۱۰ توصیه شرکت گاز برای پیشگیری از مرگ خاموش در آستانه فصل سرما

اردبیل - ایرنا - شرکت گاز استان اردبیل در آستانه فصل سرما و استفاده از وسایل گازسوز، برای پیشگیری از گازگرفتگی و مرگ خاموش شهروندان ۱۰ توصیه کاربردی ارائه کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا در هفت ماه نخست سال جاری چهارنفر جان خود را در اثر گاز گرفتگی در استان اردبیل از دست داده‌اند. در آستانه فصل سرما و افزایش استفاده از تجهیزات گرمایشی گازسوز بابک فیضی رئیس بهداشت و ایمنی محیط زیست شرکت گاز استان برای پیشگیری از گازگرفتگی و مرگ خاموش شهروندان ۱۰ توصیه کاربردی ارائه کرده است.

۱- نخستین توصیه برای پیشگیری از گازگرفتگی، کنترل چفت و بست لوله رابط گالوانیزه به مجرای دیوار و نیز وسیله گازسوز است. در واقع نخستین کار در نصب  وسایل گازسوز اطمینان از عدم نشتی گاز در محل اتصال به مجرای دیوار و وسیله گازسوز است.

 ۲- دومین توصیه رئیس بهداشت و ایمنی محطی زیست شرکت گاز اردبیل این است که جنس لوله رابط گالوانیزه باشد. لوله‌های آکاردئونی که بعضا در آشپزخانه‌ها استفاده می‌شود و به پکیج یا آبگرمکن دیواری متصل است ممنوع می‌باشد.چرا که لوله‌های آکاردئونی بعلت داشتن درزهای مویی باعث انتشار گاز سمی مونوکسید کربن در محل می‌شود، این گاز سمی بی رنگ و بی بو است و باعث خفگی و در نهایت مرگ می‌شود.

 ۳- کنترل بست شیلنگ گاز متصل به شیر و وسیله گازسوز. علاوه بر این جنس شیلنگ گاز باید استاندارد گاز باشد. استفاده از شلینگ‌های معمولی و شیلنگ آب ممنوع است و طول آن حداکثر۱.۲۰ متر باید باشد.

۴- کنترل باز بودن مجرای سیمانی دودکش داخل دیوار از طریق روشن کردن نقطه شمع داخل. مجرای دودکش اگر جهت مکش به طرف داخل باشد به معنای این است که مسیر دودکش باز است.

۵- کنترل ارتفاع دودکش از پشت بام که باید یک متر بوده و مجهز به کلاهک گالوانیزه H باشد.

۶- رنگ شعله وسیله گازسوز استاندارد حتما باید آبی باشد. رنگ نارنجی نشان دهنده این است که بخاری یا وسیله گازسوز به صورت استاندارد عمل نمی‌کند و در این صورت حتما باید مجرای دودکش کنترل و تهویه هوا انجام شود.

۷- از وسایل گازسوز استاندارد با رده بندی انرژی بالا جهت صرفه‌جویی در مصرف گاز استفاده کنیم.

۸- بعضا مشاهده می‌شود شیشه بخاری شکسته است . شکستگی شیشه بخاری هم باعث انتشارگاز سمی co در محل و خفگی می‌گردد.

 ۹- جهت جلوگیری از نشت احتمالی گاز و خطر انفجار اگر از وسیله گاز سوز استفاده نمی‌کنیم حتما شیرگاز آن را بسته و با درپوش مسدود کنیم.

 ۱۰- از گذاشتن وسایل مانند البسه،کتاب و کیف روی بخاری گازسوز جهت جلوگیری از آتش‌سوزی خودداری کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha