سرشماری کندوهای زنبور عسل در مهاباد آغاز شد

مهاباد - ایرنا - مدیرعامل شرکت تعاونی زنبورداران مهاباد گفت: طرح سرشماری کندوهای زنبور عسل این شهرستان پس از ۲ سال وقفه آغاز شد.

مسعود عبداللهی روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این طرح تا پایان ماه جاری در شهرستان تداوم خواهد داشت و تمامی زنبورستان‌های این شهرستان با ثبت موقیعت مکانی آنها (یوتی ام) انجام خواهد شد.

وی با قدردانی از همکاری نبوردران در اجرای موفقی این طرح ادامه داد: در زمان سرشماری، جابجایی کُلنی‌های زنبور عسل ممنوع است و نباید اقدامی در این خصوص صورت گیرد.

 مدیرعامل شرکت تعاونی زنبورداران مهاباد با بیان اینکه اطلاعات جمع‌آوری شده در این سرشماری برای تجزیه و تحلیل در سامانه مدیریت جامع داده‌های کشاورزی ثبت می‌شود، افزود: در این طرح اطلاعات مربوط به تعداد کندوها از جمله مدرن و بومی، میزان تولید عسل و دیگر فرآورده‌های زنبورداران جمع‌آوری و در سامانه جامع کشاورزی ثبت خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه آخرین سرشماری زنبورستان های این شهرستان در سال ۱۳۹۸ انجام شده است، گفت: در این سرشماری ۵۵ هزار کندوی زنبور عسل مدرن و سنتی در این شهرستان شمارش شد و زنبورداران مهابادی در مجموع ۴۰۰ تُن عسل را تولید و روانه بازار مصرف کردند.

عبداللهی پیش‌بینی کرد امسال با توجه به مساعدبودن شرایط آب‌وهوایی و مهارت زنبورداران مهابادی در زمینه پرورش و کوچ به موقع کُلُنی‌ها به مناطق ییلاقی، میزان برداشت عسل از زنبورستان‌های این شهرستان افزایش چشمگیری داشته باشد.

وی یادآور شد: در حال حاضر ۳۵۰ نفر در صنعت زنبورداری این شهرستان فعالیت دارند که ۹۵ درصد با شیوه مدرن و پنج درصد نیز با شیوه سنتی در این صنف فعالیت می‌کنند.

مهاباد با داشتن بیش از ۱۹۷ هزار هکتار مراتع روستایی و ییلاقی که ۵۰ هزار هکتار آن مراتع درجه یک و ۷۰ هزار هکتار آن مراتع درجه ۲ تشکیل می‌دهد یکی از مراکز مهم تولید عسل مرغوب و با کیفیت در آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود.

تعاونی زنبورداران مهاباد در سال ۱۳۸۶ تاسیس شده و هم‌اکنون دارای بیش از ۳۰۰ عضو فعال است

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha