دوست و دشمن به دانشگاه چشم دوخته‌اند

تهران - ایرنا - رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: دوست و دشمن به دانشگاه چشم دوخته‌اند. همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی بر اهمیت جایگاه دانشگاه تاکید دارند، دشمن نیز به اهمیت این نهاد آگاه و به آن طمع دارد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از وزارت علوم، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی در نشست نمایندگان وزارت علوم در هیات های نظارت بر تشکل‌های اسلامی افزود: اعضای هیات های نظارت در دانشگاه ها ایجاد فضای گفت‌ وگو را وظیفه خود بدانند و آن را از ریاست دانشگاه و تشکل های دانشجویی مطالبه کنند.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: باید کرسی‌های آزاداندیشی احیا شوند و به مسئولان نهاد در سراسر کشور این موضوع تاکید شده است.

وی در این نشست در سالن شهدای علمی وزارت علوم افزود: دوست و دشمن به دانشگاه چشم دوخته‌اند. همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی بر اهمیت جایگاه دانشگاه تاکید دارند، دشمن نیز به اهمیت دانشگاه آگاه است و به آن طمع دارد.

خواست اصلی دشمن ایجاد وقفه در فعالیت‌های دانشگاه است
رستمی اظهار داشت: کارکرد اصلی دانشگاه علم و دانش و حل مسائل جامعه است و خواست اصلی دشمن از ایجاد وقفه در فعالیت دانشگاه، ضربه زدن به پیشرفت علمی کشور است.

نظام سلطه می‌خواهد با ایجاد تحرکات کوچک در دانشگاه و بازنشر آن، روایت یک‌سویه‌ای از دانشگاه داشته باشد و به دنیا این‌گونه القا شود که اعتراضات در سطح جامعه تداوم دارد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها گفت: جوانان دانشگاهی ما عدالت‌خواه، آرمان‌خواه و تحول‌خواه هستند و بدخواهان می خواهند با انحراف مطالبات دانشجویی از روحیات دانشجویان سوءاستفاده کنند. با وجود خواست دشمن، دانشگاه‌ها در مسیر رشد کشور هستد و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز همواره بر حمایت ویژه از دانشگاه و جریان علمی کشور تاکید کرده اند و دانشگاه را موجب افتخار و سنگر مقابله با استکبار می‌دانند.

ابلاغ آیین‌نامه ستاد راهیان پیشرفت به دانشگاه‌ها 
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست گفت: چند فعالیت ستادی بزرگ همچون آیین‌نامه هیئت دولت درباره گردشگری علم و فناوری، ستاد راهیان پیشرفت و تور پارک‌های فناوری به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری انجام شده است.

عبدالحسین کلانتری اظهار داشت: نگاه تاریخی به سیر تطور و پویایی‌های جریان‌ها و جنبش‌های دانشجویی، حرکت از آزادی اندیشه به سمت آزادی انتخاب و آزادگی مصرف، بسیار آموزنده و راهگشاست.

دوست و دشمن به دانشگاه چشم دوخته‌اند

وی تصریح کرد: باید متناسب با این تحولات و تغییرات در سازوکارهای حکمرانی فرهنگ در دانشگاه‌ها شکل گیرد. به عنوان مثال، فضای مجازی در دنیای جدید فقط یک ابزار نیست بلکه عمده زیست جهان جوانان و نوجوانان را فضای مجازی شکل می‌دهد اما عمده آیین‌نامه‌ها، سازوکارها و حتی برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی مرسوم دانشگاه‌ها نسبتی با این فضا ندارد. بنابراین یکی از محورهای اصلی و حتی اصلی‌ترین محور بازنگری در فرآیندها و برنامه‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها فضای مجازی است.

کلانتری افزود: قانون محور فعالیت‌ها در دانشگاه‌ها و تنها میثاقی است که امور دانشگاه‌ها را به سامان می‌کند و هدایت تمام کنشگران باید به سمت قانون‌مداری باشد.

تکثر فرهنگی و اجتماعی و سیاسی را در سایه وحدت ملی باید پاس بداریم و ارج نهیم. این جامعه رنگین کمانی و زیبای ایران را به عنوان فرصت تلقی کنیم و در جهت تقویت هویت ملی، ادغام قومیتی، پرهیز از مرکزگرایی و سرکوب خرده فرهنگ‌های قومی و زبانی و پرهیز از هرج و مرج فرهنگی و تضعیف هویت ملی گام برداریم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با تاکید بر پرهیز از شکل‌گیری دوقطبی در فضای دانشگاه‌ها گفت: در جریان اعتراضات و اغتشاشات اخیر متاسفانه شاهد بودیم که با کمک جریان معاند بخش‌هایی از مردم و دانشجویان در برابر هم قرار گرفتند و بداخلاقی‌های زیادی صورت گرفت. برای جامعه‌ای که همزیستی مسالمت‌آمیز تاریخی ویژگی آن است چنین صحنه‌هایی واقعاً دردناک و نازیبا بوده و هست و باید دوباره این همزیستی را علی‌رغم تمامی تفاوت‌ها احیا کرد.

دانشگاه باید پیشرو باشد، نه دنباله‌رو
وی تقویت تشکل‌های سیاسی و کمک و تسهیل فعالیت‌های آنها را مورد تاکید قرار داد و افزود: تشکل‌های سیاسی نشانه بارز بلوغ سیاسی در میان دانشجویان هستند.

کلانتری گفت: باید کمک کرد سطح مطالبات دانشجویان ارتقا یافته و به مسائل اساسی کشور توجه شود. دانشگاه باید پیشرو باشد و نه دنباله‌رو، آن هم دنبال روی سلبریتی‌ها البته متاسفانه رسانه‌ها به سلبریتی‌زدگی در کشور دامن زدند. وقتی نیروهای اصیل و تاریخ‌ساز و متفکر و دانشگاهی را حذف می‌کنیم و چنان که باید نشان نمی‌دهیم؛ بدیهی است که باید میدان را برای سلبریتی‌های همه چیزدان مهیا می‌شود، باید بررسی شود رسانه‌های ما چقدر موفقیت‌های نخبگان ما را بازنمایی می‌کند و چقدر سلبریتی ها را پوشش می‌دهند؟

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم افزود: فعالیت در تشکل‌ها تمرینی است برای فعالیت در مقیاس کلان نظام سیاسی و فرصتی برای جامعه‌پذیری سیاسی است. بسیاری از مشکلاتی که امروز با آن مواجه هستیم ناشی از مشکلاتی است که در این ناحیه داریم و بخش عظیم راه حل نیز در تقویت تشکل‌ها و ساماندهی فعالیت‌های آنها نهفته است.

وی خاطرنشان کرد: از تشکل و متشکل شدن نهراسید و دانشجویان را به فعالیت‌های جمعی، متشکل، رسمی، قانونی، منضبط و گروهی سوق دهید. شما نمایندگان حاکمیت هستید و باید بزرگ منشانه و همراه با صبر و حلم و سعه صدر و مدارا با مجموعه‌های دانشجویی برخورد کنید.

مطالبات قانونی را ارج می‌نهیم 
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم افزود: مطالبات دانشجویی را در هر قالب قانونی ارج می‌نهیم و به جای مخالفت با مطالبه‌گری و اعتراض و تجمع، آن را باید فرصتی برای کنشگری دانشجویان و جامعه‌پذیری آنها و اصلاح و بلوغ ساز و کارهای جاری بدانیم. با این نگاه دانشجویان را به سمت فعالیت‌های قانونمند هدایت کنیم تا شاهد حرکت‌های ساختارشکن و هنجارشکن در دانشگاه‌ها نباشیم.

وی گفت: اعتراض در هر نظام و جامعه‌ای طبیعی است و فرصتی برای بیان مطالبات و طلب خیر و امر به معروف و نهی از منکر است. از این رو به جای مخالفت با آن باید آن را جهت داد و هدایت کرد که نظام اسلامی بتواند از فرصتهای آن استفاده کند و مانع رفتارهای ساختارشکن و هنجارشکن شود و از فرصت طلبی دشمنان و معاندین جلوگیری کند.

این مطالبه‌گری ممکن است در قالب‌های مختلف صورت گیرد. البته در آیین‌نامه تشکل‌ها این فرصت برای تشکل‌ها وجود دارد و خواهش دارم که از این فرصت استفاده کنید و از اعتراض نهراسید. اعتراض همواره در بسیاری از دانشگاه‌ها وجود داشته و جزئی طبیعی از حیاط دانشگاهی و دانشجویی است و با منطق دانشگاه و شادابی سیاسی آن سازگاری دارد و به این معنا امر جدیدی نیست.

کلانتری ادامه داد: باید اعتراض را به رسمیت شناخت اما فراتر از این نیز فرصت‌های قانونی جدیدی برای رسمیت دادن به حق اعتراض دانشجویان در حال بررسی و نهایی شدن است که انشاءالله به زودی ابلاغ خواهد شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم افزود: البته اعتراضات را باید به گونه‌ای مدیریت کرد که مخل فرایندهای جاری دانشگاه نباشد و مرز مشخصی با اغتشاش داشته باشد و فرآیندهای آموزشی، پژوهشی و فناورانه خدماتی و رفاهی را مختل نکند.

وی گفت: دشمن «امید» دانشجویان را نشانه رفته است. امید، هسته مرکزی هر نوع تحول اجتماعی و تمدن سازی است.

 امید تاریخ را می‌سازد. باید امید اجتماعی را در دانشگاه زنده نگه داشت. در این زمینه چند نکته وجود دارد؛ نخست بخش عمده و اصلی ناامیدی منتشر در فضای دانشگاه منشاء خارج از دانشگاه دارد که مسئولان کشور باید برای آنها فکر و درمان جدی داشته باشند که البته گام‌های موثری در آن جهت برداشته شد البته این مطلب رافع مسئولیت ما دانشگاهیان نیست و همه باید در جهت رفع مشکلات و مسائل کمک کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم افزود: همچنین نباید منکر بود که در کشور مسائل و مشکلاتی وجود دارد اما این مسائل و مشکلات نباید منشاء ناامیدی باشند بلکه باید محرکی برای فعالیت و کنشگری باشند زیرا مشکلات این کشور توسط نخبگان، دانشگاهیان و جوانان این کشور حل می‌شود. حلال مشکلات کشور همین جوانان و دانشجویان و نخبگان فعال در دانشگاه هستند و این مشکلات لاینحل نبوده و راه حل دارند.

کلانتری تاکید کرد: مسائل و مشکلات نباید موجب شود پیشرفت‌ها و تحولات بزرگ علمی و فناورانه که در کشور صورت گرفته را نادیده بگیریم. پیشرفت‌هایی که عمدتاً توسط همین دانشجویان و دانشگاهیان جوان محقق شده، باید این دستاوردها را به تصویر کشید. در این راستا چند فعالیت ستادی بزرگ همچون آیین‌نامه هیئت دولت درباره گردشگری علم و فناوری، ستاد راهیان پیشرفت و تور پارک‌های فناوری انجام شده که همراهی نمایندگان وزارت علوم در هیات های نظارت بر تشکل‌های اسلامی تحقق بیشتر آنها را تسریع خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha