استاندار: مشکلات کهنه هرمزگان در یک سال گذشته برطرف شد

 بندرعباس- ایرنا - استاندار هرمزگان گفت: برخی مشکلاتی که در استان ریشه ۵۰ ساله و حتی بیشتر داشت، طی یک سال گذشته با پیگیری مداوم و تمرکز و همکاری همه‌جانبه برطرف و یا تعیین تکلیف شد.

به گزارش ایرنا، مهدی دوستی روز پنجشنبه در چهارمین اجلاس روسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها افزود: تعیین حریم ۶۰ متری دریا که ۴۷ سال بلاتکلیف بود با همکاری وزارت راه و شهرسازی بازتعریف و طرح تفصیلی بندرعباس بعد از ۲۲ سال تعیین تکلیف شد.

وی ادامه داد: زمین های جنوب فرودگاه بندرعباس مشکلاتی ۶۰ ساله داشت که جلوی توسعه شهری را گرفته بود که این مشکل نیز حل شد و میدان سایت( ۲راهی بندرشهیدرجایی) نیز پس از سه دهه با تعریف یک مسیر جدید گره گشایی شد.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان بهسازی بافت‌های فرسوده را از دیگر اولویت های اجرایی دانست و افزود: بهسازی بافت فرسوده فقط در بازکردن معابر خلاصه نمی‌شود و باید تمام ملاحظات و الزامات اجتماعی و معماری مورد توجه قرار گیرد.

شهرداری متخصص مالی می‌خواهد

دوستی در ادامه خواستار مشارکت و همکاری بیشتر شهرداری و شورا در حل مشکلات شهری شد و بیان کرد: شهرداری بیش از مهندسان ساختمان و شهرسازی، به متخصصان امور مالی نیاز دارد که توانایی بهره‌گیری از منابع مختلف مالی و اعتباری و جذب سرمایه و سرمایه‌گذار را داشته باشند.

وی اضافه کرد: باید ضمن خدمات رسانی عمومی و تسهیل زندگی برای ساکنان بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی به عنوان حقوق شهروندی آنان، از گسترش این مناطق نیز جلوگیری کرد که با توجه به برخی تعارض های قانونی و نظارتی، این امور باید با تدابیر ویژه پیگیری شود.

استاندار هرمزگان با تاکید بر ضرورت فراهم کردن شرایط زیست شبانه تصریح کرد: زیست شبانه در شهرهای جنوبی و گرمسیری یک موضوع تفننی و تفریحی نیست بلکه یک ضرورت اقلیمی و آب و هوایی است.

به گفته استاندار هرمزگان به دلیل گرمای شدید روزانه مردم ناچارند بخشی از فعالیت های خود را به شب ها موکول کنند.

بن‌بست بافت فرسوده با بخش خصوصی باز می‌شود

نماینده هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز تنها راه برون رفت از بن‌بست بهسازی بافت‌های فرسوده را آمایش سرزمینی و استفاده از ظرفیت و سرمایه بخش خصوصی دانست.

احمد مرادی گفت: بیش از ۱۵ میلیون‌نفر از مردم کشور در بافت‌های ناکارآمد و سکونتگاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند که اگر برای بازآفرینی آنها از ظرفیت بخش غیردولتی استفاده نشود، رفع مشکل سکونتگاه های غیررسمی غیرممکن خواهد بود.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد:حل مشکل بافت فرسوده بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد که دولت چنین پولی ندارد اما در صورت حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی مسکن، این مشکل بحرانی حل می شود.

۴۳ درصد از مساحت شهر بندرعباس بافت فرسوده است

رییس شورای اسلامی شهر بندرعباس نیز در این اجلاس گفت: حدود ۴۳درصد از مساحت شهر بندرعباس بافت‌های فرسوده با سازه‌های ناایمن و تراکم جمعیت بالا هستند که با توجه به وقوع زلزله‌های شدید ‌در بندرعباس، زنده ماندن مردم در این مناطق را باید لطف خدا دانست.

فاطمه جراره، بازسازی و مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده را مستلزم صدور سند برای ساکنان خانه‌های این سکونت‌گاه ها دانست که با وجود اعلام عمومی مردم از آن استقبال نکرده‌اند.

وی در این رابطه خواستار بررسی کارشناسی دلایل بی رغبتی ساکنان بافت‌های فرسوده برای گرفتن سند خانه‌هایشان شد.

رییس شورای شهر بندرعباس نبود مدیریت واحد شهری را یکی دیگر از معضلات بهسازی بافت‌های فرسوده دانست و اضافه کرد: در شرایط کنونی بخش‌ها و متولیان مختلفی باید درگیر بازآفرینی وبهسازی شهری باشند که این رویه مشکلات خاص خود را دارد.

۳۳محله "بسیار خطرآفرین" روی دست شهردار

شهردار بندرعباس نیز در این اجلاس هشدار داد :۳۳محله بندرعباس در بافت فرسوده قرار دارد که ۲۵ درصد آنها هیچ معماری و سازه اصولی نداشته و بسیار خطرآفرین هستند.

به گفته مهدی نوبانی؛ برای ۱۴ محله از محلات بافت فرسوده بندرعباس طرح‌های بازآفرینی توسط مشاوران تعریف شده است.

وی ادامه داد: از سال گذشته طرح بازآفرینی محله اسلام آباد آغاز شده که پیشرفت مناسبی دارد و در صورت مساعدت سایر ادارات و نهادهای مسوول تا پایان امسال تمام می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha