به گزارش روز شنبه ایرنا از وبدا، حسن واعظی در اجلاس معاونین درمان دانشگاه های علوم پزشکی کشور با اشاره به مزایای استقرار نظام ارجاع در حوزه درمان، افزود: این اقدام در حوزه درمان منجر به استقرار دستورالعمل های مراقبتی و درمانی استاندارد و ارتقای کیفی خدمات بهداشتی درمانی، کنترل هزینه های درمانی با توجه به محدودیت منابع، پیشگیری از تقاضای القایی در بخش درمان، جلوگیری از مراجعات زیاد بیماران به مراکز درمانی مختلف و درمان های تکراری، مدیریت و افزایش دسترسی مردم به منابع محدود درمانی، افزایش بهره وری و کارایی منابع و مدیریت بهینه بیماری ها خواهد شد.
وی اظهار داشت: از جمله راهبردهای استقرار پزشک خانواده و نظام ارجاع مشارکت فعال مردم می توان به حفظ جامعیت و پیوستگی خدمات، استفاده از بستر برخط و فناوری های اطلاعات، تعهد منطقی برای بسته خدمات تحت پوشش، مشارکت بخش دولتی و خصوصی برای ارایه خدمات، حرکت بیمار بر اساس امکانات سطح بندی شده طبق نقشه ارجاع، تمرکز بر مدیریت بهینه منابع مالی، فیزیکی و انسانی و تعامل بین بخشی همه ذی نفعان است.
واعظی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد مراکز خدمات سرپایی بیمارستانی از نوبت دهی استفاده می کنند، گفت: الزامات پذیرش و نوبت دهی الکترونیک از ابتدای مرداد ماه به کلیه شرکت های HIS (سیستم اطلاعات بیمارستانی) ابلاغ شده است.
رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت تاکید کرد: ساماندهی کلینیک های سرپایی با اولویت مراکز دانشگاهی و دولتی به عنوان سطح دوم و سوم خدمات در مسیر ارجاع در مرکز مدیریت بیمارستانی و ارتقای خدمات بالینی انجام شده است.
وی ادامه داد: با پیگیری و تکمیل سامانه های نوبت دهی و اتصال به سامانه های سطح اول تحت نظارت مرکز مدیریت بیمارستانی و ارتقای خدمات بالینی تا پایان ماه دی و آموزش و فرهنگ سازی گروه درمانی سطح دوم و سوم برای پذیرش و نحوه بازخورد ارجاع براساس آخرین دستورالعمل ابلاغی تا پایان امسال گام موثری در راه اندازی نظام ارجاع ایجاد شود.
نظر شما