فرماندار: ایجاد صنایع تبدیلی نیاز مبرم بخش کشاورزی مراغه است

مراغه- ایرنا- معاون استاندار آذربایجان‌شرقی و فرماندار ویژه مراغه گفت: این شهرستان سالانه نزدیک به ۳۰۰ هزار تن سیب و ۵۰ هزار تن میوه‌های هسته‌دار تولید می‌کند و با وجود زیرساخت‌های لازم و نیروی انسانی متخصص، جای صنایع تبدیلی بخش کشاورزی در آن خالی است.

به گزارش ایرنا «داود اسدیان» روز چهارشنبه در جلسه بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری مراغه در بخش صنایع تبدیلی کشاورزی که با حضور معاون وزیر دفاع و همچنین رئیس سازمان اتکا در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد، افزود: حداقل ۲۱ نوع محصول جدید از سیب بادریز این شهرستان می‌توان تولید و برخی از آنها را صادر کرد.

وی با بیان اینکه اکنون سیب بادریز این شهرستان به سایر مناطق کشور منتقل می‌شود، بیان کرد: ایجاد صنایع تبدیلی بخش کشاورزی نه تنها بهره‌وری بخش کشاورزی را افزایش می‌دهد بلکه فرصت‌های اشتغال پایدار در سطح شهرستان ایجاد می‌کند.

گردش مالی محصولات کشاورزی مراغه و عجب‌شیر ۱۰ هزار میلیارد تومان است

نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی نیز بیان کرد: مراغه قطب کشاورزی آذربایجان‌شرقی بوده و گردش مالی محصولات کشاورزی مراغه و عجب‌شیر سالانه نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان و دام و طیور این شهرستان‌ها ۲ هزار میلیارد تومان است.

«علی علیزاده» هدف از سفر رئیس سازمان اتکا به مراغه را آشنایی وی با فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این شهرستان عنوان کرد و افزود: اتکا در امنیت غذایی کشور نقش مثبتی ایفا می‌کند و در حوزه صنایع تبدیلی بخش کشاورزی این شهرستان نیز می‌تواند نقش‌آفرین باشد.

وی با بیان اینکه تولید محصولات باغی به اندازه کافی در این شهرستان وجود دارد، اظهار داشت: در تبدیل محصولات کشاورزی به پول مشکلات اساسی داریم در حالی که این شهرستان از زیرساخت‌های لازم و مزیت‌های سرمایه‌گذاری قابل توجهی در این بخش برخوردار است.

نماینده مراغه و عجب‌شیر: گمرک مراغه به زودی ارتقا می‌یابد«علیزاده» با بیان اینکه اخیرا تمام رویه‌های صادراتی و وارداتی از مبدا مراغه به گمرک این شهرستان واگذار شده، بیان کرد: به زودی تفاهم‌نامه نهایی بین سازمان کشتیرانی و گمرک امضا می‌شود تا گمرک این شهرستان ارتقا یابد.

وی به وجود راه‌آهن و سایر زیرساخت‌ها برای سرمایه‌گذاری نیز اشاره و بیان کرد: گر پای وزارت دفاع به این شهرستان باز شود، شاهد سرمایه‌گذاری چشمگیر در حوزه صنایع غذایی خواهیم بود.

۶۴ درصد از باغات مراغه به درختان سیب اختصاص دارد

«ناصر خیراندیش»، مدیر جهاد کشاورزی مراغه نیز بیان کرد: ۶۴ درصد از باغات شهرستان به درختان سیب اختصاص دارد و سالانه ۱۲۰ هزار تن از سیب مراغه به سردخانه‌ها و مابقی برای تازه‌خوری به بازار عرضه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه فقط یک واحد فرآوری با حداکثر ظرفیت ۱۰ هزار تن سیب بادریز در این شهرستان وجود دارد، بیان کرد: ایجاد شهرک صنایع تبدیلی بخش کشاورزی در این شهرستان جزو نیازهای اساسی است.

۳۰ تا ۳۵ درصد محصولات کشاورزی به ضایعات تبدیل می‌شود

سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت مراغه نیز در این جلسه با اشاره به اینکه ۳۰ تا ۳۵ درصد محصولات کشاورزی به ضایعات تبدیل می‌شود، گفت: صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی از بهترین فرصت‌های ایجاد اشتغال و درآمدزایی است و بهره‌وری تولید را افزایش می‌دهد.

محمد تقی‌پور، ارتقای بهره‌وری از طریق کاهش ضایعات را مورد تاکید قرار داد و افزود: صنایع تبدیلی در سه حوزه فرآوری و تولید انواع محصولات، درجه‌بندی و بسته‌بندی و ذخیره‌سازی و خدمات می‌تواند توسعه یابد.

سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت مراغه با بیان اینکه مراغه در سایه تلاش مسوولان در زمینه سردخانه و ابنارداری محصولات کشاورزی ظرفیت مناسبی دارد، بیان کرد: توسعه در بخش ذخیره‌سازی و خدمات به خوبی تحقق یافته اما در دو بخش قبلی کار چندانی نشده است.

تقی‌پور همچنین اختصاص تسهیلات جهت تامین سرمایه در گردش، اعطای معافیت‌های مالیاتی و برنامه‌های تشویقی برای سرمایه‌گذاران و ایجاد پایانه صادراتی محصولات کشاورزی را در این شهرستان مورد تاکید قرار داد و افزود: ثبت سفارش و صادرات از طریق شهرستان و ایجاد نمایندگی اتاق بازرگانی نیز در این زمینه مفید خواهد بود.

وی اضافه کرد: تشکیل میزهای تجاری با رایزنان فرهنگی کشورهای هدف و کاهش قیمت تمام‌شده محصولات کشاورزی از طریق توسعه باغداری مدرن از دیگر گام ‌ها برای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی به شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا در این جلسه مقرر شد تا بسته‌های سرمایه‌گذاری آماده و به سازمان اتکا ارسال شود؛ «امیر سرتیپ دوم سعید صادقی»، معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز پیش از این گفته بود که اراده وزارت دفاع برای حضور توام با سرمایه‌گذاری در مراغه جدی است زیرا این شهرستان از ظرفیت‌های لازم برخوردار می‌باشد.

معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و رئیس سازمان اتکا که با دعوت نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر به این شهرستان سفر کرده‌اند، پس از این جلسه از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری مراغه به ویژه در حوزه صنایع تبدیلی غذایی بازدید کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha