۲ هزار و ۵۰۰ راس آهو در منطقه حفاظت شده قراویز قصرشیرین زیست می‌کنند

قصرشیرین- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت: براساس آخرین سرشماری در منطقه حفاظت شده «قراویز» قصرشیرین ۲ هزار و ۵۰۰ راس آهو زیست می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «احد جلیلیان» روز چهارشنبه در آیین افتتاح پاسگاه محیط‌بانی «جیران» در قصرشیرین افزود: ۲۵۰ هزار هکتار مناطق حفاظت شده تحت مدیریت اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه وجود دارد.

وی اظهار داشت: در استان کرمانشاه پنج منطقه حفاظت شده (بیستون، قلاجه، بوزین و مره‌خیل، امروله دالاخانی و بدر و پریشان)، همچنین سه پناهگاه حیات وحش (ورمنجه، زله زرد و قراویز) و ۲ اثر طبیعی و ملی (غار قوری قلعه و غار پراو) داریم که شامل مساحت ۹/۷ درصد استان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در ادامه گفت: همچنین در استان کرمانشاه ۱۸۵ گونه پرنده، ۴۸ گونه پستاندار و ۳۴ گونه ۲زیست، زیست می کنند که از یکی از غدغه های ما در استان منطقه قراویز است.

جلیلیان اضافه کرد: اهمیت حفظ محیط زیست بر کسی پوشیده نیست و همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده است.

۲ منطقه شکار و تیراندازی ممنوع قراویز و زله زرد در قصرشیرین

هم اکنون قصرشیرین دارای ۲ منطقه شکار و تیراندازی ممنوع قراویز به مساحت سه هزار و ۸۰۰ هکتار، زله زرد با ۴۰ هزار هکتار و یک منطقه تیراندازی ممنوع در شعاع هفت کیلومتری نوار مرزی به مساحت ۱۷۰ هزار هکتار است.

در این مناطق انواع پرندگان و گونه های جانوری زیست می کنند که حفاظت از آن ها نیازمند مشارکت همگانی است.

منطقه شکار و تیراندازی ممنوع قراویز مشترک قصرشیرین و سرپل ذهاب هم اکنون تنها زیستگاه منحصر به فرد آهوی ایرانی در منطقه غرب کشور بشمار می رود.

منطقه زله زرد مشترک قصرشیرین و گیلانغرب با ۴۰ هزار هکتار مساحت یکی از مناطق مهم زیستگاه گونه های نادر گیاهی و جانوری در استان کرمانشاه و کشور به شمار می رود که از سال ۱۳۷۳ تحت حفاظت است.

از جانوران موجود در این منطقه می توان به کل و بز وحشی، قوچ و میش، آهو، گرگ، روباه، خرگوش، تشی و بزمجه اشاره کرد.

همچنین گونه های پرندگان کبک، تیهو، سار و فاخته نیز در این زیستگاه با پوشش گیاهی بلوط، پلک، تنگرس، آلبالو وحشی و گیاهان مرتعی زندگی می کنند.

شهرستان قصرشیرین در غرب کرمانشاه با ۲۷ هزار تن جمعیت، دارای ۱۶۱هزار و ۳۰۰ هکتار اراضی منابع ملی و طبیعی شامل ۱۵۴ هزار و ۸۰۰ هکتار مرتع و ۶هزار و ۵۰۰ هکتار جنگل است.

کرمانشاه ۲ میلیون و ۴۹۹ هزار هکتار مساحت دارد که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha