۷ آبان ۱۴۰۱، ۷:۵۸
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 84924133
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جمعیت زنجان سالانه نزدیک به یک درصد افزایش می‌یابد

زنجان – ایرنا - سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت: جمعیت این استان در سال جاری به یک میلیون و ۱۰۸ هزار نفر رسیده است که نسبت به سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۵ به طور متوسط سالانه ۰.۷۸ درصد رشد دارد.

احمد خداوردی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه سهم استان زنجان از کل جمعیت کشور ۱.۳ درصد است، افزود: زنجان در بین استان‌های کشور رتبه ۲۵ در جمعیت کل و شهری و رتبه ۲۰ در جمعیت روستایی را دارد.

وی اظهار داشت: بر اساس نتایج حاصل از سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۵، میزان باروری‌کل برای استان ۲.۲ فرزند و در مناطق شهری و روستایی به ترتیب۲ و ۲.۶ فرزند بوده است. همچنین امید به زندگی در بدو تولد استان، برابر ۷۴.۴ سال است که با عدد کشور برابر است.

خداوردی گفت: در بررسی ترکیب سنی پیش بینی جمعیت استان در سال ۱۴۰۱ براساس طبقه‌بندی استاندارد سن در سه گروه عمده سنی، ۲۳.۸۲ درصد از جمعیت استان جوان (رده سنی ۰ تا ۱۴ سال - نرخ جوانی)، ۶۸.۸۶ درصد از جمعیت استان میانسال (رده سنی ۱۵ تا ۶۴ سال - نرخ میانسالی) و ۷.۳۱ درصد از جمعیت استان سالخورده (رده سنی بالای ۶۵ سال - نرخ سالخوردگی) هستند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ترکیب سنی جمعیت، استان با پنجره جمعیتی فرصت طلایی غیر قابل بازگشت مواجه است که ۶۸.۸۶ درصد جمعیت (بیش از دوسوم جمعیت) در سنین فعالیت (۱۵تا ۶۴ساله) قرار دارد.

خداوردی افزود: پنجره جمعیتی دارای ویژگی‌هایی چون افزایش عرضه نیروی کار، افزایش مشارکت اقتصادی به ویژه برای زنان، کاهش نسب بار تکفل، تعامل تغییرات ساختار سنی جمعیت با چرخه زندگی اقتصادی تولید و مصرف، افزایش قدرت پس انداز و سرمایه‌گذاری، بهبود و توسعه سرمایه، افزایش کیفیت جمعیت است که تاثیرات مثبتی بر رشد اقتصادی فراهم می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha