کوروش فرزانگان در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا و در توضیح ماهیت و مضمون این فیلم سینمایی، بیان کرد: اویر در زبان گلیکی معنای «گمشده» می دهد؛ این فیلم نزدیک به ۶ دقیقه است و به رابطه مرگ و زندگی در آثاری که از میراث فرهنگی به جا مانده است، میپردازد و نشان می دهد که دنیای مدرن به سمت دنیای سنتی هجوم می آورد و باید حواسمان باشد که این آثار از دست نروند و در نگهداری آنان اهتمام داشته باشیم.
اویر، ادای دینی به ماسوله است
این کارگردان در پاسخ به این پرسش که چرا سراغ ساخت چنین قصهای رفته است، گفت: من اهل گیلان هستم و سالهاست که شهرهای مختلف گیلان را به خوبی می شناسم اما، ماسوله همواره برای من منبعی از الهام و آرامش بوده است و دوست داشتم که به این شهر ادای دین کنم تا در سراسر ایران دیده شود.
وی ادامه داد: در چندین رفت و آمد به ماسوله، متوجه قبرستان های خاص این شهر شدم و دیدم که فضای جالبی دارند به همین دلیل تصمیم گرفتم که کاری در این باره بسازم و فکر می کنم با توجه به تاریخی و باستانی بودن این شهر، لازم بود که چنین اثر سینمایی برای آن تولید شود.
فرزانگان در پاسخ به این پرسش که چرا زمان این فیلم تنها چند دقیقه است، اظهار داشت: همه فیلم های مستند، داستانی و تجربی را کوتاه می سازم و زندگی من همین است.
اسکار کوآلیفای شدن کلاس جشنواره را بالا می برد و هم برای ارتقای فیلم ها حرکت موثری خواهد بودوی ادامه داد: پدرم همواره به من توصیه می کرد که «کم گوی و گزیده گوی چون دُرَ» و این نکته همواره در ذهنم نقش بست، به همین دلیل گزیده گویی را دوست دارم و عمده آثارم کوتاه است؛ البته آثار بلند هم ساخته ام اما کارهای تجربی و مستند و داستانی ام بیشتر کوتاه بوده است.
این فیلمساز با اشاره به اسکار کوآلیفایش شدن جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، اظهار کرد: دوست دارم این کار دیده شود چرا که شرایط و موقعیت بسیار خوبی است و اسکار کوآلیفای شدن کلاس جشنواره را بالا می برد و برای ارتقای فیلم ها حرکت موثری خواهد بود.
وی اظهار داشت: هر اندازه جهانی تر شویم، بیشتر دیده می شویم و ارتباط وسیع تری برقرار می کنیم و بسیاری ما را می فهمند.
آنچه از سینمای امروز ایران می خواهند مضامینی چون این فیلم نیستفرزانگان گفت: من این اثر را برای بسیاری جاها فرستاده ام و آنچه از سینمای امروز ایران می خواهند مضامینی چون این فیلم نیست، مضامین خاصی را میخواهند اما من دوست دارم آن چیزی که خودم به آن علاقه دارم را از سینمای ایران ارائه کنم و نه چیزی که درخواست آن وجود دارد.
وی در پایان بیان کرد: من از سال ۷۸ در این جشنواره حضور داشته ام و در سال ۱۳۸۴ تندیس بهترین فیلم کوتاه تجربی را گرفته ام و این هفتمین دوره ای است که در این جشنواره شرکت می کنم.
به گزارش ایرنا سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۱(۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۲) برگزار میشود.
در این دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران، جمعی از دانش آموختگان انجمن سینمای جوانان ایران با حضور در همایشی یاد روزهای دور و نزدیک حضور در کلاسهای انجمن سینمای جوانان ایران را گرامی میدارند.
جشنواره سی و نهم همچنین در یک شورای فیلمنامه و یک شورای پیچینگ با بررسی فیلمنامههای متقاضیان فیلم اول که درخواست خود را در سایت جشنواره ثبت کردهاند، از ۱۰ فیلمنامه منتخب جهت ساخته شدن حمایت خواهد کرد.
جشنواره تهران در دوره سی و نهم، کار خود را با برگزاری نشستهای تخصصی آغاز کرده و در ادامه با نمایش فیلمها در چهار نوبت (سانس) روزانه تا حوالی ساعت ۲۲ میزبان هنرمندان، فیلمسازان، اهالی رسانه و علاقهمندان به فیلم کوتاه خواهد بود.
نظر شما