۱۷ مرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۳۸
کد خبرنگار: 5447
کد خبر: 85192658
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فایننشال تایمز: اروپا به دنبال خطرزدایی از تجارت با چین است

تهران- ایرنا- روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی با بیان اینکه واردات کشورهای عضو اتحادیه اروپا از چین حدود ۲ برابر شده است، اعلام کرد که این اتحادیه در تلاش برای "کاهش خطرپذیری" در تجارت با پکن است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، این روزنامه انگلیسی نوشت: علیرغم تلاش‌ قانونگذاران برای "کاهش خطرپذیری" در روابط اقتصادی با چین در بحبوحه‌ی روابط دیپلماتیک اتحادیه اروپا با این کشور، واردات این اتحادیه از پکن به ویژه در حوزه فناوری‌های مهم و مواد معدنی حیاتی، در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

بروکسل پس از افزایش تنش‌های تجاری بین ۲ ابرقدرت اقتصادی در سال ۲۰۱۹، چین را "رقیب سیستمی" نامید. با این حال، اطلاعات اداره آمار اروپا (یوروستت: Eurostat) نشان می‌دهد میزان کالاهایی که از بزرگترین صادرکننده جهان (چین) به اتحادیه اروپا وارد می‌شود، در بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ در حدود ۲ برابر شده است.

بر پایه این گزارش، چین در طول نیمه اول سال جاری [میلادی]، همچنان بزرگترین تامین‌کننده کالا برای اتحادیه اروپا بوده است.

تحلیل سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) نشان می‌دهد که واردات اقلامی مانند تلفن همراه، رایانه و ماشین‌آلات نیز در این بازه زمانی به شدت افزایش یافته است؛ این درحالی است که مقام‌های اتحادیه اروپا نگرانی‌هایی دارند مبنی بر اینکه چین می‌تواند از این فناوری برای به دست آوردن اطلاعات محرمانه دولتی استفاده کند.

بر اساس این گزارش، چین بزرگترین تامین‌کننده خاک‌های کمیاب و سایر مواد خام حیاتی اتحادیه اروپا نیز است.

جان بلکسلند (John Blaxland) استاد امنیت بین‌الملل در دانشگاه ملی استرالیا گفت: چین با موفقیت، اقتصادهای صنعتی بزرگ را مجاب کرده که تمام دارایی‌های خود را صرف معامله با چین کنند و رهایی کامل از مخمصه‌ای که گرفتار آن شدند، دشوار است.

این گزارش با بیان اینکه موضوع چین باعث نگرانی مقام‌های بروکسل شده است به مصاحبه والدیس دامبروسکیس (Valdis Dombrovskis) کمیسر تجارت اتحادیه اروپا با فایننشال تایمز که روز دوشنبه منتشر شد اشاره و اضافه می‌کند: روابط تجاری چین و اتحادیه اروپا بسیار نامتعادل است.

با این حال، مقام‌های اتحادیه اروپا بیش از پیش پذیرفته‌اند که قطع روابط با اقتصادی که ۱۴ درصد از صادرات کالاهای جهانی را تشکیل می‌دهد، دشوار خواهد بود.

اورسلا فون در لاین (Ursula von der Leyen) رئیس کمیسیون اروپا در سال جاری اذعان کرد که این اتحادیه نمی‌تواند به طور کامل روابط تجارتی با پکن را قطع کند؛ در عوض، با تولید کالاهایی که برای امنیت ملی در اتحادیه اروپا مهم است، "خطرزدایی" می‌کند.

بر اساس این گزارش، نتیجه‌ی نشست سران اتحادیه اروپا در ماه گذشته این بود که بروکسل و پکن همچنان "شرکای تجاری و اقتصادی مهم یکدیگر خواهند بود"؛ علیرغم اینکه اتحادیه "وابستگی‌ها و آسیب پذیری‌های حیاتی" را کاهش می‌دهد.

آمار سازمان همکاری و توسعه اقتصادی نشان می‌دهد که ایالات متحده پیشرفت بسیار بیشتری در کاهش وابستگی به رقیب اصلی اقتصادی خود داشته است.

سوابق تجاری ایالات متحده نشان می‌دهد که از سال ۲۰۱۸، زمانیکه دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا تعرفه‌ گمرکی ۲۵ درصدی را بر کالاهای وارداتی از چین به ارزش ۳۴ میلیارد دلار اعمال کرد، تا سال ۲۰۲۲ سهم واردات از چین از ۲۱ درصد به ۱۶ درصد کاهش یافته است.

طبق این گزارش، فروش شرکت‌های خودروسازی اروپا به چین از زمانیکه شرکت‌های آمریکایی از این بازار کنار گذاشته شدند، رونق گرفت و تنها در سال گذشته، ارزش این معاملات ۲۴ میلیارد یورو بود.

بزرگترین تهدید برای این تجارت، ظهور خودروسازان چینی است و سال گذشته سه مورد از پرفروش‌ترین خودروهای برقی در اروپا خودروهای وارداتی از چین بوده است.

به گفته شرکت خدمات مالی آلمانی آلیانتس (Allianz)، فروش خودروهای چینی در اروپا تا سال ۲۰۳۰ به یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو می‌رسد که معادل ۱۳.۵ درصد از تولید سال ۲۰۲۲ اتحادیه اروپا است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha