۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از جامعه هدف سودآموزی کشور بی‌سواد هستند

زنجان - ایرنا - مدیرکل دفتر نظارت، سنجش و ارزشیابی سازمان نهضت سواد آموزی کشور گفت: بر اساس آخرین سرشماری رسمی کشور هم اکنون ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر ایرانی جامعه هدف این سازمان بی‌سواد که این تعداد با احتساب اتباع خارجی به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی نامجومنش روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران استان زنجان، جامعه هدف نهضت سوادآموزی را سنین ۱۰ تا ۴۹ سال عنوان کرد و افزود: این سازمان سالانه تعدادی از افراد بی سواد را تحت پوشش قرار می دهد تا به شمار جمعیت باسواد کشور بپیوندند.

وی یادآورشد: دوره سوادآموزی برابر با سوم ابتدایی و سوادآموزی سالانه ۱۵۰ هزار نفر در کشور هدفگذاری می شود که سالهای قبل به دلیل شرایط ایجاد شده ناشی از شیوع کرونا حدود ۱۱۰ هزار نفر  تحت پوشش قرار گرفتند و امسال برای تحقق باسوادی تعداد افراد هدف، آمادگی لازم ایجاد شده است. 

نامجو منش با بیان اینکه یک سری از کلاس های سوادآموزی مانند کلاس های نیروهای مسلح، ندامتگاه‌ها و طرحهای مربوط به اتباع از ابتدای سال دایر بود، اظهار داشت: از اول مهرماه نیز با آغاز سال تحصیلی جدید کلاس گذاری ها به شکل معمول خود انجام می شود.

وی با اشارره به اینکه دوره سوادآموری برابر با سوم ابتدایی است، خاطرنشان کرد: افرادیکه این دوره را می گذرانند بی سواد نیستند اما کم سواد محسوب می شوند و اگر ۶ ماه تا یکسال ادامه تحصیل ندهند مهارت خود را از دست داده و به بی سوادی برمی گردد.

نامجو منش گفت: شرکت سوادآموزان در یک دوره انتقال که پیش بینی شده است برابر با پایان دوره ابتدایی است. 

وی افزود: برای کسانی که سن بالایی دارند و تمایلی به ادامه تحصیل ندارند دوره تحکیم پیش بینی شده است که هدف آن تثبیت و تعمیق یادگیری است، این دوره به صورت حضوری و نیمه حضوری است به این معنی که کتابهای خواندنی به آنان ارایه می شود تا نوشتن، خواندن و حساب کردن است را تمرین کنند و هدف تعمیق یادگیری است.

نامجو منش اظهار داشت: در نهضت سوادآموزی ۲ دوره پیش بینی شده است که منتهی به کارنامه هایی می شود که سوادآموزان می توانند ادامه تحصلی دهند و یک دوره نیز منجر به تعمیق یادگیری می شود.

مدیرکل دفتر نظارت، سنجش و ارزشیابی سازمان نهضت سواد آموزی کشور با اشاره به تاثیر شیوع ویروس کرونا در حوزه تعلیم و تربیت، گفت: در زمان شیوع کرونا خانواده هایی بودند که ترجیح دادند فرزندان خود را به مدرسه نفرستند و به روش مجازی آنها تحصیل نکنند ولی آموزش و پرورش ناتوانی در جذب دانش آموزان نداشت و وظایف خود را در این خصوص انجام داد.

نامجو منش با بیان اینکه پاندمی کرونا، کل دنیا را گرفت و آثار خود را در همه حوزه ها داشت تصریح کرد: شیوع این ویروس منجر به ادامه آموزش ها در فضای مجازی شد در حالیکه فضاهای مجازی تنها می توانند مکمل آموزش باشند و به خصوص دانش آموزان دوره ابتدایی باید در فضای مدرسه تحصیل کنند.

وی با تاکید بر اینکه فاصله گرفتن از فضای تعلیم و تربیت به یقین در همه جا آسیب زا است، تصریح کرد : در دوران شیوع کرونا همه خانواده ها نیز به این نتیجه رسیدند که تعلیم و تربیت کاری تخصصی و به نوعی ایجاد مهارت در دانش آموزان است و در خانه نمی توان از عهده آن برآمد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha