ایجاد شهر میوه‌های گرمسیری، آغاز شکوفایی بخش کشاورزی هرمزگان است

بندرعباس - ایرنا - استاندار هرمزگان با اشاره به اینکه استان هرمزگان باتوجه به شرایط آب و هوایی و اقلیمی مستعد کشت و توسعه میوه‌های گرمسیری داخلی و خارجی است، گفت: برای تغییر الگوی اصلاح کشت و جهش تولیدات کشاورزی در استان اقدام به ایجاد شهر میوه‌های گرمسیری کرده‌ایم.

مهدی دوستی روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: میوه‌های گرمسیری همچون موز، آناناس، آووکادو، چیکو، گردو و سایر میوه‌های مناطق گرمسیر، نیاز کشور است لذا در شرایط خاص اقلیمی هرمزگان که می توان این میوه‌ها را کشت کرد باید یک شهر مخصوص این میوه‌ها داشته باشیم چراکه هم به رونق کشاورزی کمک خواهد کرد و هم اینکه گردشگری کشاورزی را احیا می‌کند.
وی ابراز داشت: کشت گندم در هرمزگان اکنون مزیت چندانی ندارد بلکه نیاز استان بیشتر در میوه‌های گرمسیری است که در شمال کاشت گردو را شروع کرده و در جنوب نیز کشت خرمای مجول را به شدت پیگیر هستیم.
نماینده عالی دولت در استان هرمزگان تصریح کرد: کشاورزی ما معیشتی است، بدلیل اینکه راندمان تولید نداریم؛ به طور مثال با هکتاری سه تُن خرما نمی‌توانیم اقتصاد رقابتی و کشاورزی ثروت آفرین ایجاد کنیم، بنابراین باید ابتدا درخت‌های کهنه کم‌بازده جمع شود و سپس با روش‌های نوین و اصلاح خاک اقدام به کشت مجدد کنیم.
دوستی یادآور شد: میزان برداشت خرما در هرمزگان سه تُن و ۳۰۰ کیلوگرم و متوسط کشور چهار تُن و ۷۰۰ کیلوگرم است اما این در صورتی است که برخی از کشورهای منطقه از یک هکتار ۳۱ تُن خرما برداشت می‌کنند و چشم‌انداز ما باید فراتر از این موضوعات باشد.
وی با اشاره به اینکه مشکل اصلی ما خشکسالی نیست، چرا که اقلیم تغییر کرده و در سال های ۹۸ و ۱۴۰۰ شاهد بارش‌های سیل آسا و آبگیری‌های سدهای هرمزگان بودیم، گفت: اصلی‌ترین کار این است که باید خودمان را با اقلیم وفق و تطبیق دهیم و شاید لازم باشد سدهای بزرگ، سدهای آبخیزداری و سفره‌های زیرزمینی را برای فرار از خشکسالی تقویت کنیم.
وی ادامه داد: گام دوم هم این است که در این سرزمین خشک جنوب ایران با این میزان تبخیر، روش‌های سنتی غرقابی و حتی قطره‌ای و بارانی منطقی نیست و باید اصلاح شود؛ چرا که با مدل‌های سنتی و قدیمی نمی‌توان تولید را افزایش داد و سهم قابل توجهی در بازارها داشت.


پارک‌های کود در هرمزگان نیاز کشور به کودهای پتاسه و فسفاته را  رفع می‌کند

 ایجاد شهر میوه‌های گرمسیری، آغاز شکوفایی بخش کشاورزی هرمزگان است
استاندار هرمزگان همچنین در بحث دغدغه کشاورزان در رابطه با مشکل تامین کود در استان گفت: با ساخت سه پارک کود در استان که عملیات اجرایی ۲ مجموعه از آن با ظرفیت تولید ۶۰۰ هزار تُن آغاز شده، در آینده‌ای نزدیک هرمزگان به مرکز تولید کود پتاسه و فسفاته در کشور تبدیل می‌شود و نیاز کشور  را به واردات این قبیل کودهای کشاورزی مرتفع خواهد کرد.
 دوستی افزود: حمایت از کشاورزان با توجه به نقشی که در تامین امنیت غذایی جامعه دارند، یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت بوده است؛ از این رو بررسی مسائل و مشکلات کشاورزان و رسیدن به راه حلی مشترک با این قشر پُرتلاش در دستور کار دولت قرار دارد.
وی بیان داشت: برای حمایت از ساخت و توسعه کشت گلخانه‌ای هم رایزنی با بانک‌ها و هدایت اعتباراتی را درنظر داریم که در قالب یارانه نرخ سود تسهیلات اعطایی برای احداث گلخانه‌ها را کاهش دهیم.
نماینده عالی دولت در استان هرمزگان، همچنین با تاکید بر لزوم توسعه نخیلات استان و کشت ارقام ممتاز و دارای بازار بین‌المللی، برندسازی و درجه‌بندی محصولات را نیز ضروری دانست.
دوستی با بیان اینکه مالکیت زمین، یک اصل مهم در توسعه کشاورزی است بر لزوم الگوبرداری از اعطای اسناد به مردم در محلات حاشیه‌ای و بافت فرسوده تاکید کرد و گفت: در بحث تداخلاتی که بین مستثنیات و زمین‌ها ملی وجود دارد نباید سختگیرانه عمل شود، چرا که میزان قابل توجهی از زمین‌ها در کشور برای رونق تولید به صورت رایگان به سرمایه‌گذاران واگذار می‌شود تا کارخانه‌ای احداث کنند و زمین‌های کشاورزی نیز به نوعی کارخانه و مراکز تولیدی به شمار می‌آیند و سرعت بخشیدن در صدور اسناد مالکیت زمین‌های کشاورزی اولویت ما است.

اخبار مرتبط