تولید محتوای فاخر و نافع آموزشی در دستور کار جهاد دانشگاهی

تهران- ایرنا- رییس جهاد دانشگاهی با تاکید بر نگاه زیرساختی به زیست‌بوم آموزشی این نهاد، گفت: جهاد دانشگاهی در حوزه آموزش و توسعه مهارت‌های کسب‌وکار، باید تولید محتوای فاخر و نافع را در دستور کار خود قرار دهد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی در نشست «دانش‌افزایی و راهبری طرح‌های ملی و اشتغال محور» با تاکید بر اینکه بر اساس مدل مازلو یکی از نیازهای بشر بحث آموزش است، افزود: بشر از ابتدای زندگی تا آخر عمر نیاز به آموزش دارد و همان‌گونه که بازار کسب‌وکار تعطیل‌بردار نیست، بازار آموزش هم تا قیام قیامت تعطیل‌بردار نیست.

وی جهاد دانشگاهی را یکی از نهادهای مهم و مؤثر در حوزه آموزش بیان کرد و اظهار داشت: جهاد دانشگاهی در حوزه آموزش و توسعه مهارت‌های کسب‌وکار سابقه، تجربه و مهارت‌های بسیار خوبی در کشور دارد و بسیاری از نهادها و دستگاه‌های کشور از توانمندی‌های خوب این نهاد استفاده کرده و از آن بهره‌مند هستند.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد:‌ جهاددانشگاهی یک‌ نهاد غیردولتی است. این در حالی است که این نهاد غیردولتی کاملاً با حاکمیت همراه است و در کنار آن برای انجام مأموریت‌های مهم قرار دارد.

رییس جهاددانشگاهی با تاکید بر اینکه این نهاد باید در حوزه آموزش و توسعه مهارت‌های کسب‌وکار، تولید محتوای فاخر و نافع را در دستور کار خود قرار دهد، خاطرنشان کرد: داشتن شبکه و زیرساخت که بتواند به بازار نیز متصل شود، می‌تواند یک زیست‌بوم و فضای مناسبی را برای آموزش و مهارت رقم بزند. بنابراین حرکت به‌ سوی تولید محتوای مؤثر در حوزه آموزش و مهارت توسط جهاددانشگاهی بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: منظور از تولید محتوای فاخر و نافع، تولید محتوای کاربردی، مؤثر و عملیاتی است که کاملاً با نیاز مردم مرتبط است. این آموزش‌ها هم برای کسانی که می‌خواهند وارد بازارکار شوند و هم برای کسانی که شاغل هستند، می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

دهقانی فیروزآبادی تصریح کرد: دو دهه پیش مدارک دانشگاهی برای ورود به بازار کار کافی بود. در حال حاضر اینگونه نیست و مردم و بخش‌های مختلف حق انتخاب دارند و دیگر به مدرک دانشگاهی توجه نمی‌کنند و افراد توانمند و کارآمد را به کار می‌گیرند؛ بنابراین باید در سال پیش رو به توسعه آموزش‌ها و محتوای نافع و کارآمد توجه داشته باشیم و آن را با جدیت دنبال کنیم.

نگاه زیرساختی به زیست‌بوم آموزشی این نهاد

رییس جهاددانشگاهی با تاکید بر اینکه به زیست‌بوم آموزشی جهاددانشگاهی به‌عنوان زیرساخت نگاه می‌کنیم، تصریح کرد: قرار نیست همه کارها را خودمان انجام دهیم؛ باید با استفاده از ظرفیت‌ها «برند جهاددانشگاهی» را در کشور توسعه دهیم و ظرفیت‌های مردمی زیر برند جهاددانشگاهی توسعه پیدا کرده و موجب توسعه و ارتقای برند جهاددانشگاهی شوند.

