شتاب راه و شهرسازی هرمزگان برای محرومیت‌زدایی از چهره بشاگرد

بندرعباس - ایرنا - مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان با اشاره به اینکه ۲ طرح مهم راهسازی به طول ۹۵ کیلومتر در بشاگرد در دست اجراست، گفت: اجرای کامل این طرح‌ها غبار محرومیت را تا حدی از چهره این شهرستان می‌زداید.

عباس کمالی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح نخست به طول ۴۷ کیلومتر به صورت واریانتی منشعب از دوراهی گوهران به سمت سردشت بشاگرد بوده که این مسیر بخشی از کریدور ارتباطی پسکرانه توسعه سواحل مکُران و به عنوان مسیر پدافندی کریدور نوار ساحلی جنوب کشور است.
وی بیان داشت: با احداث و بهره برداری از مسیر یادشده علاوه بر کاهش محور بخش گوهران بشاگرد به شهرستان میناب به طول ۶۰ کیلومتر؛ موجب دسترسی ایمن اهالی ۱۴ روستای محروم با جمعیت بیش از ۲ هزار نفر می‌شود.
مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان یادآور شد: طرح دوم نیز به طول ۱۰۲ کیلومتر موسوم به راه سرحدی با شروع از دوراهی «بیخ کهنو» تا «شمسون» است که ۴۸ کیلومتر آن در حال اجرا بوده و احداث آن بشاگرد را از بن بست خارج خواهد کرد.
اجرای ۱۹ طرح راهسازی درهرمزگان فعال است
مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان همچنین گفت: در حال حاضر اجرای ۱۹ طرح راه‌سازی شامل پنج طرح بزرگراهی، ۱۲ راه اصلی و ۲ راه فرعی در استان فعال است.مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان همچنین گفت: در حال حاضر اجرای ۱۹ طرح راه‌سازی شامل پنج طرح بزرگراهی، ۱۲ راه اصلی و ۲ راه فرعی در استان فعال است.
کمالی افزود: در مجموع از طول ۹۹۶ کیلومتر راه در هرمزگان، ۳۲۵ کیلومتر تکمیل و درحال بهره برداری و ۲۴۸ کیلومتر از آن نیز در دست اجرا است و احداث مابقی آن از برنامه های آینده این اداره کل است.
وی بیان داشت: هرمزگان با داشتن ۹۰۰ کیلومتر نوار ساحلی از طریق خلیج فارس و دریای عمان و بنادر تجاری، قطب اقتصادی در جنوب کشور است و احداث پنج طرح بزرگراهی به طول ۳۳۳ کیلومتر ضمن اتصال استان هرمزگان به استان های همجوار بوشهر، فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان نقش کلیدی در ترانزیت کالا و حمل و نقل باری درمنطقه را ایفاد می کند.
مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان اظهار داشت: ۹۳ کیلومتر کریدور بزرگراهی جنوب کشور، ۱۵۰  کیلومتر بزرگراه لار- جهرم-بندرعباس، ۵۵ کیلومتر بزرگراه شیراز- فسا- داراب- گهکم، ۲۰ کیلومتر بزرگراه جیرفت- کهنوج به سمت رودان و ۱۶ کیلومتر بزرگراه بافت به حاجی آباد از دیگر طرح های راهسازی در این استان است.
استان هرمزگان با مساحت ۷۰ هزار و ۶۹۷  کیلومترمربع حدود چهار درصد مساحت کل کشور، رتبه نهم را دارد که طول راه‌های موجود بدون راه‌های روستایی سه هزار و ۲۰۲  کیلومتر با حدود ۳.۸ درصد از طول راه‌های کشور، رتبه هشتم کشوری را دارد که جایگاه مناسبی به لحاظ شاخص توسعه راه‌ها را به خود اختصاص داده است.

شهرستان بشاگرد در شمال شرقی مرکز هرمزگان واقع شده است.