افزایش بهره‌وری با ارایه خدمات مطلوب به عشایر لرستان

خرم‌آباد - ایرنا - عشایر پنج درصد از جمعیت لرستان را تشکیل می دهند و با تامین ۲۵ درصد از گوشت قرمز این استان سهم بسزایی در رونق اقتصادی دارند بنابراین با ارایه خدمات بیشتر به این قشر زمینه افزایش بهره‌وری و اشتغالزایی فراهم می شود.

به گزارش روز یکشنبه  ایرنا به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خدمات ارزنده‌ای به عشایر استان از جمله راهسازی، آبرسانی، بهسازی چشمه‌ها، آبی کردن زمین‌های زراعی و کشاورزی، برگزاری کلاس‌های آموزشی، توزیع نهاده‌های دامی و کشاورزی ارائه شده است.

عشایر لرستان شامل ایلات میوند (ممیوند)، سگوند، ذلکی، دریکوند، دلفان چگنی، دلفان طرحان کوهدشت، دلفان نورآباد، پاپی، حسنوند، جودکی، بیرانوند، امرایی سوری (طرحان) و بختیاری هستند و در بین ایلات، میوند با ۲۴ هزار و  ۲۸۰ نفر بیشترین جمعیت عشایری را در این استان دارا می باشد.

در بین طوایف ( جمعیت کوچکتر از ایل) نیز طایفه کولیوند بیشترین جمعیت را دارد و طوایف شاهیوند، سادات ضرونی، بابالی، سادات آهو قلندر، یوسفوند، شیراوند، قائد رحمت، سادات کرالانی، شیخان داوودخانی، امیر، طولابی، دالوند، بیرانوند و سادات فداله عمران در رده­ های بعدی جمعیتی طوایف مستقل عشایری لرستان قرار دارند.

مهم­ترین تولیدات لبنی عشایر لرستان شیر، روغن حیوانی، کشک، کره، دوغ، ماست، پنیر و توف و مهمترین صنایع دستی تولیدی آنها قالی، قالیچه، گبه، گلیم، زیلو، ورنی، جاجیم، چادر، حصیر، خورجین، توبره، چوقا، کلاه، دستکش، جوراب، گیوه و پاپوش است. 

لرستان دارای یک اتحادیه تعاونی عشایری، هشت شرکت تعاونی عشایری، ۵۰ فروشگاه فعال عشایری و پنج صندوق خرد زنان عشایری می باشد و در سفر آذرماه پارسال رییس جمهور و هیات دولت به استان ۷۹ میلیارد تومان برای حوزه عشایر مصوب شده است.

پرداخت ۲۸ میلیارد تومان تسهیلات به عشایر لرستان 

مدیرکل امور عشایری لرستان با اشاره به اینکه عشایر استان شامل ۱۳ ایل و ۱۵ طایفه هستند به ایرنا گفت: ۸۳ هزار و ۷۳۹ نفر در قالب ۱۴ هزار و ۶۳۸ خانوار، جامعه عشایری لرستان را تشکیل می دهند و این استان از لحاظ جمعیت عشایری رتبه ششم کشور را دارا می باشد.

هوشنگ نورمحمدی افزود: دولت اقدامات خوبی در راستای ماندگاری عشایر استان و افزایش بهره وری آنها انجام داده است از جمله اینکه سال گذشته ۲۸ میلیارد تومان تسهیلات بانکی در راستای زنجیره تولید گوشت قرمز به عشایر این استان پرداخت شد همچنین اعتبارات مورد نیاز جهت تامین آب مناطق عشایری در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: ۲۳ هزار متر لوله در اندازه های مختلف جهت تامین آب شرب مورد نیاز بین عشایر لرستان توزیع شد، همچنین ۱۱ کامیون تانکر۱۲ هزار لیتری در مناطق ییلاقی و قشلاقی این استان آبرسانی می کنند.

وی ادامه داد: برای حفاظت جنگل و مراتع همچنین جلوگیری از قطع درختان نیز هرساله اعتباراتی به منظور احداث جایگاه نفت و گاز در نظر گرفته می شود و علاوه بر این تانکرهای ۶ و ۱۲ هزار لیتری به عنوان منبع ذخیره نفت احداث خواهد شد.

وی بیان کرد: سال گذشته ۵۴ میلیارد تومان اعتبار در راستای مرمت و نگهداری جاده عشایری و تامین آب در لرستان هزینه شد همچنین حدود ۳۰۰خانوار عشایری استان همدان به مدت ۶ ماه کوچ پاییزه در پلدختر اتراق می‌کنند که خدمت رسانی به این قشر نیز انجام می شود.

توزیع یکهزار و ۵۰۰ لیتر نفت سفید بین عشایر لرستان

مدیرکل امور عشایری لرستان گفت: همچنین یکهزار و ۵۰۰ لیتر نفت سفید از ابتدای امسال تاکنون باهدف جلوگیری از قطع درختان و حفظ جنگل ها بین جامعه عشایر استان توزیع شده است.

نورمحمدی اظهار کرد: در راستای جلوگیری از قطع درختان و حفظ جنگل ها، احداث جایگاه های نفت و گاز برای مناطق عشایری در دستور کار است  که سال گذشته در این راستا سه میلیون و ۷۵۰ هزار لیتر نفت سفید و ۹۰ هزار سیلندر گاز بین عشایر استان توزیع شد.

وی با بیان اینکه ۱۱هزار و ۲۰۰ خانوار عشایر از مناطق ییلاقی استان به مناطق قشلاقی شمال ایلام و خوزستان و جنوب لرستان کوچ کرده اند افزود: در این مدت اداره کل امور عشایر با همکاری اتحادیه شهید مبشر و هشت شرکت تعاونی، خدمات را به این قشر ارایه می دهد و تامین و توزیع آرد و علوفه دامی را برعهده دارد.

نورمحمدی بیان کرد: سال گذشته ۷۱۷ تن آرد و ۲۵ هزار تن علوفه دامی بین جامعه عشایری لرستان توزیع و امسال نیز هشت هزار و ۵۰۰ تن علوفه توزیع شده است.

وی افزود: همچنین عشایر لرستان یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام سنگین و ۱۰ هزار راس دام سبک را در اختیار دارند و به دامپروری، پرورش زنبور عسل، کشت گیاهان دارویی، تولید محصولات باغی و زراعی و صنایع دستی مشغول هستند.

تولید سالانه ۱۲ هزار تن گوشت قرمز توسط عشایر لرستان

وی با اشاره به اینکه عشایر لرستان پنج درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند گفت: این قشر سالانه ۱۲ هزار تن گوشت قرمز، ۱۵۰ تن عسل، ۲۹ تن شیر، ۱۷ تن روغن حیوانی، یکهزار و ۳۹ تن پشم، ۶۳۰ تن ماهیان سردآبی، ۱۵۵ هزار تن جو، ۱۵ هزار تن گندم و ۷۴ هزار تن حبوبات را تولید و به بازار عرضه می کنند.

وی بیان کرد: سال گذشته ۳۴ میلیارد تومان اعتبار در قالب ۴۹ پروژه توسط دستگاه های اجرایی استان برای مناطق عشایری هزینه شد چراکه بر اساس مصوبه، نهادهای دولتی باید برخی طرح های عمرانی و اقتصادی را در مناطق عشایری اجرا کنند. 

نورمحمدی ادامه داد: ۲ سامانه برای ساماندهی توزیع آرد و تردد دام عشایری وجود دارد که دست دلالان را از بازار آرد کوتاه کرده و مانع قاچاق دام می شود همچنین جهت جلوگیری از قاچاق دام، مشخصات عشایر کوچ‌رو در کارت تردد ثبت شده است.

وی خشکسالی و کمبود منابع آبی را از دغدغه های جامعه عشایری لرستان برشمرد و گفت: در بسیاری از مناطق چشمه ها خشک شده و در تامین آب شرب برای عشایر و تامین آب دام با مشکلاتی روبرو هستیم.

ضرورت جلوگیری از مهاجرت عشایر به شهر 

وی افزود: حذف ارز ترجیحی از دیگر مشکلات برای جامعه عشایری می باشد بطوریکه در گذشته هر تن جو را ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تهیه می کردند اما اکنون باید برای همان میزان ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بپردازند.

وی بیان کرد: این موضوع باعث شده است بسیاری از عشایر دام های خود را بفروش برسانند و با مهاجرت به شهرها حاشیه نشین شوند و این مساله موجب بروز آسیب های اجتماعی می شود که با تهیه و عرضه مواد غذایی کنستانتره ارزان قیمت برای دام عشایر باید از مهاجرت جلوگیری شود و مانع از بین رفتن شغل دامپروری شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha