گازرسانی، پایانی بر قطع ۱۵ هزار درخت بلوط در کهگیلویه و بویراحمد

۲۸ مهر ۱۴۰۱، ۱۲:۰۶
کد خبر: 84914091
فهیمه قهرمانی
گازرسانی، پایانی بر قطع ۱۵ هزار درخت بلوط در کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج- ایرنا- سالانه حدود ۱۵ هزار درخت بلوط با تیشه روستانشینان در مناطق دورافتاده کهگیلویه و بویراحمد نابود می شود زیرا که هم سوختی ارزان و هم به آسان ترین راه قابل دسترسی هستند اما گازرسانی به تمامی مناطق استان پایانی بر هیزم به دوشی زنان و قطع درختان خواهد بود.

به گزارش ایرنا، جنگل های بلوط در استان کهگیلویه و بویراحمد در سال های اخیر با چالش های متعددی روبرو شدند، هجوم بیماری های گوناگون و آفت های متفاوت از یک سو، قاچاق چوب و ذغال از سوی دیگر و در نهایت تیزی تبر روستا نشینان بر تن شان توانی برایشان باقی نگذاشته است.

۶۰ هزار هکتار از جنگل‌های مناطق سردسیری و گرمسیری این استان دچار آفت پروانه برگخوار سفید و جوانه خوار بلوط شده است.

حدود ۱۰ درصد مردم روستاها و مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد هنوز به منظور تامین سوخت برای گرمایش، پخت وپز و بهداشت از هیزم استفاده می کنند.

 سرمای زمستان در برخی مناطق روستایی و عشایری کهگیلویه و بویراحمد، سبب استفاده خانواده ها از چوب درختان به عنوان سوخت شده است.

اما در سال های اخیر با افزایش مناطق روستایی متصل به شبکه گاز، این چالش نیز در حال از بین رفتن است.

گازرسانی پایانی بر قطع ۱۵ هزار درخت بلوط در کهگیلویه و بویراحمد

گازرسانی به مناطق روستایی مانع قطع درختان خواهد شد

 نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی گفت: در مناطق فاقد شبکه گازرسانی استان، سالانه پانزده هزار درخت قطع می شود.

مهدی روشنفکر افزود: سالانه در استان با هدف تأمین سوخت در مناطق غیربرخوردار این تعداد درخت توسط مردم قطع می‌شوند و با گازرسانی ۱٠٠ درصدی به استان از این معضل جلوگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۸۹ درصد از مناطق روستایی استان از نعمت گاز برخوردار هستند، اظهار داشت: ۱۱ درصد باقیمانده نیز با همت مسئولان به این شبکه متصل خواهد شد.

۹۷۷ روستا در کهگیلویه و بویراحمد گازرسانی شده است

مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد گفت: مناطق شهری استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۰۰ درصد و مناطق روستایی قابل گاز رسانی استان ۹۰ درصد گاز رسانی شده است.

ریحان بهادر افزود: ۱۰ درصد باقی مانده در مناطق روستایی استان در شهرستان های مختلف از جمله بهمئی، لنده، چرام، کهگیلویه، بویراحمد و دیگر  شهرستان ها قرار دارند.

وی تصریح کرد: از مجموع یک هزار و ۱۱۵ روستای قابل گاز رسانی استان ۹۷۷ روستا گازرسانی شده اند.

مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: در همین دهه فجر امسال ۱۰ روستای شبلیز دنا گاز رسانی شدند.

بهادر تاکید کرد: ۲۶ روستا در لوداب نیز گاز رسانی خواهند شد و ۶۴ روستای دیگر هم در قلعه رئیسی و دیشموک تا آخر سال گازرسانی خواهند شد.

وی ادامه داد: پروژه گازرسانی زیلایی دو ساله است و هم اینک در دست اجراست.

مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: گازرسانی به ۲۸ روستا ( ۴۱ پاره روستا) در منطقه زیلایی در حال کار است و تا سال ۱۴۰۲ پایان می یابد.

بهادر تصریح کرد: با بهره‌برداری از این پروژه ( زیلایی) ۱۷ هزار و ۷۰۰ نفر که شامل ۴ هزار و ۴۵۰ خانوار می‌شود از نعمت گاز برخوردار خواهند شد.

وی افزود: شهرستان دنا امسال در کهگیلویه و بویراحمد سبز اعلام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: شهرستان دنا تاکنون ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۹۷ درصد روستایی از نعمت گاز طبیعی بهره مند هستند.

وی بیان کرد: امید می رود تا سال ۱۴۰۳ طبق برنامه ریزی های انجام شده استان سبز اعلام شود.

گازرسانی پایانی بر قطع ۱۵ هزار درخت بلوط در کهگیلویه و بویراحمد

گازرسانی به زیلایی اقدامی ماندگار از دولت سیزدهم

گاز رسانی به زیلایی یکی از خواسته های به حق مردم این منطقه بوده که سال ها چشم انتظار بوده اند و با روی کارآمدن دولت سیزدهم این مهم محقق شده است.

پس از پایان کار کارشناسی و همچنین برگزاری جلسات هماهنگی متعدد بین مسئولین گاز استان کهگیلویه و بویراحمد و چهار محال و بختیاری نهایتا در تاریخ ۲۸ بهمن ماه سال ۱۴۰۰ کلنگ احداث این ابر پروژه بر زمین شد .

بهادر گفت: از جمله مشکلات اساسی گازرسانی به زیلایی مسیر انتخابی برای اجرای مسیر خط لوله است که این موضوع باعث شد نهایتا کارشناسی صورت گرفته منجر به انتخاب انتقال گاز از مسیر شهرستان لردگان در استان چهار محال و بختیاری شد.

مدیر عامل شرکت گاز استان در خصوص جزئیات این پروژه، گفت : این پروژه حدود ۱۷۰ میلیارد تومان هزینه دربر دارد که باید بیش از ۱۸۰ کیلومتر شبکه گذاری شود.

بهادر ادامه داد : در پروژه مهم گازرسانی به زیلایی ۴ هزار و ۴۱۷ خانوار در قالب حدود ۱۷ هزار و هفتصد  نفر و حدود ۴۱ روستا و پاره روستا از نعمت گاز بهره‌مند می‌شوند.

وی افزود : گازرسانی به منطقه زیلایی در دو قسمت انجام می‌شود بخشی موشمی، برد پهن و سادات چاهن و بخش دیگری مورزرد زیلایی است ، در طرح گازرسانی به زیلایی ۲۸ روستای بالای ۲۰ خانوار و ۴۱ روستا و پاره روستا از نعمت گاز بهره‌مند می‌شود.

بهادر گفت : پیش‌بینی می‌شود طرح مهم گازرسانی به این مناطق از زیلایی از طریق استان چهارمحال و بختیاری و شهرستان لردگان در ۴۰۰ روز انجام و سال آینده تعدادی از روستاهای این منطقه محروم از نعمت گاز برخوردار شود.

وی گفت : با نظارت دقیق هم اکنون دو جبهه در استان کهگیلویه و بویراحمد در منطقه زیلایی و یک جبهه هم در منطقه چهار محال و بختیاری با قدرت در حال فعالیت هستند .

دهستان زیلایی با جمعیتی حدود ۱۵ هزار نفر دارای ۵۸ روستا است و در فاصله ۱۵۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد واقع شده است.

در دهستان زیلایی ۶ هزار و ۴۷۲ هکتار جنگل، هفت هزار و ۴۳۳ هکتار مرتع، ۶۷۰ هکتار زمین زراعی و ۴۵ هکتار باغ وجود دارد. 

با گازرسانی به روستاهای استان به ویژه دهستان زیلایی از حجم سختی ها و دشواری های موجود در این مناطق کاسته خواهد شد و مردم تمایل کم تری برای مهاجرت خواهند داشت.

امید است هر چه سریع تر شاهد شعله های فروزان گاز در مناطق روستایی قابل گازرسانی باشیم و مانع از قطع صدها درختی شود که بی گناه سربریده می شوند.

همچنین شعله های گرما بخش گاز در این مناطق نوید بخش پایانی بر کولبری زنان و دختران هیزم به دوش در مناطق صعب العبور و پر پیچ و خم روستاها خواهد بود.

جنگل های کهگیلویه و بویراحمد که جزئی از منطقه زاگرس محسوب می شود، ۸۰۰ هزار هکتار جنگل مساحت دارد و  بر اساس گزارش ها از وسعت ۶ میلیون هکتاری جنگل‌های منطقه زاگرس به دلایل مختلف یک میلیون هکتار آن از بین رفته است.

بر اساس مطالعات انجام شده در جنگل‌های زاگرس ۲ هزار و ۳۷۲ گونه گیاهی شناسایی شده است و افزون بر ده ها فایده جنگل ها در زندگی بشر این ثروت ارزشمند ملی محل زیست ۶۱ گونه پستاندار، ۲۷ گونه ماهی، ۱۶۷ گونه پرنده و ۳۷ گونه خزنده است که این وظیفه شهروندان را برای صیانت از آن بیشتر کرده است.

۱۶۸ هزار خانوار در استان کهگیلویه و بویراحمد از نعمت گاز طبیعی بهره مند هستند که از این تعداد ۱۲۲ هزار و ۶۰۰ خانوار شهری و ۴۵ هزار و ۴۰۰ خانوار روستایی است.

با این وضعیت ۹۷ درصد کل خانوارهای شهری و ۷۲ درصد خانوارهای روستایی استان از این نعمت خدادادی بهره مند شده اند.

کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر دارای یکهزار و ۶۷۶ روستای دارای سکنه بر اساس سرشماری عمومی نفوس مسکن سال ۹۵ است.

بر اساس گزارش های دفتر امور روستایی استانداری کهگیلویه و بویراحمد ظرف یک دهه گذشته افزون بر ۵۹۰ روستا در این استان خالی از سکنه شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha