۲۱ مهر ۱۴۰۱، ۱۱:۴۸
کد خبر: 84911174
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تغذیه مصنوعی آبخوان دشت اردبیل امکان سنجی می‌شود

اردبیل-ایرنا-مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: امکان سنجی تغذیه مصنوعی آب خوان دشت اردبیل با استفاده از پساب تصفیه شده به منظور افزایش تغذیه و جلوگیری از افت سطح آب‌های زیرزمینی در دست بررسی است.

به گزارش ایرنا،  نبی‌اله پاسبان عیسی لو روز پنجشنبه در جلسه بررسی راهکارهای علاج بخشی دشت اردبیل افزود: با توجه به تغییر اقلیم، برداشت بیش از ظرفیت و ندادن فرصت تنفس برای احیا منابع آبی زیرزمینی، سطح آبخوان دشت اردبیل در سال‌های اخیر ۱۳ متر افت کرده است.

وی افزود: تا قبل از سال ۱۳۶۳ بین تخلیه و تغذیه آبخوان اردبیل تعادل برقرار بوده و سطح آب دشت نیز بین صفر تا ۲۵ متر قرار داشت و حتی مناطقی از دشت به دلیل بالا بودن سطح آب زیرزمینی بصورت ماندابی بوده لذا توسعه کشاورزی در آنها امکانپذیر نبود.

پاسبان عیسی لو ادامه داد: اکنون با وجود اقدامات انجام شده بیلان دشت همچنان منفی بوده بطوریکه در ۴۹ سال متوسط  افت سطح آب معادل ۷۸۰ میلیون مترمکعب کسری مخزن داشته است.

وی از اجرای طرح‌های ۱۵ گانه احیا و تعادل‌بخشی آب در اردبیل خبر داد و گفت: ایجاد تشکل‌های آب‌بران، به‌روز کردن سند ملی آب در محدوده مطالعاتی کشور، مطالعه و اجرای پروژه‌های آبخیزداری و پهنه‌بندی و بررسی مخاطرات ناشی از فرونشست زمین در محدوده مطالعاتی از جمله این طرح‌ها است.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با بیان اینکه کاهش برداشت‌ها و افزایش تغذیه راهکار نهایی احیا و تعادل بخشی آبخوان دشت اردبیل است افزود: تغذیه مصنوعی با آب به دلیل وسعت زیاد آبخوان و یکپارچه نبودن دشت، نبود ظرفیت آب سطحی جهت تغذیه و نیازهای پایین دست قره سو و سدهای احداث شده بطور قطع امکان پذیر نیست.

وی گفت: انتقال آب جهت تامین آب آشامیدنی مرکز استان و عدم برداشت از آبخوان، بررسی امکان‌سنجی تغذیه مصنوعی آبخوان با استفاده از پساب تصفیه شده، ممنوعیت کشت سیب زمینی و تشویق کشاورزان جهت کشت محصولات استراتژیک مانند گندم از جمله برنامه‌های مهم جهت احیا آبخوان دشت اردبیل است.

 پاسبان عیسی‌لو با تاکید بر اینکه عدم تاثیر بر زیست بوم منطقه و جلوگیری از آلودگی محیط زیست ۲ اصل مهم شرکت آب منطقه ای اردبیل است گفت: تعذیه مصنوعی با استفاده از پساب تصفیه شده روشی رایجی است که در کشورهایی نظیر آلمان، انگلیس، چین و آفریقای جنوبی انجام شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha