ترانزیت کالا از مرزهای خراسان رضوی ۴۱ درصد افزایش یافت

مشهد-ایرنا- رییس اداره ترانزیت راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: تردد ترانزیتی از مرزهای استان در نیمه نخست پارسال ۴۰ هزار و ۳۳۱ مورد بود که این رقم در ۶ ماهه سال جاری با رشدی ۴۱ درصدی به ۵۶ هزار و ۷۲۱ تردد افزایش یافته است.

مرتضی مجردی روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: در مجموع در ۶ ماه نخست سال جاری ۸۲۶ هزار تن کالا در قالب ترانزیت خروجی و ۲۲۱ هزار تن کالا با ترانزیت ورودی از طریق مرزهای سرخس و لطف آباد با ترکمنستان و دوغارون با افغانستان جابه جا شده است.

وی گفت: در بازه زمانی یاد شده ۱۴۱ هزار تردد شامل صادرات، واردات و ترانزیت از سه مرز فعال استان صورت گرفته است که ۷۵ هزار تردد شامل صادرات و ترانزیت خروجی و ۶۶ هزار مورد نیز واردات و ترانزیت ورودی بوده است.

رییس اداره ترانزیت راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی، افزایش ترددهای ترانزیتی از مرزهای استان را مربوط به سرخس و لطف آباد دانست و گفت: کاهش محدودیتهای کرونایی از سوی ترکمنستان برای ناوگان تجاری در مرزهای مذکور و فعال شدن امکان حمل یکسره بار ترانزیتی از خاک ترکمنستان به دیگر کشورهای آسیای مرکزی، از دلایل اصلی افزایش ترانزیت از این استان بوده است.

خراسان رضوی از سمت شمال و شمال شرق ۵۳۱ کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان و از سمت شرق ۳۰۲ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد.

گذرگاه های مرزی سرخس، لطف آباد و باجگیران با ترکمنستان و دوغارون با افغانستان هم اکنون فعال هستند. مرز باجگیران قوچان تاکنون به ترددهای دیپلماتیک محدود شده بود که از شهریور امسال بازارچه مشترک این گذرگاه مرزی با ترکمنستان نیز پس از ۲.۵ سال تعطیلی، بازگشایی شد.  

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha