دفتر مشاوره تلفنی ۱۲۹ مرکز وکلای قوه قضائیه در همه استان‌ها راه‌اندازی می‌شود

همدان- ایرنا- رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه گفت: هم اینک در ۲۰ استان دفتر مشاوره تلفنی ۱۲۹ مرکز وکلای قوه قضائیه راه اندازی شده است و تا پایان سال در همه استان ها راه اندازی می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن عبدلیان پور روز شنبه در همایش بررسی نقش کارشناسان در فرایند دادرسی در محل دادگستری استان همدان اظهار داشت: مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه تنها نهاد ملی ارایه دهنده و توسعه دهنده خدمات حقوقی و کارشناسی در کشور است و در این راستا این مجموعه ۶۲ هیات مدیره وکلا و کارشناسان و ۷۰ هزار نفر تحت مدیریت واحد دارد همچنین سعی در تربیت وکلا و کارشناسان و مشاوران در تزار انقلاب داریم.

وی بیان کرد: معاضدت حقوقی امروزه یکی از نیازهای اصلی جامعه است که مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه در راستای منویات رهبری فرزانه انقلاب و رییس قوه قضاییه در خدمت رسانی به مردم تلاش کرده و معاضدت حقوقی تقویت شده است.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه اضافه کرد: در راستای معاضدت حقوقی سامانه ۱۲۹ در ۲۰ استان کشور راه اندازی و اجرایی شده و وکلای این مرکز به صورت معاضدتی در خدمت همه مردم هستند و تا پایان سال این سامانه در همه استان ها به منظور ارائه خدمات بهتر و موثر تر به مردم راه اندازی می شود.

عبدلیان پور بیان کرد: شهروندان در صورت تماس با سامانه ۱۲۹ می توان به صورت رایگان مشاوره حقوقی دریافت کنند چرا که وکلای مستقر در این مرکز  اقدام به پاسخگویی درباره سوالات حقوقی مردم می کنند.

وی تاکید کرد: تمام تلاش و همت  مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه، ارایه خدمات بهتر در بخش حقوقی است تا هیچ فردی در نظام جمهوری اسلامی به علت ناتوانی در گرفتن وکیل به علل مشکلات مالی و هزینه پرداخت برای گرفتن وکیل، حقی از او تضییع نشود.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه ادامه داد: طبق آخرین گزارش در بازه ۶ ماه سال جاری یک میلیون و ۲۰۰ هزار مورد معاضدت حقوقی با وجود کمبود نیرو در مجموعه مرک وکلا صورت گرفته است.

عبدلیان پور اظهار داشت: مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه، وکالت تخصصی را به عنوان اولویت محوری دنبال می کند که تاکنون در هفت حوزه وکالت تخصصی و ۴۳ زیر مجموعه این کار اجرا شده و دنبال می شود تا وکلای متخصص و متعهد وارد کار شوند و یک وکیل به همه پرونده ها ورود نکند.

وی بیان کرد: سامانه ۱۵۱۵ برای نظام ارجاع عادلانه کارشناسی نیز در معاونت فناوری اطلاعات قوه قضائیه راه اندازی می شود که در این سامانه بحث خود انتطامی دیده شده و کارشناسان خود انتظامی را در دستور کار قرار می دهند.
 

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه اضافه کرد: سامانه ارجاع مشاوران خانواده که در حال حاضر صلاحیت مشاوره در زمینه طلاق دارد در دادگاه خانواده بارگذاری شده و به مشاور خانواده به صورت سیستمی ارجاع می شود.

عبدلیان پور ابراز با بیان اینکه هم اینک این طرح به صورت پایلوت در استان البرز اجرایی می شود ابراز امید کرد: تعداد صلاحیت های این مرکز افزایش یابد هر چند هم اینک استان البرز پایلوت سامانه ارجاع مشاوران خانواده شده است.

وی گفت: سامانه نظام ارجاع عادلانه کارشناسی در راستای سند تحول قضایی، طراحی توسط مرکز وکلا طراحی شده که باید زیر ساخت های آن نیز در حوزه فناوری آمار و اطلاعات قوه قضاییه ایجاد شود تا در کمتر از یکماه نقاط مختلف کشور بتوانند از این سامانه بتوانند استفاده کنند.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه بیان کرد: فرایند قانون گذاری در مباحث مختلفی از جمله حمل سلاح توسط ضابطان قضایی دنبال شده و در امر قانون گذاری نیز کمک می کنیم هر چند در مباحثی از جمله حمل سلاح توسط عوامل نظامی و انتظامی نیازمند به روز رسانی قوانین هستیم.

عبدلیان پور ادامه داد: به منظور به روز رسانی قوانین موضوعه کشور از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی برای حضور در نشست مرکز وکلا دعوت به عمل امد و از توان اساتید دانشگاه، وکلای با تجربه، اعضای هیات علمی برای مساعدت به روز رسانی قوانین استفاده شده است.

وی افزود: معاونت آموزش و پژوهش مرکز وکلا، در راستای تنقیح قوانین بسیار فعال بوده و در زمینه پیگیری امر قانون گذاری درباره قوانین تخصصی را به عنوان دغدغه اصلی مردم پیگیری می کنند.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه گفت: بیشترین میزان دفاعیات افرادی که در آشوب های اخیر حضور داشتند از نظر وکالت تسخیری بر عهده وکلای این مرکز بوده است.

عبدلیان پور اظهار داشت: افرادی که نیازمند وکیل تسخیری بود به مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه ارجاع داده شدند.

وی اضافه کرد: این مرکز اعلام آمادگی کرده تا به افرادی که در اغتشاشات اخیر دچار آسیب شدند وکالت رایگان و معاضدتی ارائه دهد تا بتوانند از حقوق خود دفاع کنند.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه بیان کرد: ارائه وکالت رایگان برای این مرکز امری تعریف شده است و  وکلای زیر مجموعه این مرکز بدون اینکه به آنها تکلیف شود در این باره پای کار هستند.

عبدلیان پور گفت: تفکرات مجموعه مرکز وکلا نشات گرفته از موضع گیری انقلابی بوده و در ناآرامی اخیر موضع گیری وکلا و کارشناسان ویژه بوده است.

وی یادآوری کرد: زمانی که مجلس شورای اسلامی موضوع کسب و کار بودن وکالت را بر اساس قانون را مطرح کرد بسیاری از اعضای کانون وکلا عنوان کردند که به افراد زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی خدمات ارائه نمی دهند.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه افزود: این مرکز بر خلاف کانون وکلا عمل کرد و تمام وکلا مکلف به ارائه خدمات به خانواده بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، شهدا و ایثارگران، افراد زیر مجموعه ستاد امر به معروف و نهی از منکر شدند.

عبدلیان پور اضافه کرد: در این راستا تفاهم نامه هایی که زمان آنها منقضی شده بود نیز دوباره تمدید و به روز رسانی شدند و در زمینه کارشناسی نیز بحث معاضدت قضایی مورد توجه قرار گرفت.

وی با بیان اینکه برخی استقلال وکلا را نبود نظارت بر این مجموعه معنی می کنند تاکید کرد: این تفسیر را به هیچ وجه قبول نداریم، در همه کشورهای جهان بر نهاد وکالت نظارت صورت می گیرد.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه گفت: ابطال پروانه فعالیت جز لاینفک هر مجموعه است بنابراین در مجموعه قضایی نیز هر فردی که از چارچوب قوانین تعیین شده تخطی کند احتمال ابطال پروانه وکالت او دور از ذهن نیست اما به علت انتقاد هیچگاه پروانه وکیلی باطل نمی شود.

عبدلیان پور گفت: آزمون وکالت سالجاری برگزار و از ۷۲ هزار داوطلب در مرحله نخست ۱۲ هزار و ۶۰۴ نفر با پذیرش و قبول شدند و در مراحل بعدی نیز ریزش چندانی نخواهیم داشت.

وی بیان کرد: با توجه به ثبت تمامی فرایند فعالیت وکلا در سامانه ، قانون گریزی در زمینه پرداخت مالیات در این صنف بسیار کم اتفاق می افتد و در این راستا سامانه ۱۵۱۵ برای خود انتظامی نیز در نظر گرفته شده است.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه گفت: بیمه وکلا یکی از دغدغه های اصلی این قشر است که در این راستا تفاهم نامه ای با بیمه تامین اجتماعی برای زیر پوشش قرار دادن ۳۰ هزار وکیل و کارشناس منعقد شد اما ۷۶۴ نفر استقبال کردند بنابراین تعهدات این تفاهم نامه اجرایی نشد.

عبدلیان پور ادامه داد: دوباره این موضوع بازتعریف و نماینده ای برای پیگیری بیمه وکلا در نظر گرفته شد در عین حال خواستار ارائه ایده، دیدگاه ها و انتظارات از سوی وکلای مستقر در استان ها شدیم که امید می رود این موضوع هم به زودی به نتیجه برسد.

وی افزود: طرح هر وکیل یک مسجد توسط مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه در حال اجرا است تا همه افراد به وکلا بدون پرداخت هزینه ای دسترسی داشته باشند و مشکلات حقوقی خود را طرح کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha