۲۲ مهر ۱۴۰۱، ۸:۵۲
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 84911046
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲ هزار و ۳۹۸ نابینا و کم‌بینا از بهزیستی خراسان‌شمالی مستمری می گیرند

بجنورد- ایرنا- مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی گفت: ۲ هزار و ۳۹۸ نابینا و کم بینا تحت پوشش بهزیستی این استان مستمری دریافت می کنند.

محسن توحیدی مقدم روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به ۲۳ مهر ماه روز جهانی نابینایان و عصای سفید اشاره کرد و اظهارداشت: در استان خراسان شمالی سه هزار و ۵۲۸ نابینا و کم بینا زیر پوشش بهزیستی استان قرار دارند که ۲ هزار و ۲۵۲ نفر مرد و یکهزار و ۲۷۵ نفر زن هستند.

وی تصریح کرد: در مجموع ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر از گروه هدف بهزیستی مستمر بگیر هستند که نابینایان بخش زیادی از مستمری را به خود اختصاص داده اند.

مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی عنوان کرد: سال گذشته ۳۹۰ میلیون تومان اعتبار برای گروه نابینایان اختصاص یافت و بیشتر این اعتبار برای خرید عینک، عصای سفید و سایر خدمات هزینه شد.

شناسایی ۸۰۳ کودک دارای تنبلی چشم

وی اضافه کرد: طرح غربالگری تنبلی چشم نیز همانند گذشته اجرا می شود و در سال گذشته ۳۰ هزار و ۱۳۸ کودک سه تا ۶ سال زیر پوشش این طرح قرار گرفتند.

توحیدی مقدم ادامه داد: بعد از معاینات اولیه؛ یکهزار و ۴۳۹ نفر به سطح بالاتر ارجاع داده شدند که در نهایت ۸۰۳ کودک دارای تنبلی چشم و یا سایر اختلالات چشمی شناسایی و ۲۹۳ کودک نیز هزینه عینک دریافت کردند.

وی یادآور شد: طرح غربالگری تنبلی چشم در ۲۱ مرکز و ۱۴۵ پایگاه اجرا می شود و ۱۴ بینایی سنج و یک پزشک در اجرای این طرح همکاری دارد.

 مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی ادامه داد: طرح غربالگری تنبلی چشم تا پایان امسال ادامه دارد و تاکنون هفت هزار و ۱۰۰ کودک زیر پوشش این طرح قرار گرفتند.

وی از خانواده هایی که کودکان سه تا ۶ سال دارند خواست تا برای غربالگری به مراکز مراجعه کنند و در صورتی که کودکان دارای تنبلی چشم و یا سایر اختلالات بینایی باشند و در این سن شناسایی نشوند، احتمال بروز اختلالات بینایی و حتی کم بینایی و نابینایی وجود دارد.

۳۲ نابینا در روستای چهار برج اسفراین

توحیدی مقدم در بخش دیگری از سخنانش به وجود ۳۲ نابینا در روستای چهاربرج اسفراین نیز اشاره کرد و افزود: در سال ۷۴ در این روستا یکسری آزمایشات و بررسی هایی انجام شد که علل نابینایی در بین اهالی این منطقه بحث ژنتیکی و ازدواج فامیلی عنوان شده است.

وی با بیان اینکه بعد از اجرای این طرح یکسری اقدامات در راستای پیشگیری از تولد فرزندان نابینا در این روستا انجام شد اظهارداشت: برای اهالی این روستا دوره های آموزشی از جمله بحث های ِژنتیکی و ازدواج فامیلی و ضرورت آزمایشات ژنتیکی قبل از ازدواج برگزار شد.

 مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی ادامه داد: با توجه به برنامه های آگاهسازی در این روستا در واقع تعداد نابینایان جدید به صفر رسیده است و آخرین کودک متولد شده نابینا مربوط به سال ۹۴ است.

وی تصریح کرد: برای نابینایان این روستا نیز کارگاه‌های ایجاد اشتغال حصیربافی و سایر اقدامات انجام شده است و حتی آموزش و پرورش نیز مدارس استثنایی دایر کرده است.

۱۱۳ هزار نفر زیر پوشش بهزیستی استان قرار دارند که شامل معلولان، سالمندان، زنان خود سرپرست، کودکان و سایر گروه هدف می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha