کهگیلویه و بویراحمد در کریدور شمال به جنوب قرار دارد اما سال ها بود که به دلیل کوهستانی بودن بخش زیادی از منطقه و نیاز به سرمایه گذاری چند برابری برای جاده سازی عملیات راهسازی در آن به کندی صورت می گرفت.
هم اینک طرح های بزرگ راهسازی در کهگیلویه و بویراحمد در دست اجراست و شاهد خدمات برجسته دولت در حوزه تخصیص اعتبارات و پیشرفت فیزیکی طرح هایی هستیم که حتی طول عمر یکی از آن ها به ۲۹ سال هم می رسد.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد می گوید: رصد و پیگیری مداوم طرحهای عمرانی ، این استان را در حقیقت به کارگاه سازندگی تبدیل کرده و همت و اراده ای در استان به وجود آمده است تا پروژه ها به سرانجام برسند.
کیامرث حاجی زاده افزود: با پیگیری ها و تعاملات انجام گرفته و با حمایت جدی استاندار در مرکز و استان، توانستیم یک حرکت جدی در بحث فعال سازی پروژه های عمرانی و زیرساختی به ویژه آن چیزی که اولویت ما بوده در بحث راه، آب، ساماندهی ورودی شهرها و زیرساخت های شهری ایجاد کنیم.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص طرح های راهسازی می گوید : همه پروژه های راهسازی استان فعالند و حرکت های خوبی در استان آغاز شده است که بسیار تحول آفرین اند.
یک قدم تا افتتاح ابرپروژه راه استان
علی شهابی نسب رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ادامه داد: بزرگترین پروژه راه استان، محور پاتاوه دهدشت به طول ۱۳۶ کیلومتر است. این پروژه هماکنون بالای ۹۴ درصد پیشرفت دارد و افتتاح محلی و غیررسمی شده زیرا ۲ قطعه کوچک آن مانده است.
وی تاکید کرد: در حال حاضر حوزه کهگیلویه و بخشی از خوزستان روی این مسیر تردد می کنند، این پروژه حدود ۲۹ سال زمان برده و یکی از سختگذرترین و کوهستانیترین پروژههای ملی در سطح کشور و جزو ۹ ابرپروژه وزارت کشور است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: این پروژه در سفر پر خیر و برکت مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۳ آغاز شد اما ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی این پروژه ۲۹ ساله مربوط به سه سال اخیر است.
شهابی نسب تاکید کرد: در این ۲ سال بالای هزار میلیارد تومان اعتبار به پروژه در سطح ملی به آن تزریق شده و چنانچه این اعتبار تزریق نمی شد جاده پاتاوه به دهدشت تا ۲۰ سال دیگر هم برای افتتاح اماده نمی شد.
وی اضافه کرد: استاندار فعلی و قبلی و نمایندگان و سازمان برنامه همه سنگ تمام گذاشتند تا در نهایت این پروژه ۲۹ ساله در طی این ۲ سال به افتتاح غیررسمی رسانده شد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: پیشرفت فیزیکی این طرح در۲ سال اخیر کار بزرگی بود زیرا که چندین تونل و پل در آن وجود دارد و در سال آینده با حضور مقامات کشوری افتتاح رسمی خواهد شد.
وی ریزش در دو نقطه این جاده را باعث به تأخیر افتادن عملیات اجرایی پروژه عنوان کرد و افزود: این مساله باعث شد که جاده پاتاوه به دهدشت تاکنون افتتاح نشود.
چهار خطه کردن باشت، امامزاده جعفر، گچساران و بهبهان
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: یکی از کارهای خوبی که در سه سال اخیر صورت گرفته، چهار خطه کردن باشت، امامزاده جعفر، گچساران و بهبهان است.
وی ادامه داد: این مهم کار بزرگی است که نمایندگان و استاندار وقت و فعلی پیگیری کردند و تنها نقطه ای که در محور باشت، امامزاده جعفر، گچساران و بهبهان هنوز چهار خطه نشده گردنه شلالدان است.
شهابی نسب بیان کرد: گردنه شلالدان یکی از پروژه های سفر است و سال گذشته به آن ۵۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت و روبه اتمام است.
کهگیلیویه و بویراحمد در خط ریل سراسری دیده شده است
وی عنوان کرد: راه آهن پروژه ای بلند مدت است و به این زودی تمام نمی شود طرح ملی است که در سال های گذشته آغاز شده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: اعتبار این پروژه اندک است و به این زودی تمام نمی شود البته در طرح آمایش سرزمینی بحث خط ریل و راه آهن را در استان ترسیم کرده ایم.
شهابی نسب گفت: اینگونه پیش بینی شده که یاسوج به بابامیدان به خط ریل وصل بشوند و سپس بابامیدان به گچساران و خوزستان وصل شود و از بابامیدان یک خط ریل به فارس وصل شود و همچنین در استان از بابامیدان، یاسوج به اقلید وصل شود.
وی ادامه داد: کهگیلیویه و بویراحمد در خط ریل سراسری دیده شده است و خط ریل سراسری از بوشهر و خوزستان به یاسوج و در نهایت یاسوج به اصفهان متصل شود.
جاده گردشگری یاسوج به سیسخت
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: پروژه جاده یاسوج به سی سخت یکی از پروژه های سفر رئیس جمهور در مهرماه ۱۴۰۰ است که این پروژه ۵۰۰ میلیارد تومان مصوب سفر اعتبار دارد .
وی ابراز داشت: امسال بالای ۱۰۰ میلیارد تومان به آن اعتبار داده شده و طول مسیر نیز حدود ۳۵ کیلومتر است.
شهابی نسب بیان کرد: این پروژه جزو طرح های گردشگری استان است زیرا هر سال پذیرای سیل گردشگردان در محور و محدوده یاد شده هستیم .
وی اضافه کرد: این جاده که بسیار خطرناک و پیچ های نامطلوبی دارد با تزریق اعتبار خوبی کارش آغاز شده و تونل و پل های زیادی دارد و جزو پروژه های اولویت دار استان است.
جاده یاسوج به اقلید (تقاطع غیر هم سطح در تنگ مهریان)
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: محور یاسوج به اقلید هم از جمله طرحهای بزرگی است و امسال در متمم سفر رئیس جمهور ۱۰ میلیارد تومان برای آن پیش بینی شده است .
شهابی نسب افزود: پروژه تقاطع غیر همسطح مهریان ( جاده اصلی سورمق، اقلید - یاسوج )که یکی از نقاط پرترافیک استان است.
این طرح ۱۳ شهریورماه سال ۹۹ کلنگ زنی شد و قرار بود ۲۴ ماهه به بهره برداری برسد.
یکی از نقاط حادثهخیز در کهگیلویه و بویراحمد و مرکز این استان تقاطع محور یاسوج به اقلید در منطقه مهریان که ورودی مناطق گردشگری استانهای فارس و کهگیلویه و بویراحمد بوده که ساماندهی آن با توجه به در حال اجرا بودن محور یاسوج -اقلید از اهمیت خاصی برخوردار است.
سرگذشت پل سوم و چهارم یاسوج
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: مجری پل سوم بشار وزارت راه است و دارای دو خط می باشد که پل اول آن افتتاح شد و زیر بار ترافیک رفت اما پل دوم هنوز نیمه کاره مانده است.
شهابی نسب عنوان کرد: پل چهارم سال ۹۵ در سفر نوبخت به استان کلنگ آن زده شد و هماکنون بیش از ۹۰ درصد پیشرفت دارد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: پل سوم بشار ۱۶ سال طول کشید اما پل چهارم در مدت پنج ساله به پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۰ درصد رسید.
شهابی نسب عنوان کرد: از منابع مختلف اعتبارات خوبی به پل چهارم تزریق شد و علاوه بر اعتبارات استانی از سایر منابع پیگیری شد تا اعتبارات خوبی به آن تزریق شود.
توسعه فرودگاه های یاسوج و فرودگاه گچساران
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: فرودگاه یاسوج و گچساران در یک سال اخیر توسعه خوبی پیدا کرده اند و تجهیز شده اند و حرکت های خوبی در حوزه فرودگاه های استان آغاز شده است.
وی افزود: فرودگاه یاسوج بین المللی شد و مجوز گرفته که پروازهای خارجی به آن تعلق گیرد، همچنین پروازهای کیش و مشهد به پروازهای آن افزوده شود.
فرودگاه یاسوج بعد از فرودگاه شهرکرد مرتفعترین فرودگاه کشور است با این تفاوت فرودگاه شهرکرد در منطقه مسطح قرار دارد در حالی که فرودگاه یاسوج در کاسه قرار گرفته است و این شرایط را برای نشست و برخاست هواپیما خاص میکند.
در سال ۹۳ فرودگاه یاسوج یکی از محدودترین باندهای فرودگاهی کشور را داشت. طول باند آن ۲۶۰۰ متر و pcn(میزان فشردگی آسفالت در واحد متر مربع) آن نیز پایین بود.
فرودگاه گچساران هم پیش از پیروزی انقلاب اسلامی برای استفاده کارکنان صنعت نفت این شهرستان احداث شده است.
توسعه، تجهیز و افزایش پروازهای فرودگاه های استان منجر ارزآوری و بهبود وضعیت معیشتی هم استانی ها می شود.
نظر شما