بازآفرینی بیش از ۲ هزار هکتار بافت فرسوده شهری هرمزگان درحال انجام است

بندرعباس - ایرنا - مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان گفت: استان هرمزگان دارای ۲ هزار و ۳۹۱ هکتار بافت فرسوده شهری با حدود ۲۰ درصد از جمعیت است که احیا و بازآفرینی این بافت‌ها در دست انجام است.

عباس کمالی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تعداد هشت شهر از ۴۵ شهر استان هرمزگان دارای بافت فرسوده و ناکارآمد است که حدود ۲۷ دستگاه دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی متولی احیا و بازسازی بافت فرسوده هستند.

وی بیان داشت: این طرح هم اکنون در شهرهای بندرعباس، میناب، رودان، حاجی آباد، بندرلنگه، بندرکنگ، بندرخمیر و بستک در دست اجرا است.

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان اظهار داشت: این محدوده‌های ناکارآمد شامل ۱۵۶ هکتار بافت ارزشمند تاریخی، یکهزار و ۷۰۰ هکتار سکونتگاه غیررسمی و ۲ هزار و ۳۹۰ هکتار بافت فرسوده میانی است که این تعداد ۴۱ محله را دربر می‌گیرد.

وی، هدف اصلی در اجرای طرح بازآفرینی شهری را حفاظت و صیانت از افرادی عنوان کرد که در سکونت گاه‌های نامناسب و ناکارآمد با بافت‌های ضعیف و مشکل‌دار و فرسوده شهری زندگی می‌کنند و در مواجهه با حوادث طبیعی و غیرطبیعی با خطر روبرو هستند.

سهم بالای بندرعباس از بافت‌های فرسوده

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان اظهار داشت: شهرستان بندرعباس با ۴۳ درصد جمعیت شهری بویژه در مناطق سه و چهار شهرداری بیشترین سهم جمعیتی استان را در بافت فرسوده و سکونت گاه‌های غیررسمی دارد.

کمالی یادآور شد: اجرای طرح بازآفرینی شهری در هرمزگان به منظور نوسازی و بازسازی بافت‌های فرسوده از شهر بندرعباس و محله چاهستانی‌ها آغاز شد که براساس برنامه ریزی‌های انجام شده تا پایان امسال ۱۰ هزار سند واحد مسکونی در بافت فرسوده به صاحبان آن تحویل داده می‌شود و بیش از ۲ هزار سند واحدهای مسکونی در این محله هم آماده واگذاری به صاحبان آن است.کمالی یادآور شد: اجرای طرح بازآفرینی شهری در هرمزگان به منظور نوسازی و بازسازی بافت‌های فرسوده از شهر بندرعباس و محله چاهستانی‌ها آغاز شد که براساس برنامه ریزی‌های انجام شده تا پایان امسال ۱۰ هزار سند واحد مسکونی در بافت فرسوده به صاحبان آن تحویل داده می‌شود و بیش از ۲ هزار سند واحدهای مسکونی در این محله هم آماده واگذاری به صاحبان آن است.

وی تصریح کرد: محله چاهستانی‌های بندرعباس دارای ۱۰۶ هکتار وسعت است و افزون بر سه هزار و ۳۰۰ خانوار در آن ساکن هستند.

این مسوول یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها برای نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده، اجرای طرح بازآفرینی شهری عنوان کرد و گفت: بعد از بازسازی محله چاهستانی‌ها قرار است که محله اسلام آباد بندرعباس به صورت آزمایشی بازآفرینی شود.

کمالی گفت: محدوده قانونی شهر بندرعباس هفت هزار هکتار مساحت دارد که یکهزار و ۳۷۲ هکتار آن بافت فرسوده میانی است.

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان اضافه کرد: از دهه‌های پیش به واسطه فقر و بیکاری، نبود امکانات اولیه همچون آب و برق، راه و نداشتن مهارت لازم؛ مهاجرت‌های بی رویه‌ای از روستاهای دور و نزدیک به بندرعباس مرکز استان هرمزگان صورت گرفته و این امر در حاشیه این شهر منجر به ساخت بناهای بی ضابطه و سست به شکل خیلی ابتدایی شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha