۲۸ مهر ۱۴۰۱، ۱۲:۵۵
کد خبرنگار: 1565
کد خبر: 84918312
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تایید دریافت زیرمیزی پزشکان در برخی شهرهای کرمان

کرمان- ایرنا- همایش اصحاب سلامت کرمان در حالی به میزبانی بیمه سلامت برگزار شد که هماهنگی بین بخش درمان با بیمه‌ها دستورکار مهم و اصلی آن بود و ارتقای کیفیت خدمات بیمه‌ها نیز مطرح شد اما پای مسائل دیگری مثل زیرمیزی بعضی جراحان هم به میان آمد.

به گزارش خبرنگار ایرنا این همایش با حضور مدیران بهداشت و درمان مناطق مختلف کرمان روز پنجشنبه به میزبانی اداره کل بیمه سلامت استان درحالی برگزارشد که هم متولیان بیمه و هم بخش بهداشت و درمان مشکلات خود را بیان کردند تا زمینه های هماهنگی بیشتر به منظور حل مشکلات فراهم آید.

از جمله مشکلاتی که متولیان بیمه به آن پرداختند مشاهده پدیده زیرمیزی البته به قول آنان به میزان «خیلی کم» آن هم در «برخی شهرهای استان» بود که گفتند این موضوع از چالش های آنان است و استاندار نیز پاسخ داد که این پدیده زیاد نیست و شاید تعداد محدودی جراح آن را مرتکب شده باشند که نباید همه جامعه پزشکی را بدنام کرد.

تامین نشدن دارو و لوازم ارتوپدی در بیمارستان های غیردولتی، مشکل اینترنت بخش درمان در برخی نقاط استان بویژه جنوب کرمان، مطالبات از تامین اجتماعی، کمبود نیروی انسانی و واقعی نبودن تعرفه بیمه ها از جمله مسائل و مشکلاتی بود که در این جلسه بیان شد و البته برخی مسئولان بهداشت و درمان تاکید داشتند که هماهنگی بیمه ها از قبل برای ارائه خدمات بهتر شده است.

داروهای آزاد در تعهد بیمه‌ها آورده شود

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان در این همایش با اشاره به اینکه ۳۰۰ هزار نفر در این استان بیمه رایگان شهری هستند گفت: باید برای خرید داروهایی آزاد  فکر شود و آنها را در تعهد بیمه‌ها آورد.
محمد جعفری ادامه داد: امسال اتفاقات خوبی درحوزه بیمه رخ داد و  ۱۵۰ هزار نفر در این استان همراه با جراحی اقتصادی بیمه شدند.
وی با اشاره به اینکه بیمه مادران باردار، بیمه ناباروری و بیمه کودکان زیر پنج سال اخیر جز تعهدات سال جاری بود، تصریح کرد: ماهانه به جای ۶ میلیارد تومان ۱۱میلیارد تومان پرداخت می‌کنیم تا فشار حذف ارز ترجیحی به مردم وارد نشود.
مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان با اشاره به اینکه ۷۰ درصد هزینه خدمات توان خواهان بهزیستی را پرداخت می‌کنیم و درمان و بستری این افراد نیز رایگان شده است، تصریح کرد: روند بیماری‌های مزمن رو به افزایش است از این رو باید سبک زندگی اصلاح شود.

وی با اشاره به اینکه باید بیمارستان و مراکزی در بحث بستری و سرپایی برای سالمندان ایجاد شود و موازی با آن فکری هم برای جوان‌سازی جمعیت داشته باشیم، اظهارداشت: ۱۰۰ میلیارد تومان در ماه تعهد داریم در حالی  که قبل از کرونا ۴۰ میلیارد بود و اکنون این میزان سه برابر شده است.

چالش زیرمیزی

جعفری با اشاره به اینکه پدیده زیرمیزی خیلی کم در برخی شهرهای استان دیده می‌شود و این موضوع چالش ماست، بیان کرد: تامین نشدن دارو و لوازم ارتوپدی در بیمارستان‌های غیردولتی نیز از چالش های ماست و این مهم با واسطه‌گری تامین می‌شود.

وی اضافه کرد: البته با این پدیده به شدت برخورد می کنیم.

ضرورت تعادل در پرداخت‌های بیمارستان‌های خصوصی

 رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز در این همایش با اشاره به اینکه تاکنون بیمه خوب همراهی کرده، دید مثبتی به مراکز درمانی دارد و خیلی بهتر از گذشته در کنار ماست افزود: افزایش تعرفه‌های پزشکی هیچ نسبتی با دیگر بخش‌های درمان ندارد.

مهدی احمدی نژاد با اشاره به اینکه باید اتباع افغان را اجبارا بیمه کنیم چرا که بخش اعظمی از این قشر به بدنه بیمارستانی نیاز دارند، تصریح کرد: با وجود گفته‌ها بیمارستان‌های خصوصی هزینه‌های بالایی دارند و تعادل در پرداخت‌ها ندارند.
وی با قدرداتی از همکاران بیمه سلامت و کمک‌هایی که از سوی این مجموعه شده اظهارداشت: حفظ سلامت در استان نیازمند این است که در جذب نیرو انسانی بویژه در جنوب این استان بیشتر تلاش شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه جذاب نبودن زیرساخت‌ها مانع ماندگاری پزشکان است افزود: اکنون خیلی از  مراکز  درمانی  در استان  اینترنت پایدار ندارند.

وی بیان کرد: براساس نسخه الکترونیک اگر بخواهیم جلو برویم چون هنوز مراکز روستایی ما به این مهم وصل نشده، سیستم حذف ارز ترجیحی ما را دچار مشکل خواهد کرد.

 اتمام ۴۱ پروژه درمانی در دانشگاه بم

رییس دانشگاه علوم پزشکی بم که خدمات رسانی به چهار شهرستان شرقی استان کرمان را برعهده دارد نیز در این همایش  با اشاره به اینکه درآمد دانشگاه‌ها از منبع وزارتی و بیمه‌هاست، افزود:  ۴۳ درصد این درآمد از بیمه سلامت و مابقی از بیمه تامین اجتماعی تامین می‌شود.

مازیار اویسی ادامه داد: سال گذشته ۹ میلیارد تومان بدهی تامین اجتماعی داشیم و  ۲۵ میلیارد تومان در مجموع طلب از این بیمه داریم که اندکی از آن را دریافت کرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه مشکل بیمه تامین اجتماعی کشوری است، اظهارداشت: پارسال ۶ماه و امسال نیز کامل از این بیمه مطالبه داریم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بم با اشاره به اینکه  این دانشگاه‌ به سمت اولویت‌های بهداشتی رفته‌ است، اظهارداشت: ۴۱پروژه درمانی را به اتمام رساندیم و در این راستا ۸۸ میلیارد تومان فقط در موضوع ساختمان هزینه کردیم.
وی اشاره کرد: سال قبل از اعتبارات استانی ۲۶ درصد و امسال ۴۱ میلیارد ابلاغ شده اما هنوز اختصاص داده نشده است.

تعرفه بیمه ها واقعی نیست

رییس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان که خدمات رسانی به چند شهرستان شمال استان کرمان را برعهده دارد نیز در این نشست با اشاره به اینکه بیمه‌ها بازوی نظارتی قوی برای دانشگاه‌ها هستند، افزود: تعرفه بیمه‌ها واقعی نیست.

وحید محمدی شاهرخی با اشاره به اینکه در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بحث زیرمیزی و تامین اقلام از خارج بیمارستان نداریم گفت: دانشگاه‌ها از نظر مالی خسته و کوچک شده‌اند و باید برای پیگیری مصوبات رییس جمهور پیگیری شود چون ریالی در این شهرستان وصولی نداشته‌ایم.

وی بیان کرد: در بحث اتباع افغان در علوم پزشکی رفسنجان با توجه به درصد بالای جمعیتی، این افراد در این شهرستان مشکل پرداختی دارند و  این مهم معضلی برای دانشگاه است.

زیرمیزی زیاد نیست/هزینه اتباع غیرمجاز کامل دریافت شود

در ادامه استاندار کرمان نیز با اشاره به اینکه تمامی هزینه‌های درمانی اتباع بدون مجوز دریافت شود، گفت: مبنای خدمات به اتباع، سرشماری این افراد و طرح هویت‌شناسی آنان است.

محمدمهدی فداکار با قدردانی از خدمات بیمه سلامت در حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و فاقد بیمه افزود: منتظر پیشنهادهای مسئولان درمانی استان برای نحوه مدیریت هزینه‌های درمان این افراد هستیم.

وی با اشاره به اینکه بیش‌ از ۴۰۰ هزار نفر معادل ۱۲ درصد جمعیت استان را اتباع افغان تشکیل می‌دهند و قطعا هزینه خدمات درمانی این افراد باید گرفته شود، گفت: استان‌های یزد و سمنان که جمعیت اتباع افغانستانی در آنها زیاد است را می‌توان به عنوان مشاوره در این خصوص به کمک طلبید.
استاندار کرمان خاطرنشان کرد: پدیده زیرمیزی که در برخی موارد مطرح شده زیاد نیست و شاید تعداد محدودی جراح این پدیده را مرتکب شده باشند و نباید همه جامعه پزشکی را بدنام کرد.

وی بیان کرد: کمبود پرستار مساله جدی کشور است بویژه بعد از کرونا و هم‌اینک دانشگاه آزاد تربیت نیروی پرستاری را انجام می‌دهد که می‌توان این طرح را با کمک علوم پزشکی انجام داد تا سریع‌تر به نتیجه برسد.

وی‌آی‌پی‌ بیمارستان‌های دولتی نگرانی ندارد

فداکار همچنین با اشاره به اینکه نباید ایجاد بخش وی آی پی (اتاق‌های خاص و خصوصی) در بیمارستان‌های دولتی، بخش خصوصی را نگران کند چرا که قرار نیست رقیب بخش خصوصی شوند، گفت: تشکیل سندیکای بیمه به این منظور سریع تر ایجاد شود و این مهم حق مردم است.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه جمع بدهی‌های بیمه‌های پایه و تکمیلی استان جمعبندی و به استانداری ارائه شود، افزود: مشکلاتی که دانشگاه‌های علوم پزشکی با آن روبه رو هستند مانند اینترنت مناطق جنوب را به شکل موردی با استانداری کرمان مطرح کنید تا رفع شود.

وی از سفر وزیر اقتصاد به استان کرمان طی آینده خبر داد و گفت: مساله گردشگری سلامت و کمک به بخش اقتصاد سلامت را باید پیگیری کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha