امام جمعه بیرجند: حوزه فرهنگ نیازمند تحولات بنیادین است

بیرجند - ایرنا - نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: حوزه فرهنگ نیازمند تحولات بنیادین است که این مساله و نیاز باید به‌صورت کشوری و با استفاده از ظرفیت متخصصان مجرب دنبال شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا حجت‌الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز شنبه در نشست شورای فرهنگی عمومی استان خراسان جنوبی که با حضور دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور برگزار شد، افزود: امروز تاوان سال‌های بی‌تفاوتی به فرهنگ را تحمل می‌کنیم اما توجه خاصی که در حال حاضر به این مقوله شده، مایه امیدواری است.

وی گفت: انجام فعالیت فرهنگی یک طلسم نیست و مشابه بقیه قضایایی است که در زندگی با آن روبه‌رو هستیم همچنین زمینه برای رشد، دفع و رفع آفات نیز وجود دارد که باید شناسایی، زمان‌بندی و با نظارت اجرایی شود و این کار شدنی است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان جنوبی ادامه داد: در این مقوله مسایل فرهنگی و غیرفرهنگی با هم مشترک است اما مسائل فرهنگی اهمیت خاصی دارد چرا که تعریف هویت انسانی انسان، با فرهنگ صحیح است.

وی با تاکید بر اینکه در مقوله فرهنگی ابتدا آنچه هست باید تثبیت شود گفت: در مرحله دوم وضع موجود را تعریف و وضع مطلوب را ترسیم کنیم و در این بین فاصله‌ای داریم که باید برای کاهش این فاصله به‌صورت فراگیر هرچه علت تقویت یک فرهنگ صحیح انسانی و اسلامی هست، اجرا شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی خاطرنشان کرد: در هر مجموعه‌ای، سران آن مجموعه تاثیرگذار مستقیم هستند که باید خودشان اصول فرهنگ اسلامی را در زوایای مختلف رعایت کنند و بارتاب آن در بین مردم تقویت این فرهنگ است.

وی با بیان اینکه یک شجره برای رشد نیاز به تغذیه مطلوب دارد افزود: مردم ما به‌خصوص خانواده را به عنوان یک اصل چگونه باید تغذیم کنیم، رسانه عمومی و مکتوب چه وظایفی و رسالتی برعهده دارند که برنامه و تولیدات اینها برای رسیدن به اهداف هم باید مشخص شود.

امام جمعه بیرجند گفت: شایسته آن است در این مساله کشوری، عالی‌ترین متخصصانی که در حوزه و دانشگاه هستند از طرفی علم و تجربه دارند در قالب یک هیات اندیشه‌ورز نظرات آنان گرفته و بعد ابلاغ شود.

وی با تاکید بر اینکه در این زمینه باید تصمیم صحیح، تعریف صحیح و پیگیری صحیح داشته باشیم افزود: مساله ما آفات‌ است و برای اینها چه برنامه سازنده‌ای داریم؟ به عنوان مثال متولیان فرهنگی وقتی گردشگر وارد استان می‌شود به‌صورت کارشناسی وقت او را مثبت، مفید، موثر با احترام و حفظ شخصیت پر کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی با بیان اینکه مهمترین برنامه‌های فرهنگی با توجه به رسالت آن باید در آموزش و پرورش تعریف شود گفت: باید برنامه‌های سازنده و کارشناسی طراحی شود و آموزش باید همراه با مسائل علمی و هنری باشد چون مطابق با فطرت انسان است و جاذبه دارد.

وی اظهار داشت: دشمن در زمینه فضای مجازی به‌صورت تخصصی وارد شده و اخیرا بیش از ۱۷ هزار دروغ را منتشر کردند در حالی که ما راست مطلب را هم نمی‌توانیم به فرزندان خود ارائه دهیم.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: در یک برنامه‌ریزی کارشناسی و منسجم با زمان‌بندی مشخص باید تکلیف همه مسوولان و دستگاه‌ها مشخص شود و اینکه هر یک از برنامه‌ها در چه برنامه زمان‌بندی قابل اجراست.

وی افزود: دشمن به وسیله ایجاد فساد خود را تثبیت می‌کند اما شما با منطق جلو بروید و همان کاری را انجام دهید که انبیا کردند.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی عنوان کرد: در بیدار کردن فطرت و عقل باید حسن استفاده را داشته باشیم و اگر بتوانیم این کار انجام دهیم و حق در برابر باطل قرار گیرد، باطل نابود می‌شود.

وی گفت: دشمن به وسیله تهدید و تطمیع در مقابل ما قرار گرفته و این شیوه دشمن است لذا ما باید بر پایه اصول ایمانی در برابر دشمن و اهداف آن قرار بگیریم.

امام جمعه قاین و رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان قاینات هم در این نشست گفت: باید مشخص شود که ضمانت اجرایی مصوبات شورای فرهنگ عمومی و شورای امر به معروف و نهی از منکر برعهده چه مجموعه‌ای است زیرا به دلیل نبود ضمانت اجرایی، مشکلاتی در روند اجرا داریم.

حجت‌الاسلام علی رحمانی با گلایه از تعارض مصوبات شورای فرهنگ عمومی با قوانین قدیمی حاکم بر بدنه دولت افزود: درخواست ما این است بخشی از اعتبارات فرهنگی دستگاه‌های اجرایی به شورای فرهنگ عمومی تزریق شود.

وی با تاکید بر طراحی نقشه راه حداقل یک ساله براساس موضوعات کلی مبتلا به در کل کشور بیان کرد: مساله دیگری که از جدیت و ابهت شورای فرهنگ عمومی می‌کاهد، جایگزین فرستادن مسوولان به جلسات است.

حجت‌الاسلام رحمانی با اشاره به اینکه توسعه اقتصادی و صنعتی یکسری مشکلات را در پی دارد گفت: باید در فعالیت‌های مختلف پیوست فرهنگی داشته باشیم تا شاهد برخی مشکلات و آسیب‌ها در آینده نباشیم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی و امام جمعه طبس هم با اشاره به فرموده رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه فرهنگ زیربنایی‌ترین مقوله کشور است گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری، برنامه‌های مختلف باید پیوست فرهنگی داشته باشد.

حجت‌الاسلام محمدرضا محمدی خواستار انسجام و هماهنگی هرچه بیشتر متولیان در اقدامات و برنامه‌های فرهنگی در استان شد و افزود: امروز معلم‌ها، رسانه‌ها، دانشجویان و فضای مجازی در فرهنگ تاثیر بسزایی دارند که نیازمند توجه و هدایت مناسب هستند.

وی تصریح کرد: در یک دهه اخیر متاسفانه موضوع گزینش رها شده که امروز نتیجه آن می‌شود معلم و کارمند ما ترویج کننده برخی مسایل ضد فرهنگی در کلاس درس و اداره باشد.

امام جمعه طبس گفت: در موضوع فرهنگ نیازمند کار اساسی و زیربنایی هستیم و پیوست فرهنگی در موضوعات مختلف نیز مهم و حیاتی است.

وی با انتقاد از اینکه اعتبارات فرهنگی با گذشت هفت ماه از سال تزریق نشده است افزود: هرچند برخی فعالیت‌های فرهنگی نیازمند اعتبارات نیست اما ارتقا و اجرایی موفق موضوعات فرهنگی نیازمند تخصیص اعتبار است و باید پرهیز از موازی‌کاری در کارهای فرهنگی در دستور کار متولیان قرار گیرد.

امام جمعه سربیشه هم گفت: وظیفه این شورا سیاستگذاری و نظارت بر فعالیت‌های فرهنگی سطح جامعه است.

حجت‌الاسلام احمد نجمی‌پور افزود: ۳۲ دستگاه و نهاد مدعی مسایل فرهنگی کشور هستند و چقدر فعالیت این دستگاه‌ها رصد می‌شود تا از موازی‌کاری در کارهای آنان در مقوله فرهنگ جلوگیری شود.

وی گفت: یکی از مهمترین موضوعاتی که مردم ما از آن ناراحت هستند، تبعیض در جامعه است و این تبعیض‌ها در زمینه‌های مختلف مردم را نگران کرده است.

امام جمعه سربیشه گفت: برخی مدیران و دستگاه‌های فرهنگی آن قدر در مقوله فرهنگی بی‌ثاتیر هستند که با نبود آنان هم مشکلی پیش نمی‌آید و مردم به مسوولانی نیاز دارند که دغدغه فرهنگی داشته باشند.

وی تصریح کرد: در مدیریت خوب خانواده و فضای مجازی در سطح کشور کوتاهی داشتیم و باعث شد دشمن در مواردی سوءاستفاده کند.

حجت‌الاسلام نجمی‌پور افزود: تعاملات و تعمیق دینی ما به نسل جوان بسیار ضعیف بوده که امروز در این زمینه ضربه می‌خوریم و چرا در آموزش و پرورش به عنوان یکی از متولیان فرهنگ، نماینده ولی فقیه نداریم؟

در نشست امروز شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی از طرح جامع جهاد تبیین نیز رونمایی شد.

طرح جامع جهاد تبیین حول سه محور شامل تبیین اصول مبانی انقلاب و اسلام، تبیین دستاوردهای چندین ساله انقلاب و معرفی چهره واقعی غرب طراحی و ابلاغ شده است.

همچنین در این نشست لوح تقدیری به امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه به امام جمعه قاین برای عملکرد مطلوب شورای فرهنگ عمومی شهرستان قاینات براساس ارزیابی شوراهای فرهنگ عمومی اعطا شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha