نقش بیمارستان‌ها در حوزه خدمات اجتماعی ارتقا یافته است

تهران - ایرنا - رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: نقش بیمارستان‌ها از محیط ساده ارایه دهنده خدمت سلامت به پیشاهنگی در حوزه خدمات اجتماعی با محوریت سلامت ارتقا یافته است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، علیرضا زالی در چهارمین کنگره بین‌المللی ساخت بیمارستان که در سالن همایش‌های رازی برگزار شد، افزود: بیمارستان سازمانی دینامیک و زنده بوده که اثر بخشی آن در فضاهای فراسازمانی، مسئولیت پذیری اجتماعی و مدیریت سلامت منطقه‌ای بسیار مشهود است.

وی تاکید کرد: سازمان بهداشت جهانی معتقد است باید بیش از ۵۰ تا ۷۰ درصد بودجه ریزی در کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه به حوزه سلامت اختصاص داشته باشد این موضوع مهر تاییدی بر نقش بی‌بدیل خدمات سلامت محور در ارتقای کشورهاست.

زالی اظهار داشت: باید همه فرایندهای بیمارستانی با نگاهی نوآورانه همراه باشد، در عصر حاضر و انقلاب صنعتی چهارم که با فناوری عجین شده، ساختارهای ارایه دهنده خدمات اجتماعی متاثر از این اتمسفر هستند که بیمارستانها نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

وی، نقش کلان داده‌ها و اهمیت ذخیره‌سازی و حفظ این داده را در فضای بیمارستانی مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: دسته بندی بهینه اطلاعات و داده‌های بیمارستانی می‌تواند راهکار موثری در پیشبرد اهداف مدیریت هوشمند بیمارستانی و صنعتی باشد.

زالی با بیان این‌که هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال ۲۰۱۹ رشد چهار و هفت دهم درصدی را تجربه کرده است، اضافه کرد: بالاترین رشد در عرصه‌های اقتصادی مربوط به هوش مصنوعی بوده، رشدی که با محوریت کلان‌داده‌ها پایه ریزی و نقشه راه مدیریت را ترسیم کرده است.

رییس دانشگاه نقش پیشگویی مبتنی بر شواهد واقع‌گرایانه را محصول یکی شدن هوش مصنوعی بیمارستانی بر اساس داده‌ها دانست و به افزایش کمی و کیفی خدمات بیمارستانی با کمک فناوری اینترنت اشیا اشاره کرد.

زالی با بیان اینکه اینترنت اشیا یکی از حلقه‌های موثر در خدمات بیمارستانی محسوب می‌شود، گفت: فقدان این مهم کشورها را با چالش جدی روبه‌رو خواد کرد، پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ میلادی بیش از ۷۵ میلیارد شی به اینترنت اشیا متصل شوند و این موضوع پیام مهمی برای وصل شدن کشور به این جریان دارد.

توجه به بهره‌وری در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی یکی دیگر از موضوعاتی بود که زالی در این کنگره به آن اشاره کرد و استفاده از روش‌های منطقی و بهینه منابع را خواستار شد.

وی، افزایش بهره‌وری با راهبرد موثر مصرف بهینه انرژی و حرکت به سمت بیمارستان شفا بخش و سبز را مورد تاکید قرار داد و استفاده از پنل‌های خورشیدی را روشی کارآمد نه صرفا "اقدامی فانتزی و لاکچری" برای مصرف بهینه انرژی در بیمارستان‌ها دانست.

به گفته، زالی، طولانی شدن فرآیند ساخت بیمارستان‌ها، آفت جدی است که حوزه درمان را تهدید می‌کند و باید بیمارستها دربازه زمانی منطقی و متناسب با نیازهای بومی و منطقه‌ای به بهره‌برداری برسند و در بیمارستان‌های آموزشی باید با ارجحیت آموزش، منابع اختصاص یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha