاربردی تری داشته باشند و یک راهکار عملیاتی منسجم در سه سال آینده برای آنها تدوین شود.

فرماندار گناباد ضمن تاکید بر لزوم توجه به عدالت آموزشی و عنایت بیشتر به منزلت معلم و اساتید دانشگاهها و مراکز آموزش عالی گفت: باید با برگزاری دوره های آموزش ضمن خدمت راهبردی و با رویکرد بصیرت افزایی، جایگاه اساتید و معلمان همتراز با اهداف و سیاستهای انقلاب اسلامی افزایش یابد.

نصیری تقویت و افزایش فعالیت تشکلهای انقلابی مانند نهادهای نمایندگی ولی فقیه و بسیج اساتید و بسیج دانشجویی و کانونهای مهدویت در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی را مهم ارزیابی کرد.

۱۲  هزار دانشجو در ۱۰ دانشگاه و مرکز آموزش عالی گناباد شاغل به تحصیل هستند.

از مجموع ۱۷ هزار  و ۶۱۴ دانش آموز که در ۹۱۱ کلاس درس و ۲۲۴ مدرسه در مناطق شهری و روستایی گناباد شاغل به تحصیل هستند، ۹ هزار و ۵۶۵ نفر در دوره ابتدایی، چهار هزار و ۷۹۶ نفر در دوره اول متوسطه و ۲ هزار و ۲۸۸ نفر در دوره دوم متوسطه تحصیل می کنند. 

هشت هزار و ۸۳۶ نفر از دانش‌آموزان در مدارس دولتی، چهار هزار و ۷۹۶ نفر در مناطق روستایی، ۹۲۷ نفر در مدارس شاهد و بقیه در مدارس استثنایی و غیرانتفاعی به تحصیل اشتغال دارند.

یک هزار و ۸۰۰ معلم در مقاطع تحصیلی مختلف به تدریس اشتغال دارند.

۱۷۲ واحد صنعتی در بخش‌های صنایع کانی فلزی و غیرفلزی، صنایع غذایی، شیمیایی و سلولزی در شهرستان گناباد فعالیت دارد که برای راه‌اندازی آنها هزار و ۲۷۳ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده و برای سه هزار و ۲۸۴ نفر بطور مستقیم و دو برابر این تعداد بطور غیر مستقیم اشتغال ایجاد شده است.
سه شهرک و ناحیه صنعتی نیز با ۴۴۷ هکتار زمین و ۵۴ واحد فعال و ۱۱ سردخانه و انبار و سیلو در شهرستان گناباد فعال است.

از مجموع چهار هزار و ۷۰۰ واحد صنفی دارای پروانه کسب در شهرستان گناباد سه هزار و ۴۰۰ واحد فعال است.

مرکز شهرستان گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha