جولان خودروهای شوتی در جاده‌های یاسوج؛ ارابه‌های مرگ و تخریب اقتصاد

یاسوج- ایرنا- نبود جایگاه ایست و بازرسی دائمی در جاده های کهگیلویه و بویراحمد به چالش اساسی در زمینه عبور روزانه صدها خودروی شوتی از جنوب به شمال شده است و این خودروها بدون ترس و دغدغه ای، راه فلج کردن اقتصاد ملی را هموار می کنند.

به گزارش ایرنا، خودروهای شوتی با سرعت ها و سبقت های غیر مجاز با سرعت های ۱۲۰ تا ۱۶۰ کیلومتر جاده های استان های مختلف از جمله کهگیلویه و بویراحمد را به تسخیر خود درآورده اند.

برخی از رانندگان می گویند که سرعت این خودروها تا ۲۰۰ کیلومتر هم می رسد و عبور کاروانی آن ها در جاده های کم عرض و پر پیچ و خم استان دلهره آور است.

بر اساس آخرین آمار ۴۲ درصد از تصادف های استان کهگیلویه و بویراحمد به خاطر سرعت های غیرمجاز خودروهای شوتی و حامل بار قاچاق انسان و یا کالا هستند.

خودروهای شوتی به ارابه های مرگ نیز شهرت یافته اند زیرا که همه ساله عابران پیاده و سرنشینان خودروهای دیگر را در جاده ها به کام مرگ می کشانند.

در چشم به هم زدنی در جاده ناپدید می شوند و هیچ واهمه و ترسی از تصادف یا تذکرات پلیس های ایست و بازرسی ندارند.

مسیر های یاسوج به اصفهان، یاسوج بابامیدان، یاسوج تنگ سرخ و در واقع تمامی مسیر های استان به جاده های امنی و بدون دردسری برای عبور و مرور خودروهای شوتی مبدل شده است.

مسوولان می گویند نبود ایست و بازرسی ثابت در محور های استان به ویژه جاده یاسوج به اصفهان باعث شده که این جاده ها جولانگاه خودروهای شوتی شوند.

نابودی اقتصاد با ۲۰۰ کیلومتر سرعت

نبود ایست و بازرسی دائمی، چالش در جاده های استان

رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد می گوید: ۴۲ درصد تصادفات استان ناشی از سرعت غیرمجاز است و بخشی از این خودروهایی که با سرعت غیر مجاز در حرکتند دارای بار قاچاق انسان و یا کالا هستند که با عنوان خودروی شوتی شناخته می شوند.

وی افزود: کهگیلویه و بویراحمد در مسیر قاچاق کالا از بنادر جنوبی به استان های مرکزی و تهران قرار دارد و میزان تردد خودروهای حامل بار قاچاق از استان به ویژه در محور یاسوج به اصفهان بالاست.

رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: چنانچه گلوگاه ثابتی در یکی از محورهای پرتردد استان از جمله محور یاسوج به اصفهان برای این خودروها تعیین شود قطعا مسیر خود را عوض می کنند و بدون شک تعداد این خودروها کاهش خواهد یافت.

سرهنگ ویسی پور ابراز داشت: این استان چند ورودی دارد و محور خروجی جاده یاسوج به اصفهان است که بیشترین آمار جرح و فوت تصادفات استان در این محور روی می دهد.

وی اضافه کرد: حدود یک چهارم تصادفات این استان در جاده یاسوج به اصفهان رخ می دهد و بیشترین نقاط حادثه خیز را دارد.

رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد گفت: در استانی که کریدور شمال به جنوب است ایجاد گلوگاه دائمی از ضروریات است که امید است هر چه سریع تر این مهم تحقق یابد.

اقدامات انجام شده برای ایجاد ایست و بازرسی 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: به منظور برقراری امنیت در جاده های استان و منع ورود و خروج خودروهای شوتی، استان مصمم به ایجاد ایست متمرکز و دائمی در جاده یاسوج به اصفهان (حوالی میمند) است و برای آن ۱۵ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است.

سید جواد هاشمی مهر اظهار داشت: حدود ۲ سال است که اجرای این گلوگاه در استان به دلیل معارضات محلی برای تامین زمین در جاده یاسوج به اصفهان (گردنه میمند) به نتیجه ای نرسیده است.

وی افزود: اخیرا زمینی مناسب در گردنه میمند توسط کارشناسان امنیتی تشخیص داده شده که در محدوده محیط زیست است و مکاتبات لازم با تهران در حال انجام است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: پیگیری ها برای کسب موافقت تامین زمین در حال انجام است و مصمم به اجرای هر چه سریع تر این طرح هستیم.

هاشمی مهر ابراز داشت: کهگیلویه و بویراحمد محل تولید کالای قاچاق نیست اما محل تردد کالاهای قاچاق شده است.

وی تاکید کرد: استان تلفات انسانی زیادی به خاطر عبور و مرور این خودروها متحمل شده است و آمد و شد این خودروها جاده های استان را برای مردم ناامن کرده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: پدیده قاچاق ضربه های جبران ناپذیری به مقوله اشتغال و اقتصاد کشور وارد می کند و با برپایی همیشگی این گلوگاه، قاچاق کالا و مواد مخدر در این محور به شدت کاهش خواهد یافت.

آمار بیش از ۹۵ درصدی کشفیات کالاهای قاچاق از خودروهای شوتی در کهگیلویه و بویراحمد

جانشین دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز کهگیلویه و بویراحمد گفت: ارزش تقریبی امسال کشفیات انواع کالای قاچاق در استان ۴۸۸ میلیارد ریال بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ارزش ریالی آن ۵۰ درصد افزایش داشته است.

حسین بهمنی اظهار داشت: ارزش ریالی انواع کالاهای قاچاق در مدت هفت ماهه سال گذشته ۳۲۵ میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: تعداد کل پرونده های تشکیل شده امسال ۴۸۵ فقره و سال گذشته ۳۷۶ فقره پرونده بوده است.

جانشین دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تعداد خودروهای توقیفی امسال ۲۳۰ دستگاه و مدت مشابه سال گذشته ۱۶۵ دستگاه بوده است.

بهمنی ابراز داشت: بالای ۹۵ درصد خودروهای حامل کالای قاچاق خودروی شوتی بوده اند که در دام قانون افتاده اند.

وی تاکید کرد: متهمان دستگیر شده امسال ۵۲۰ نفر و مدت مشابه سال گذشته ۴۲۲ نفر بوده اند.

جانشین دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: تعداد باندهای متلاشی شده امسال ۲ مورد بوده اما سال گذشته آمار صفر بوده است.

وی گفت: کشفیات شامل کیف، کفش، پارچه، پوشاک، لوازم یدکی خودرو، لوازم آرایشی و بهداشتی، تجهیزات رایانه ای، کالاهای دخانی، لوازم آشپزخانه، انواع مشروبات الکلی، کودشیمیایی و سایر موارد بوده است.

بهمنی تصریح کرد: پس از چندین سال انتظار، حدود سه سال است که مجوز ایست و بازرسی ثابت در استان صادر شده اما به دلیل معارضات محلی برای تامین زمین ساخت آن به نتیجه ای نرسیده است.

جانشین دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: هم اینک زمینی برای احداث آن در جاده یاسوج به اصفهان مد نظر قرار گرفته که با راه اندازی آن راه ارتباطی خودروهای شوتی به طور کامل قطع شد و از این مسیر دیگر عبور نخواهند کرد.

پیش از این استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرده بود که ۷۰۰ میلیارد تومان به سرجمع اعتبارات مصوب ریاست جمهوری به استان افزوده شده و در اختیار استان قرار گرفته است.

سید علی احمد زاده تاکید کرده بود که از این اعتبار مبلغی برای به احداث ایست و بازرسی دائمی در جاده یاسوج به اصفهان قرار خواهد گرفت و کار احداث آن به زودی آغاز خواهد شد.

وی تصریح کرده بود که با احداث ایست و بازرسی دائم در استان، جاده ها برای خودروهای شوتی ناامن خواهد شد.

برای برخورد با پدیده قاچاق در مسیرهای کهگیلویه و بویراحمد راهی به جز ایجاد گلوگاه دایمی نیست و با بررسی دیگر استان ها متوجه می شویم که این استان نسبت به سایر استان ها با وجود مسیر ترانزیت بودن کالای قاچاق، از ایست های بازرسی دایمی کم تری برخوردار است.

ایجاد این گلوگاه ها در استان بدون شک سد محکمی در مقابل این پدیده خواهد بود که باید مسئولان عزم جدی تری در برپایی هر چه سریع تر آن ها داشته باشند.

کهگیلویه و بویراحمد در مسیر قاچاق کالا از بنادر جنوبی به استان های مرکزی و تهران قرار دارد.

این استان با ۷۲۳ هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha