۱۱ آبان ۱۴۰۱، ۷:۵۱
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 84928729
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سهم نزدیک به یک درصدی زنجان از تولید ناخالص داخلی کشور

زنجان – ایرنا – سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت: بر اساس داده های مرکز آمار ایران، سهم این استان  از تولید ناخالص داخلی کشور ۰.۹۸ درصد است.

احمد خداوردی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حساب تولید استان با جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز از بیش از ۲۰۰ منبع اطلاعاتی اعم از دستگاه‌های اجرایی استان، شهرداری‌ها، دانشگاه‌های دولتی و خصوصی استان، اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی استان و اتاق اصناف استان، بنگاه‌های اقتصادی بخش خصوصی و جمع‌بندی آنها در قالب ۱۲۸ گزارش به همراه اطلاعاتی که در سطح ملی در اختیار مرکز آمار ایران قرار می‌گیرد، تهیه می‌شود.

وی به نتایج حساب‌های منطقه‌ای استان در بازه زمانی سال های ۱۳۹۰ تا سال ۱۳۹۸که توسط مرکز آمار ایران منتشر شده است اشاره کرد و اظهار داشت: محصول ناخالص داخلی(به قیمت جاری) استان در سال ۱۳۹۸ معادل۴۱۹. ۳۴۸میلیارد ریال (۳۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان) است که ۰.۹۸ درصد از سهم کشور را دارد.

خداوردی ادامه داد: سرانه محصول ناخالص داخلی در استان زنجان در سال ۱۳۹۸ معادل ۳۱۸میلیون و ۱۹۱هزار ریال است که در رتبه ۱۶ بین استان ها قرار دارد (متوسط کشوری سرانه محصول ناخالص داخلی ۴۲۶میلیون و ۷۰۴ هزار ریال است)؛ بیشترین سرانه مربوط به استان بوشهر با یک میلیارد و ۶۳۷ میلیون و ۳۵۴ هزار ریال و سپس استان خوزستان با یک میلیارد و ۸۷ میلیون و ۹۵۶ هزار ریال می‌باشد.

وی گفت: ۱۴.۸۹درصد از کل محصول ناخالص داخلی استان مربوط به بخش کشاورزی،  ۴۱.۵۷ درصد مربوط به بخش صنعت، معدن، انرژی و ساختمان و ۴۲.۸۹ درصد مربوط به بخش خدمات است.  

خداوردی افزود: سهم شاغلان این استان در بخش‌ کشاورزی ۳۴ درصد، در بخش صنعت، معدن، انرژی و ساختمان ۳۰.۷ درصد و خدمات ۳۵.۳ درصد است.

گفتنی است تولید ناخالص داخلی یا GDP یکی از مهم‌ترین مفاهیم اقتصادی است؛ این مفهوم عمده‌ترین معیار مقایسه اقتصاد کشورها و مناطق مختلف است. این شاخص حاصل جمع ارزش ریالی (یا دلاری) کل کالاها و خدمات نهایی عرضه شده در یک کشور یا منطقه در طول یک بازه‌ی زمانی مشخص است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha