۱۸ مهر ۱۴۰۱، ۱۰:۴۴
کد خبر: 84908127
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کشت پاییزه گندم در مهاباد آغاز شد

۱۸ مهر ۱۴۰۱، ۱۰:۴۴
کد خبر: 84908127
کشت پاییزه گندم در مهاباد آغاز شد

مهاباد - ایرنا - مدیر جهادکشاورزی مهاباد گفت: کشت پاییزه گندم در بیش از ۴۸ هزار هکتار زمین زراعی این شهرستان آغاز شده است.

رحمان پیره‌بابی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: از این میزان، ۴۳ هزار هکتار به صورت دیم و پنج هکتار به صورت آبی کشت می‌شود.

وی اضافه کرد: از مجموع مزارع گندم دیم این شهرستان ۲۳ هزار هکتار در قالب طرح «جهش تولید» قرار دارد که در این طرح مراحل کاشت تا برداشت محصول زیر نظر کارشناسان جهادکشاورزی خواهد بود و علاوه بر یارانه بیمه محصول، کود مایع یارانه ای هم در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

 مدیر جهادکشاورزی مهاباد در خصوص بذر مورد نیاز کشاورزان اظهار کرد: مرکز فرآوری بذر شهرستان با ظرفیت ۲ هزار تُن و ۲ مرکز بوجاری بذر با ظرفیت سه تا چهار هزار تُن، بذر مورد نیاز کشاورزان را تامین می کنند و مراکز عرضه بذر گواهی شده هم یک هزار و ۵۰۰ تن بذر در اختیار کشاورزان قرار می دهند.

کشت پاییزه گندم در مهاباد آغاز شد

وی افزود: هم اکنون کود شیمیایی مورد نیاز کشت پاییزه در مراکز عرضه تامین شده و کشاورزانی که تمایل به استفاده از کود همزمان با کشت محصول را داشته باشند، می توانند آن را از مراکز خریداری کنند.

پیره‌بابی با بیان اینکه در سال زراعی گذشته در بیش از ۴۵ هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع مهاباد گندم آبی و در بیش از پنج هزار هکتار نیز گندم دیم کشت بود، ادامه داد: سال گذشته در مجموع بیش از ۸۵ هزار تُن گندم از مزارع این شهرستان برداشت و از این مقدار بیش از ۴۷ هزار تُن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به صورت تضمینی خریداری شد.

براساس اعلام کارشناسان جهاد کشاورزی به علت مبارزه به موقع با آفت سن و بارش‌های پاییزی و بهاره مناسب، کیفیت و وضعیت مزارع گندم این شهرستان مطلوب بوده و همین امر باعث شد که میزان برداشت محصول در مقایسه با سال گذشته افزایش داشته باشد.

کشت گندم در مهاباد هر سال از ۱۵ مهر آغاز و تا اوایل آذر ادامه دارد و برداشت آن هم از اوایل تیرماه سال بعد شروع و تا مرداد ماه ادامه دارد.  

سال زراعی از اول مهر هر سال آغاز و به پایان شهریور سال آینده موکول می‌شود.

سال زراعی گذشته در مجموع بیش از ۳۴۶ میلی‌متر بارندگی در مهاباد ثبت شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد افزایش داشت ولی نسبت به میانگین بلند مدت ۱۵ درصد کمتر بود.

شهرستان مهاباد با داشتن بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی یکی از قطب‌های مهم کشاورزی آذربایجان غربی است که در ۱۱۶ کیلومتری مرکز استان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha