۱۲ آبان ۱۴۰۱، ۲۲:۱۴
کد خبرنگار: 5260
کد خبر: 84931978
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آیا واقعا با اسلیو معده بیماری های قلبی و برخی سرطان ها درمان می شوند؟

تنها راه و البته بهترین راه برای کاهش وزن افرادی که دچار چاقی مفرط هستند انجام عمل لاغری است. اما برخلاف تصور غلط اکثر افراد چاقی تنها باعث به هم خوردن تناسب اندام افراد نمی شود بلکه چاقی بیماری های دیگری مثل بیماری های قلبی، برخی سرطان ها، آرتروز، دیابت نوع دو، فشار خون بالا و ... را نیز به همراه دارد. 

در واقع دلیل اصلی توصیه پزشکان به داشتن وزن متناسب در امان بودن افراد از اینگونه بیماری های خطرناک و البته کشنده است. متاسفانه یکی از دلایل ابتلا به بیماری های خطرناک و مرگ زودرس در جوامع امروزی اضافه وزن و چاقی است! بنابراین در صورتی که چاقی درمان شود احتمال کنترل و درمان بیماری های مرتبط با چاقی در جوامع هم بسیار بالا است.

یکی از جدیدترین روش های جراحی چاقی، اسلیو معده است. این عمل جراحی ادعا می کند که توانایی درمان بیماری های مرتبط با چاقی مثل بیماری های قلبی عروقی، برخی سرطان ها، آرتروز، دیابت نوع دو، چربی خون بالا، فشار خون بالا و ... را هم دارد. اما آیا این ادعا درست است؟

به چه کسی چاق گفته می شود؟

در واقع افرادی که شاخص توده بدنی (BMI) بالای 30 داشته باشند گفته می شود که فرد چاقی هستند. البته در اکثر مواقع افراد چاق می توانند با رژیم های لاغری و انجام ورزش، کاهش وزن را تجربه کنند و لزوما هر فرد چاقی کاندیدای مناسبی برای عمل لاغری نیست. 

بهترین جراح اسلیو، عمل کوچک کردن معده را تنها به افرادی پیشنهاد می کند که دچار چاقی مفرط (شاخص توده بدنی بالای 40) هستند. البته در برخی موارد ممکن است عمل اسلیو معده به افرادی که شاخص توده بدنی آنها 30 است و به یکی از بیماری های مرتبط با چاقی مثل دیابت نوع دو، آپنه خواب، بیماری های قلبی و ... هستند نیز توصیه شود.

آیا واقعا با اسلیو معده بیماری های قلبی و برخی سرطان ها درمان می شوند؟

بیماری های مرتبط با چاقی کدامند؟

همان طور که در ابتدای این نوشتار گفتیم چاقی دلیل بروز اکثر بیماری های جدی و خطرناک است و هر چه سریعتر باید اقدام به کاهش وزن کنید؛ تا علاوه بر رسیدن به تناسب اندام از شر بیماری های مرتبط با چاقی نیز خلاص شوید و یا از بروز آنها جلوگیری کنید. در ادامه بیماری هایی که ناشی از اضافه وزن و چاقی هستند را ذکر خواهیم کرد:

دیابت نوع دو

بیماری دیابت زمانی رخ می دهد که گلوکز خون (قند خون) بیش از حد طبیعی و نرمال باشد. متاسفانه از بین هر 10 نفر 8 نفر به دیابت نوع دو و اضافه وزن مبتلا هستند. در صورتی که این بیماری کنترل نشود ممکن است با گذشت زمان بیماری های دیگری مثل بیماری های قلبی، بیماری های کلیوی، سکته مغزی، آسیب عصبی و مشکلات چشمی را هم به همراه داشته باشد. 

اگر در معرض خطر بیماری دیابت هستید با کاهش 5 الی 7 درصد از وزن خود می توانید از بروز بیماری دیابت نوع دو جلوگیری کنید و یا بروز آن را به تاخیر بیندازید.

اگر در معرض خطر این بیماری هستید، کاهش 5 تا 7 درصد از وزن بدن و انجام فعالیت بدنی منظم ممکن است از بروز دیابت نوع 2 جلوگیری کند یا آن را به تاخیر بیندازد.

فشار خون بالا

وقتی گفته می شود که فردی مبتلا به فشار خون بالا است یعنی جریان خون با نیروی بیش از حد طبیعی در عروق خونی وی جریان دارد. این مشکل در گذر زمان به قلب فرد فشار وارد می کند و به عروق خونی آسیب می رساند که در صورت عدم کنترل و درمان آن ممکن است فرد دچار سکته قلبی، سکته مغزی، بیماری کلیوی یا حتی مرگ زودرس شود.

آیا واقعا با اسلیو معده بیماری های قلبی و برخی سرطان ها درمان می شوند؟

بیماری قلبی

منظور از بیماری قلبی مشکلاتی است که ممکن است سلامت قلب شما را به خطر بیندازد. اگر دچار بیماری قلبی هستید شما بیش از هر کسی در معرض خطر سکته قلبی، نارسایی قلبی و مرگ ناگهانی هستید. 

مشکلاتی مثل فشار خون بالا، چربی خون بالا و سطح بالای گلوکز خون خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. کاهش وزن 5 الی 10 درصدی تا حد زیادی خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. 

سکته مغزی

یکی دیگر از عوارض چاقی مفرط سکته مغزی است. در این وضعیت جریان خون به مغز به یکباره قطع می شود و فرد دچار سکته مغزی می شود. سکته مغزی به بافت مغزی آسیب می رساند و ممکن است فرد در تکلم به مشکل بر بخورد.  

آپنه خواب

یکی از شایع ترین مشکلاتی که افراد چاق با آن مواجه هستند مشکلات تنفسی در هنگام خواب یا همان آپنه خواب است که در صورت درمان چاقی این مشکل هم درمان می شود. شایان ذکر است که آپنه خواب خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع دو و بیماری های قلبی را هم افزایش می دهد. 

سندرم متابولیک

سندرم متابولیک گروهی از شرایطی می باشد که فرد را در معرض خطر بیماریهای قلبی، سکته مغزی و دیابت قرار می دهد. این شرایط عبارتند از:

  • فشار خون بالا
  • سطح گلوکز خون
  • سطح گلیسیرید بالا در خون
  • سطح پایین کلسترول HDL در خون شما
  • چربی بیش از حد دور کمر
  • بیماری‌ کبد چرب

زمانی که گفته می شود فردی کبد چرب دارد یعنی تجمع چربی در کبد فرد بیش از حد طبیعی است. بیماری کبد چرب یک بیماری خطرناک است که منجر به آسیب شدید به کبد، سیروز و نارسایی کبد می شود. 

آرتروز مفاصل

آرتروز مفاصل یکی دیگر از مشکلات شایع و طولانی مدت است که افراد چاق با آن دست و پنجه نرم می کنند. 

بیماری کیسه صفرا

اضافه وزن و چاقی خطر ابتلا به بیماری های کیسه صفرا مثل سنگ کیسه صفرا و کوله سیستیت را هم افزایش می دهد. عدم تعادل و تناسب در مواد تشکیل دهنده صفرا باعث ایجاد سنگ صفرا می شود. چنانچه صفرا حاوی کلسترول بسیار بالایی باشد در نهایت ممکن است باعث ایجاد سنگ کیسه صفرا شود. 

برخی سرطان ‌ها

انواع سرطان ها به دلیل مجموعه ای از بیماری ها و مشکلات ایجاد می شود. در واقع وقتی گفته می شود فردی مبتلا به سرطان است یعنی تعدادی از سلول های بدن وی بدون توقف رشد می کنند و به بافت های اطراف پخش می شود. طبق تحقیقات انجام شده چاقی مفرط خطر ابتلا به برخی سرطان ها را افزایش می دهد. 

آیا اسلیو معده بیماری های مرتبط با چاقی را درمان می کند؟

همان طور که گفتیم زمینه ساز اکثر این بیماری ها چاقی و اضافه وزن است؛ بنابراین در صورت کاهش وزن تا حد بسیار زیادی می توانید این بیماری را کنترل یا حتی درمان کنید.

آیا واقعا با اسلیو معده بیماری های قلبی و برخی سرطان ها درمان می شوند؟

از آنجا که نتیجه عمل اسلیو معده کاهش وزن و لاغری است در صورتی که این عمل لاغری توسط بهترین جراح اسلیو انجام شود بسیاری از بیماری های مرتبط با چاقی مانند فشار خون بالا، دیابت نوع دو، بیماری های قلبی عروقی، برخی سرطان ها و ... کنترل و درمان می شوند. 

** محتوای این مطلب تبلیغاتی است و ایرنا مسئولیتی درباره آن ندارد.

۰ نفر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha