۱۸ آبان ۱۴۰۱، ۱۳:۲۹
کد خبرنگار: 1005
کد خبر: 84937320
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی: فارس در اجرای نقشه مهندسی فرهنگی پیشرو باشد

شیراز- ایرنا- رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه استان فارس با توجه به ظرفیت ها و توانمندی هایی که دارد باید در زمینه اجرای نقشه مهندسی فرهنگی پیشگام و پیش رو باشد افزود: حرکت ها دراین حوزه باید مبتنی بر تحول باشد هر چند هر تغییر و ویرایشی را در حوزه فرهنگ نمی توان تحول نامید.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین محمد قمی، روز چهارشنبه در جمع مدیران فرهنگی استان فارس در شیراز افزود: نسخه‌ برش استانی سند نقشه مهندسی فرهنگی استان نباید صرفا در اختیار مدیران قرار گیرد بلکه باید در اختیار افراد تاثیرگذار نیز گذاشته شود.
وی گفت: این جلوه جدی گرفتن حلقه های میانی از جمله بانوان است که باید از ظرفیت و توانمندی آنها استفاده کرد.
او ادامه داد: انتظار است که جامعه فرهیخته و سرمایه‌های فرهنگی استان در اجرای نقشه مهندسی فرهنگی پیشران و تاثیرگذار باشند.
وی، بخش های مختلف جامعه از جمله بخش فرهنگی و اقتصادی را نیازمند تحول دانست و بیان کرد: تحولاتی که در این بخش ها ایجاد می شود باید مبتنی بر اثرگذاری واقعی باشد چرا که هر تغییر و ویرایشی را نمی توان تحول دانست.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی افزود: تحول یک نصاب دارد که باید مبتنی بر فهم دقیق و عمیق از واقعیت ها باشد و وظیفه داریم که نبض تحولات را در دست داشته باشند.

 

نقش حلقه‌های میانی 

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی همچنین  چهارشنبه در نشست اندیشه ورزی تخصصی حلقه‌های میانی، پیشران حکمرانی مردمی در شیراز با اعتقاد به اینکه حلقه میانی صنعت نیست و نمی‌توان از آن یک الگو ساخت،گفت:مسئله حلقه میانی چگونگی خلق مردمی‌های جدید و به میدان آوردن آنها برای به میدان آوردن همه مردم است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد قمی اظهار کرد: حلقه میانی یک حلقه جهادی مردمی نیست و یک هیئت حلقه میانی نیست؛ حلقه میانی باید بتواند میانداری کند؛ هم حاکمیت را اصلاح کند و هم مردم را به میدان بکشاند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: حلقه میانی یک پدیده جدید خلق کردن است و باید نقش راهبرانه داشته باشد. حلقه میانی نقش کنشگر اجتماعی ندارد. کار آن خلق و به میدان آوردن است.

وی با بیان اینکه حکومت باید حلقه میانی را جدی بگیرد، گفت: ما با یک چهارگانه دستگاه حکومتی، حلقه میانی، مجموعه های مردمی و مردم روبه رو هستیم.

حجت‌الاسلام قمی یادآور شد: در چله دوم انقلاب در عرصه‌های مختلف می‌تواند حلقه میانی شکل بگیرد که ماجرا را به پیوستار متصل کند و زبان مشترک ایجاد کند.

وی با اعتقاد به اینکه حلقه میانی از جنس ساختار نیست و نگاه سازمانی به حلقه میانی نادرست است، گفت: یکی از خطاهای رایج، داشتن رویکرد سازمانی به حلقه‌های میانی و سازماندهی اینهاست؛ این‌نگاه قبرستان حلقه‌های میانی است؛ به جای رویکرد سازماندهی باید نگاه شبکه‌سازی، جبهه‌ای و حرکت هم‌افزا داشت.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: چسبیدن محکم به پدیده حلقه میانی برای پیشبرد انقلاب اسلامی و نداشتن نگرش کلان منظومه‌ای نگاه نادرست دیگر است. این بدین معناست که بیانیه گام دوم حرف‌های تمدنی و علم و پیشرفت را فراموش کنین و یک دستاویز پیدا کنیم که با آن چند پروژه را جلو ببریم.

وی تکیه به داده‌های کلان را از دیگر نگاه‌های نادرست دانست و گفت: این نگاه، مدل‌های خاصی از حلقه میانی باز تولید کرده و آن را حلقه میانی تراز معرفی می‌کند و می‌خواهد این نوع خاص تکثیر شود؛ این در حالیست که تنوع و رقابت ذات حلقه میانی است و نمی‌توان یک الگو از آن درست کرد، زیرا اینجا از پدیده راهبری اجتماعی سخن به میان آمده است.

حجت الاسلام قمی با اعتقاد به اینکه حلقه میانی صنعت نیست و نمی‌توان از آن یک الگو ساخت، گفت: در ذات حلقه‌های میانی تعدد، تنوع، رفاقت، رقابت و آزاداندیشی نهفته است و در مواجهه حاکمیت با حلقه‌های میانی، آزاداندیشی، به‌روز بودن، نوجوانان، زنان، معلمان و هزاران ظرفیت مغفول را باید جدی بگیریم.

وی اضافه کرد: حلقه میانی خودش را مستقیم مواجه با ایده مردم یا ایده‌بخشی از مردم نمی‌داند، بلکه راهبر کنشگران مردمی انفرادی یا جمعی برای به میدان آوردن مردم است.

حجت‌الاسلام قمی با بیان اینکه زمانی کنشگر فردی یا جمعی اتصالش با حاکمیت قطع بوده است، گفت: یکی از فواید حلقه‌های میانی این است که از گسست حاکمیتی مردم جلوگیری و یک پیوستار ایجاد می‌کند.

وی با اعتقاد به اینکه حلقه میانی پدیده‌ای است که خود را متعهد به حل یک مسئله کلیدی می‌داند، گفت: هر یک از کنشگران مردمی اعم از انفرادی و جمعی متعهد به حل مسئله‌ای در کشور هستند اما مسئله‌ حلقه میانی مسئله این کنشگران مردمی نیست.

او ادامه داد: مسئله حلقه میانی چگونگی خلق مردمی‌های جدید و به میدان آوردن آنها برای به میدان آوردن همه مردم است. وظیفه حلقه میانی میدان فراهم کردن و فضا را گشودن است؛ حلقه میانی باید به حاکمیت بفهماند که اگر پشت مجموعه‌های مردمی بایستد می‌تواند به نتیجه مطلوب برسد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه  باید تا ابد از نظریه نظام انقلابی دفاع کنیم؛ گفت: ما نمی‌خواهیم از انضباط اجتماعی و انقلابی کوتاه بیاییم و از شلختگی و آشفتگی حرف نمی‌زنیم. در واقع به نحوی از انضباط‌های بسیار فاخر و البته متناسب با ساختار انسان و جامعه قائل هستیم اما در عین حال این به شدت منعطف، جوششی و مردمی است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد: فقدان حلقه‌های میانی هم به حاکمیت و هم به مردم ضربه زده است و باید در این مسیر کارمان را جدی بگیریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha