به گزارش ایرنا، محمد فرشکاران، روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اعتبارات استانی در دو بخش هزینهای و تملک دارایی های سرمایهای رتبه بندی می شود، افزود: اعتبارات هزینهای مربوط به حقوق و مزایای کارکنان دستگاههای اجرایی استان و تملک داراییهای سرمایهای مربوط به اعتبارت پروژههای استانی است که در سطح استان حالت عملیاتی و اجرایی دارند.
وی گفت: سال قبل اعتبارات هزینهای جاری آذربایجان شرقی حدود ۹۶۰ میلیارد تومان بود که امسال با رشدهای افزایش حقوق و اعتبارات به یک هزار و ۱۳۰ میلیارد تومان رسید.
فرشکاران اضافه کرد: در بحث رتبه بندی استان ها از نظر تخصیص اعتبارات، آنچه همواره مورد غفلت قرار میگیرد، این است که استانهایی که در مناطق جنگی، محروم و مرزی قرار دارند، از فوق العاده های مناطق مرزی، محرومیت و بدی آب و هوا برخوردار هستند و در نتیجه رتبه اینها در بحث اعتبارات هزینهای جاری استانی بیشتر از استانهایی مثل آذربایجان شرقی و تهران است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی یادآوری کرد: در بحث پرداخت رفاهی و اضافه کار، استانها تقریباً همسطح هستند و تغییر رتبه بیشتر مربوط به بحثهای حقوق، دستمزد و احکام کارکنان است.
فرشکاران گفت: در مجموع رتبه هشتم کشور در تخصیص اعتبارات را داریم و تلاش میکنیم با توجه به شاخصهایی که در تدوین، تهیه و توزیع اعتبارات استانی در کشور وجود دارد، بتوانیم سهم حقه استان را از منایع عمومی کشور به دست آوریم.
وی تاکید کرد: مهم تر از رتبه بندی، جذب و هزینه اعتبارات و در نهایت دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده استان است.
مدیران و نمایندگان مجلس در ارتقای رتبه اعتباری استان نقش ویژه ای دارند
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه در دورههای قبل استان از یک روند ثابت در تخصیص و جذب اعتبارات پیروی می کرد که با افزایشهای سالیانه این اعتبارات نیز افزایش یافته است، افزود: قطعاً تلاش و پیگیریهای به موقع مدیران استانی در جذب اعتبارات از ستادها، وزارتخانههای مربوطه و سازمان های مرکزی بسته به نوع برنامه ریزی و نگرش به پروژه های داخلی استان و تعریف پروژههایی که وزارتخانهها و سازمان های مرکزی را ترغیب به سرمایه گذاری و آوردن اعتبار به استان کند، می تواند این سهم را بالا برد.
فرشکاران یادآوری کرد: اگر نمایندگان استان بتوانند روی پروژهها و مسائل مهم استان تشریک مساعی داشته باشند و با پیگیری های خود و استفاده از ظرفیتهای قانونی در اختیار، پویایی و تحرک پروژه ها را خواستار شوند، باز هم سهم اعتباری استان قابل ارتقا خواهد بود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی اضافه کرد: مدیران استانی هم باید در کنار نمایندگان بوده و آنها را از موضوعات و اطلاعات دقیق اجرایی و عملیاتی پروژه های استان مطلع سازند تا آنها بتوانند به طور دقیق تر پیگیری کنند؛ این فعالیت ها باعث می شود ورود اعتبارات به استان افزایش پیدا کند و در نهایت رتبه اعتباری استان بالا رود.
به گزارش ایرنا، رشد اندک اعتبارات آذربایجان شرقی در مقایسه با استان های همتراز در سال های قبل همواره محل انتقاد مردم و مسوولان این خطه بود و آنان از اینکه استان هایی با جمعیت به مراتب کمتر از این خطه، اعتبارات بیشتری دریافت می کنند، گله مند بودند.
کارشناسان محلی معتقد بددند که کم کاری مسوولان استانی در تعامل بیشتر با وزارتخانه ها و سازمان های مرکزی و کم توجهی نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس برای پیگیری طرح های در دست اجرا یا تعریف شده به دلیل نداشتن اطلاعات کافی از آنها، دلیل اصلی این امر بوده است.
خوشبختانه در یک سال سپری شده از عمر دولت سیزدهم، آذربایجان شرقی شاهد تکاپوی چشمگیر مدیریت ارشد استان در این خصوص و همراهی چشمگیر سازمان مدیریت و برنامه ریزی این خطه در این مورد برای تخصیص، جذب و هزنیه اعتبارات استانی متناسب با جایگاه آن بوده است.
نظر شما