به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، شرکت «تفکر پیشرو عصر داده پارسیان» با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی توانسته است زیرساختهایی برای سامانههای خدمات عمومی مانند نرمافزارهای پرداخت الکترونیک ایجاد کند که ارائه خدمات عمومی به کاربران بهتر انجام شود.
این شرکت در سال ۱۳۹۵ تاسیس شد و فعالیت خود را در حوزه زیرساخت مشترکین و قبض، با رویکرد خلق ارزش افزوده مبتنی بر ارائه سرویسهای خاص آغاز کرد.
براساس گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، محمد قاضی مدیرعامل شرکت «تفکر پیشرو عصر داده پارسیان» درباره فعالیتهای این شرکت گفت: زمانی که فعالیت خود را شروع کردیم، حوزههای مرتبط با شبکه پرداخت هنوز همهگیر نشده و فرآیند آن تازه آغاز شده بود. برای پرداختهای الکترونیک سرویسهای خامی وجود داشت که محدود به برخی پرداختهای جزئی مانند خرید شارژ اعتباری و ... بودند.
وی افزود: یکی از ظرفیتهای ممکن، امکان پرداخت قبض به صورت الکترونیکی و در فرآیندی راحت بود. تا پیش از سال ۹۵ مشترکین حتما باید کاغذ قبض خود را میداشتند که بتوانند بدهی خود را پرداخت کنند.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان خاطرنشان کرد: یک اپلیکیشن به نام «ساده پرداخت» طراحی کردیم. در «ساده پرداخت» کافی بود کاربر شناسه قبض خود را وارد کند تا اپلیکیشن از سازمانهای مربوطه استعلام گرفته و فرآیند پرداخت انجام شود. نزدیک به دو سال روی طراحی و ساخت ساده پرداخت کار میکردیم اما توفیق چندانی نداشت چون بازار به شدت رقابتی بود و قادر به رقابت با اپلیکیشنهایی که با صرف بودجههای هنگفت، بازار را در اختیار داشتند نبودیم.
قاضی ادامه داد: هدف بعدی که ما طراحی کردیم این بود که فعالیت خود را از B۲C به B۲B تغییر دهیم. ما مشاهده کردیم که اپلیکیشنهای بزرگ، کاربر دارند و تبلیغات هم میکنند اما سرویس ندارند در حالی که ما سرویس داشتیم اما تبلیغات و کاربر در دسترسمان نبود و به این نتیجه رسیدیم که بهتر است همکاری کنیم.
وی یادآور شد: پس از این فرآیند بررسیها و آغاز همکاریها بود که پلتفرم «ونش» که یکی از محصولات مهم شرکت «تفکر پیشرو عصر داده پارسیان» است متولد شد. «ونش» ماموریت خود را تجمیع خدمات عمومی در ایران تعریف کرده است و این خدمات را به صورت API در اختیار ذینفعانی قرار میدهد که مستقیما به کاربران خدمات الکترونیک ارائه میدهند؛ مثلا اپلیکیشنهای پرداخت یا موبایل بانکها. در واقع ما زیرساخت ارائه خدمات عمومی را فراهم میکردیم. بنابراین با کاربر به صورت مستقیم ارتباطی نداریم بلکه به سازمانها، بانکها و ... خدمات ارائه میکنیم.
وی افزود: ما اکنون سرویسها را از سمت بیش از ۱۵۰ سازمان دریافت و بین سایر کسب و کارها توزیع میکنیم؛ از استعلام قبوض گرفته تا خدمات مربوط و ... . همه خدمات در یک پلتفرم به نام «ونش» تجمیع میشود تا کاربران به راحتی بتوانند به سیستمها دسترسی داشته باشند.
این فناور همچنین گفت: ما چهار پلتفرم دطراحی کردیم که یکی از آنها «ونش» است. «ونش» فعالیت خود را در سال ۹۸ آغاز کرد. پس از این، نیاز دیگری پیش آمد که با موج جدید کسب و کارهای الکترونیک در ایران شروع شد. کسبوکارها نیاز داشتند که در یکسری از موارد اطلاعات خود را به شکل راحتتری ارائه دهند؛ برای مثال تاییدیه چک و سفته و ... . این کاری است که پلتفرم «ونیفای» انجام میدهد. در واقع «ونش» در حوزه خدمات عمومی فعالیت میکند و «ونیفای» خدمات مالی را با کمک هوش مصنوعی به کسب و کارها ارائه میدهد. برای مثال جهت استعلام چک کافی است تصویر چک نوشته شده بهصورت API برای ما ارسال شود تا اطلاعات چک شامل شماره صیاد و سایر موارد، استخراج و پس از استعلام، پاسخ آن در کسری از زمان برگشت داده شود تا فرایندهای مربوطه به صورت الکترونیک و خودکار ادامه یابد.
قاضی به دیگر محصولات این شرکت اشاره کرد و افزود: ما در بستر محصولات خارجی فعالیت داریم. برای این کار پلتفرمی با نام «شاکو» را طراحی کردیم که متفاوت از محصولات دیگرمان است. «شاکو» در حوزه مد فعالیت دارد و یک سالی هم بر روی طراحی آن کار شده است.
وی درمورد تسهیلاتی که این شرکت مپیشتر از صندوق نوآوری و شکوفایی دریافت کرده است، گفت: فرایندهای ارائه تسهیلات صندوق با رویکردی پیگیرانه و مسئولانه و با سرعت خوبی انجام میشود.
نظر شما