تعداد اعضای جهاددانشگاهی باید به ۷۰ هزار نفر افزایش یابد 

وی بر برنامه‌ریزی برای جوانان توسط جهاددانشگاهی تاکید کرد و گفت: باید تلاش کنیم مثل بسیج که نهاد انقلابی و گسترده است، تعداد اعضای جهاددانشگاهی از هفت هزار نفر به هفتاد هزار نفر افزایش یابد و مردم بتوانند از ظرفیت، تجربه و توان جهاد دانشگاهی استفاده کنند و ظرفیت جهاد در عرصه علم، نوآوری و فناوری به گفتمان تبدیل شود و اگر دستاورد مادی هم این کار نداشته باشد، قطعاً برند جهاد تقویت می‌شود و دستاوردهای بیشتری نصیب این نهاد می‌شود.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به دستاوردها و ظرفیت‌های جهاددانشگاهی در عرصه علوم انسانی  و هنر، صنعت و کشاورزی و پزشکی گفت: باید همه این عرصه‌ها و توانمندی‌ها را در میدان عمل به هم گره بزنیم.

وی آموزش و توسعه مهارت و کسب‌وکار را مصداق باقیات و صالحات یاد کرد و گفت: هر حرکت مهارتی و آموزشی می‌تواند مصداق این باشد که هر کسی را که با آموزش و مهارت به هدف برسانیم، انگار جامعه یا ملتی را زنده کرده‌ایم.

دهقانی فیروزآبادی در پایان با تشکر از برنامه‌ها و فعالیت‌های معاونت آموزشی جهاددانشگاهی ابراز امیدواری کرد که این برنامه‌های آموزشی و مهارتی به ارتقای جایگاه این نهاد منجر و از افتخارآفرینان واقعی در این عرصه در کشور تبدیل شود.

جهاددانشگاهی در برنامه‌های مهارت و اشتغال حضور فعال دارد

طبق اعلام جهاد دانشگاهی، محمدصادق بیجندی معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی نیز در این نشست با بیان اینکه جهاددانشگاهی در برنامه‌های مهارت و اشتغال حضور فعال دارد، اظهار داشت: دیگر برنامه‌ای در این حوزه در استان‌ها اجرا نمی‌شود که این نهاد در آن حضور نداشته باشد.

وی با اشاره به حضور فعال و پررنگ واحدهای جهاددانشگاهی سراسر کشور در امر آموزش و مهارت، تاکید کرد: این نهاد با همه دستگاه‌های حوزه مهارت و اشتغال همکاری و تعامل دارد و تلاش می‌کند در دولت سیزدهم که تاکید آن بر محور توسعه اشتغال است مأموریت‌ها و برنامه‌های خود را با همکاری دستگاه‌های مختلف عملیاتی و اجرایی کند.

نشست دو روزه «دانش‌افزایی و راهبری طرح‌های ملی و اشتغال محور» در راستای ایفای نقش نهاد توسعه‌ای در حوزه اشتغال و کارآفرینی و با توجه به‌ضرورت اجرای طرح‌های ملی اشتغال محور در کشور و مشارکت فعال جهاددانشگاهی در اجرا و پیاده‌سازی این طرح‌ها و همچنین ضرورت همکاری جهاددانشگاهی با دستگاه‌های مختلف ازجمله وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، وزارت ورزش و جوانان و همچنین همکاری با سایر سازمان و نهادهای فعال در حوزه اشتغال کشور، نشست با حضور ۱۳۰ نفر از معاونان آموزش و کارآفرینی و مدیران و کارشناسان حوزه اشتغال واحدهای جهاددانشگاهی سراسر کشور امروز و فردا ۲۵ و ۲۶ مهرماه جاری در مرکز تربیت مربی کرج برگزار می‌شود.

در این نشست که با حضور آزیتا همتیان رییس دبیرخانه ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی کشور، محمدصادق بیجندی معاون آموزش و کارآفرینی و مدیران و معاونان آموزش و کارآفرینی واحدهای جهاددانشگاهی برگزار شد، علاوه بر برگزاری کارگاه‌های آموزشی، سیاست‌ها و برنامه‌های جهاددانشگاهی در حوزه طرح‌های ملی آموزش و اشتغال تشریح و تجارب واحدهای سراسر کشور به اشتراک گذاشته می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha