به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، علی خیرالدین در پنجاه و هفتمین اجلاس معاونان پژوهشی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، پژوهش و فناوری اظهار داشت: مشکلات گوناگونی برای ارتقای جایگاه ایران از لحاظ نوآوری در سطح جهان وجود دارد، اما بیشترین بخش مشکلات در بخش نهادی و محیطی است که شامل حمایتهای قانونی لازم مجوزهای کسب و کار و شرایط اقتصادی و همچنین ناآشنایی فناوران و نوآوران با نظام بازار است.
وی تاکید کرد: فناوران و نوآوران باید با ویژگی های محیط بازار آشنایی کافی داشته باشند و به کشش و میزان تقاضایی که برای محصول فناورانه آنها وجود دارد، توجه کنند.
معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم گفت: در دانشگاهها پایاننامهها و رسالههای خوبی در زمینه تبدیل دانش به محصول تجاری وجود دارد، ولی این فرایند تا تولید محصول در شرکتهای فناوری و ارایه به عنوان یک محصول به بازار طی نمی شود.
خیرالدین افزود: نظام دانشگاهی ما همچنان به مقالات علمی ارزش بیشتری میدهد و اعضای هیات علمی که فعالیتهای فناورانه و ایجاد شرکتهای دانشبنیان را محور تلاشهای علمی خود قرار دادهاند در نظام ارتقا و پیشرفت جایگاه شغلی مورد حمایت قرار نمیگیرند، بنابراین تشویق زیادی برای افزایش حضور اعضای هیات علمی مرتبط با بخش صنعت و نیازهای جامعه صورت نمیگیرد.
وی ادامه داد: کمتر از ۱۰ درصد اعضای هیات علمی دانشگاهها با بخش صنعت و سازمان ها قرارداد همکاری پژوهشی دارند که به نسبت اعضای هیات علمی دانشگاهها پایین است و قطعاً باید این نسبت افزایش یابد.
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم تاکید کرد: دانشگاهها نیز در برنامهها و سیاستهای پژوهشی خود به فعالیتهای فناورانه اهمیت دهند و در جذب اعضای هیات علمی به رزومههای فناورانه و سابقه فعالیتهای دانشبنیان متقاضیان اهمیت دهند. همچنین اولویتهای پژوهشی خود را با نیازهای فناورانه کشور ترکیب کرده و انجام آن را از اعضای هیات علمی درخواست کنند.
اجرای طرح دستیار فناوری در دانشگاه ها
خیرالدین یادآور شد: وزارت علوم برای جبران عقب ماندگیهای موجود در بخش فناوری برنامههای مختلفی را به اجرا در آورده و یا در حال اجرا دارد. اجرای طرح دستیار فناوری از جمله این طرح هاست که با استقبال زیاد دانشجویان مواجه شده است و در قالب این طرح دانشجویان در شرکتهای دانشبنیان و پارکهای علم و فناوری حضور پیدا کرده و فعالیت میکنند و حقوق مشخصی هم دریافت میکنند.
وی تکمیل زیستبوم فناوری کشور، توسعه مراکز رشد فناوری به ویژه با تاکید بر ایجاد پردیسهای علم و فناوری را از جمله اقدامات دیگر معاونت فناوری وزارت علوم را بیان کرد و گفت: ایجاد پردیسهای علم و فناوری با مشارکت دانشگاهها و پارکهای علم و فناوری مقدمه ایجاد پارکهای علم و فناوری برای دانشگاه هاست و دانشگاهها را برای ایجاد پارکهای علم و فناوری آماده می کند.
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم از حمایت وزارت علوم از ترویج کارآفرینی در دانشگاهها خبر داد و گفت: در راستای ترویج کارآفرینی معاونت فناوری وزارت علوم به مبلغ ۱۰ میلیون ریال از هر دانشجو برای طی آموزشهای شغلی و مهارتهای کارآفرینی حمایت مالی میکند و برنامهای نیز برای حمایت از دانشجویان ماهر و مهارتهای حرفهای پیشرفته دارد که آن طرح با همکاری صندوق رفاه دانشجویان انجام میشود.
خیرالدین اعطای پایههای تشویقی به اعضای هیات علمی که دارای فعالیتهای فناورانه هستند را از جمله اقدامات جدید وزارت علوم دانست و گفت: برای انجام فعالیتهای فناورانه مانند تاسیس شرکتهای دانش بنیان و حل مشکلات جامعه در مجموع تا ۱۰ پایه تشویقی به اعضای هیات علمی دانشگاه اعطا می شود.
وی از معاونان پژوهش و فناوری دانشگاهها درخواست کرد: در اعطای گرنت پژوهشی به اعضای هیات علمی به فعالیتهای فناورانه اعضای هیات علمی نیز گرنت اعطا کنند تا شاهد رشد فعالیتهای فناورانه میان اعضای هیئت علمی باشیم.
پنجاه و هفتمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاهها، پژوهشگاهها، مراکز و مؤسسات پژوهش و فناوری و پارکهای علم و فناوری کشور در محل سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران برگزار شد.
نظر شما