عبدالملکی: شرایطی فراهم کنیم تا همه مردم از مناطق آزاد منتفع شوند

ارومیه - ایرنا - مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: مناطق آزاد مختص مرزنشینان نیست بلکه متعلق به همه ملت ایران است چرا که کل کشور باید از مزایای این مناطق منتفع شوند.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان منطقه آزاد ماکو، حجت الله عبدالملکی روز پنجشنبه در جلسه شورای اداری منطقه آزاد ماکو افزود: مناطق آزاد ذیل اقتصاد مقاومتی تعریف شده است که در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله) در ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ در بند ۱۱ به توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و ویژه‌ی اقتصادی کشور به منظور انتقال فناوری‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تامین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج تاکید ویژه شده است.

وی با تبیین رویکرد جدید مناطق آزاد اظهار کرد: ‌ما ۲ رویکرد اساسی را در مدیریت جدید پیگیری می کنیم؛ یکی مردمی کردن بیشتر مناطق آزاد و دیگری جهانی کردن این مناطق است.

مشاور رییس جمهور تاکید کرد: ما اعتقاد داریم که مردمی که در منطقه آزاد ساکنند فرصتی هستند که تقویت اقتصاد ایران مرهون تلاش این عزیزان است و مردم ایران از این مناطق هشت گانه منتفع خواهند شد.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی، در خصوص جهانی کردن مناطق آزاد گفت: در این خصوص سه سیاست را دنبال می کنیم؛ اول تعامل گسترده مناطق آزاد با دیگر مناطق آزاد جهان که هم اکنون شبکه سازی مناطق آزاد را در دستور کارخود دارند؛ دوم تقویت خدمات بین المللی از جمله حوزه های لجستیکی، بیمه، بانک و بورس بین الملل که در مرحله نهایی کردن آن هستیم.

وی ادامه داد: سیاست سوم نیز جذب سرمایه خارجی است که به همین منظور شرایط و زیرساخت‌های لازم برای حضور فعالان اقتصادی خارجی را در مناطق آزادمان فراهم می‌کنیم تا با پیوند با اقتصاد جهانی کشور را جهانی شدن سوق دهیم.

عبدالملکی، از پیگیری جدی دبیرخانه شورایعالی برای حل مشکل مالیات به عنوان نخستین مساله فعالان اقتصادی در مناطق آزاد خبرداد.

مشاور رییس جمهور، اجرای ماده ۶۵ احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور یعنی حکمرانی واحد را جزو تاکید موکد رییس جمهور به عنوان مطالبه فعالان اقتصادی عنوان کرد و افزود:‌ در صورت عدم اجرای این قانون و تخطی از آن، رییس جمهور دستور برخورد صادر کرده است.

عبدالملکی همچنین به اولویت بندی اجرای پروژه‌ها در مناطق دستور داد و یادآور شد: این منطقه مشکل آب شرب است که باید تامین آب شرب مردم منطقه اولین اولویت مسوولین باشد.

وی اضافه کرد: دستگاه‌های اجرای موظف هستند امور مربوط به سرمایه گذاری در مناطق آزاد را تسهیل کنند.

«حجت الله عبدالملکی»، مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، چهارشنبه (۲ آذرماه) در سفر دو روزه به منطقه آزاد ماکو از طرح‌های سرمایه گذاری، عمرانی و زیرساخت‌های لجستیکی این منطقه بازدید کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha