۲۴ شهریور ۱۴۰۱، ۱۳:۴۳
کد خبر: 84888410
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دست داشتن نئونازی‌ها در سوء قصد به مقام آرژانتینی

۲۴ شهریور ۱۴۰۱، ۱۳:۴۳
کد خبر: 84888410
دست داشتن نئونازی‌ها در سوء قصد به مقام آرژانتینی

تهران - ایرنا - به نوشته تارنمای اسپانیایی اسپوتنیک، تحقیقات در مورد حمله اخیر به معاون رئیس‌جمهوری آرژانتین، رد پای گروهی با ایده‌های نئونازی در سازماندهی این سوء قصد را تایید می‌کند.

به گزارش روز پنج‌شنبه ایرنا به نقل از تارنمای اسپوتنیک موندو، حمله به «کریستینا فرناندز کرشنر» معاون رئیس‌جمهوری آرژانتین، نشان‌دهنده حضور گروه‌هایی با افکار نئونازی در سراسر آمریکای لاتین است. این رد پا از حضور و فعالیت گروه‌های راست افراطی در آرژانتین و یا آمریکای لاتین، مسئله جدیدی نیست و بارها در سال‌های اخیر اثبات شده است.

تحقیقات در مورد «فرناندو ساباگ مونتیِل» فرد مهاجم به کریستینا فرناندز در حالی ادامه دارد که در روزهای اخیر، عملیات دیگری در شهر لا پلاتا در ۵۰ کیلومتری پایتخت آرژانتین برای دستگیری یک رهبر افراطی انجام شد. «خوسه دِرمان» مردی ۳۹ ساله و رئیس یک مرکز فرهنگی به نام کایل ریتن هاوس (Kyle Rittenhouse) است که هنگام برگزاری مراسمی در بزرگداشت جوان آمریکایی که  در سال ۲۰۲۰، معترضان ویسکانسین را به قتل رساند، دستگیر شد.

حمله به بناهای تاریخی، حمله به زنان و مخالفان در خیابان‌ها و اماکن عمومی، گرافیتی علیه مهاجران  و حتی گنجاندن نمادهای نازی‌ها در احوالپرسی‌های معمولی، از جمله جنایت‌هایی است که در سال ۲۰۱۰، وجود یک گروه نئونازی در شهر «مار دِ لا پلاتا» آرژانتین را تایید کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: یکی از تکان‌دهنده‌ترین رویدادهای منتسب به گروه‌هایی که به عنوان نئونازی شناخته می‌شوند، در سال ۲۰۱۲ در شهر سانتیاگو در شیلی در جریان ضرب‌وشتم شدید یک مرد جوان رخ داد.  

در کلمبیا، رسانه‌ها از گروه Tercera Fuerza به عنوان شناخته‌شده‌ترین گروه نئونازی در این کشور نام می‌برند. پلیس اروگوئه نیز در سال ۲۰۱۷ موفق شد یک گروه نئونازی را متلاشی کند. مکزیک نیز از حضور نئونازی‌ها در امان نبوده است. «شورای ملی جلوگیری از تبعیض» (Conapred) در مورد حضور یک «حزب سوسیالیست ملی» هشدار داده است که از طریق شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، به انتشار و ترویج «اصول ایدئولوژی نازی‌ها» می‌پردازد.  

رسانه روسیه در حالی به مسئله تحرکات نیروهای نئونازی در آمریکای لاتین پرداخته است که از روز نخست جنگ اوکراین، مبارزه با گروه‌های نئونازی به عنوان یکی از دلایل حمله روسیه به اوکراین عنوان شد. «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه، در مراسم رژه نظامی در مسکو به مناسبت هفتادوششمین سالگرد پیروزی اتحاد جماهیر شوروی در جنگ جهانی دوم گفت: با وجود درس‌های غم انگیزی در آن جنگ که بدون استثنا همه کشورها باید می‌آموختند، نازیسم سر خود را در تعدادی از کشورها پرورش می‌دهد.  

رئیس جمهوری روسیه تأکید کرد: هیچ عفو و بخششی برای کسانی که دوباره به برنامه های تهاجمی (نازیسم) فکر می‌کنند، در کار نخواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha