بالندگی دانشگاه‌های خراسان‌شمالی با اعتبارات سفر رییس‌جمهور

بجنورد- ایرنا- دانشگاه‌های خراسان شمالی با تنگنای فضای آموزشی و خوابگاهی مواجه هستند که بسیاری از طرح‌های نیمه‌تمام آموزشی، رفاهی و عمرانی این مراکز با اختصاص اعتبارات سفر رییس جمهور به استان برطرف شد.

همه ساله که سال جدید تحصیلی دانشگاه ها فرا می رسد بازار خوابگاه های استیجاری در بجنورد نیز داغ می شود و دانشجویان بیشتر وقت خود را در خیابان ها برای تامین خوابگاه سپری می کنند چرا که خراسان شمالی در سال ۱۳۸۴ شکل گرفت و همزمان دانشگاه های این خطه نیز نوپا و در حال شکل گیری و تجهیز امکانات هستند.

دانشگاه‌های خراسان شمالی علاوه بر کمبود فضای آموزشی و خوابگاهی با کمبود و حتی نبود فضاهای رفاهی، ورزشی و نبود رشته‌های تحصیلات تکمیلی مواجه هستند که این مشکلات موجب گلایه مندی این قشر شده است.

مراکز آموزش عالی این استان ۸۰ درصد کمبود خوابگاه دارند و بیشتر این اماکن استیجاری هستند که پس از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی آموزش تغییر کاربری داده شدند و حتی برخی از دانشگاه ها برای تهیه همین فضاهای استیجاری نیز با مشکل مواجه هستند.

۲۸ هزار دانشجو دختر و پسر در ۳۳ مرکز شامل دانشگاه‌های دولتی، آزاد، غیر انتفاعی، پیام نور، فنی و حرفه ای، جامع علمی و کاربردی و فرهنگیان استان در سال های اخیر با این مشکلات مواجه هستند این چالش ها با کمبود اعتبار بر روی هم انباشت و بعنوان مطالبه عمومی استان در اولویت قرار داشت تا اینکه در سفر دوم تیرماه رییس جمهور به استان بارقه امیدی زده شد تا بخش از این کمبود ها به ویژه رفع کمبود فضاهای آموزشی و خوابگاهی با تخصیص اعتبار جبران شود.

در سفر دوم تیرماه سالجاری هیات دولت به خراسان شمالی ۱۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای ۲۰۰ طرح به استان اختصاص داده شد که از این میزان ۳۰۰ میلیارد تومان به مراکز آموزش عالی ابلاغ شده است.

تخصیص بخش زیادی از این اعتبارات توانسته تا حد زیادی مشکلات این مراکز علمی را برطرف کند و بسیاری از طرح های عمرانی و آموزشی دانشگاه های خراسان شمالی در همین مدت کوتاه عملیاتی شده است.

بالندگی دانشگاه‌های خراسان‌شمالی با اعتبارات سفر رییس‌جمهور

اختصاص ۱۳ میلیارد تومان به دانشگاه بجنورد

دانشگاه بجنورد یکسال پس از تاسیس استان خراسان شمالی در سال ۱۳۸۴ با پذیرش دانشجو در ۲ رشته کارشناسی پا گرفت که اکنون شمار رشته های آن به ۵۳ رشته در مقاطع مختلف رسیده است.

این مرکز آموزشی نوپا در سال های اخیر طرح عمرانی زیادی را در دست اجرا دارد و تزریق اعتبار می تواند بسیاری از مشکلات این دانشگاه را برطرف کند.

سرپرست دانشگاه بجنورد در ادامه از اختصاص ۱۳ میلیارد تومان از اعتبارات ملی مربوط به سفر رییس جمهور برای تکمیل ۶ طرح آموزشی و پرورشی در این دانشگاه خبر داد و گفت: ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار از محل سفر دوم تیرماه رییس جمهور به این دانشگاهی مصوب شد که اینک ۱۳ میلیارد تومان آن تخصیص یافت.

محمد شیخ زاده تصریح کرد: این میزان اعتبار اختصاص یافته برای تکمیل دانشکده فنی و مهندسی، علوم پایه و دانشکده پتروشیمی، آزمایشگاه، استخر و تکمیل سایر طرح‌های نیمه تمام هزینه می شود.

وی افزود: برای تکمیل دانشکده پتروشیمی و علوم پایه ۷۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که اینک در مرحله اول ۶ میلیارد تومان تخصیص یافت و برای تکمیل استخر این دانشگاه نیز ۳۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و برای اجرای فاز اول آن پنج میلیارد تومان از این اعتبار هزینه می شود.

به گفته شیخ زاده؛ ۲ میلیارد تومان از این اعتبار نیز برای تکمیل آزمایشگاه هزینه می شود.

بالندگی دانشگاه‌های خراسان‌شمالی با اعتبارات سفر رییس‌جمهور

اختصاص ۵۰ میلیارد تومان به دانشگاه فرهنگیان

دانشگاه فرهنگیان از دیگر مراکز آموزشی است که با مشکلات کمبود فضای آموزشی مواجه بود و هزار و ۳۰۰ نفر دانشجوی دختر و پسر در ۲ پردیس جداگانه دانشگاه در این زمینه با چالش های اساس رو به رو بودند.

زیرساخت‌های این مرکز آموزش عالی پاسخگوی نیاز دانشجویان نیست چرا که دانشگاه فرهنگیان ماهیت شبانه روزی دارد و باید مراکز رفاهی، غذاخوری و خوابگاه در درون پردیس موجود باشد و همچنین به دلیل اینکه این دانشجویان دوره‌های کارورزی نیاز دارند باید به راحتی به مرکز شهر دسترسی داشته باشند.

رییس دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی درباره تخصیص اعتبار به این مرکز آموزشی گفت: ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل سفر رییس جمهور به این دانشگاه ابلاغ شد که از این میزان ۵۰ میلیارد تومان برای ۲ پردیس خواهران و برادران اختصاص یافت.

سید جلال لنگری اظهار داشت: اینک از مجموع اعتبار اختصاص یافته ۲۵ میلیارد تومان برای پردیس امام محمد باقر (ع) و ۲۵ میلیارد تومان برای پردیس امام جعفر صادق (ع) اختصاص داده شد و برای تکمیل طرح های عمرانی و آموزشی هزینه خواهد شد.

وی افزود: در مجموع اعتبار ابلاغ شده از محل سفر رییس جمهور به استان ۷۵ میلیارد تومان برای پردیس برادران و ۲۵ میلیارد تومان برای پردیس خواهران برای اجرای طرح های ساخت و تکمیل خوابگاه، سرای دانشجویی، مسجد، آشپزخانه صنعتی و سایر فضاهای آموزشی در نظر گرفته شده بود.

لنگری اظهار داشت: ۲ پردیس خواهران و برادران دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی با مشکلات زیادی از جمله کمبود فضای آموزشی مواجه است که با هزینه کرد این اعتبار بخشی از کمبودها برطرف می شود.

بالندگی دانشگاه‌های خراسان‌شمالی با اعتبارات سفر رییس‌جمهور

ابلاغ ۵۰ میلیارد تومان به دانشگاه کوثر

دانشگاه کوثر بجنورد که بیش از ۱۰ سال از راه اندازی آن می گذرد در این سال ها در فضاهای استیجاری و آموزشگاه های آموزش و پرورش مستقر بوده است و اکنون این مرکز آموزش عالی برای جبران کمبود فضای آموزشی، اداری و نیز خوابگاهی به ناگزیر از فضاهای استیجاری استفاده می کند این در حالی است که دانشگاه کوثر بجنورد، پس از الزهرای تهران دومین دانشگاه بزرگ تک جنسیتی و تنها مرکز دانشگاهی ویژه دختران در شرق کشور است.

رییس دانشگاه کوثر بجنورد در این باره گفت: ۵۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر رییس جمهور به خراسان شمالی برای تکمیل ساختمان آموزشی این مرکز آموزش عالی اختصاص یافت و از این میزان اعتبار، ۴۰ میلیارد تومان برای تکمیل ساختمان ۱۹ مهر و ۱۰ میلیارد تومان نیز برای تکمیل و تجهیز خوابگاه اختصاص داده شده است.

محبوبه مقدسی افزود: این پروژه به دلیل کمبود اعتبار و نبود مشاور راکد باقی مانده بود که با تخصیص اعتبار سعی می شود فاز اول آن در مهر ماه سالجاری به بهره برداری برسد.

وی یادآور شد: کلنگ ساخت این پروژه آموزشی از محل اعتبارات سفر رهبر معظم انقلاب به خراسان شمالی بر زمین زده شد اما عملیات ساخت آن به دلایل گوناگون با وجود پیشرفت فیزکی بالا متوقف بود.

دانشگاه کوثر بجنورد بیش از سه هزار و ۵۰۰ دانشجو و ۷۰ عضو هیات علمی دارد و اکنون در ۲۲ رشته و گرایش در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در ذیل سه دانشکده علوم پایه، فنی و مهندسی و علوم انسانی از طریق کنکور سراسری و سازمان سنجش و آموزش کشور دانشجو می پذیرد.

حدود ۳۵ هزار دانشجو در ۳۹ مرکز آموزش عالی دولتی، نیمه دولتی، آزاد و مووسسات آموزش عالی خراسان شمالی تحصیل می کنند.

خراسان شمالی با جمعیت یک میلیون نفری در شمالشرق کشور واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha