به گزارش ایرنا، برف و باران یکی از زیباترین نعمت های خداوند است اما افزایش جمعیت و پیچیدگی جوامع شهری نزول این نعمت را با مشکلاتی روبرو می کند به خصوص در کلانشهر ها به دردسری تبدیل شده که به محض نزول همه شهروندان را به نوعی با مشکل مواجه می کند.
از این رو برف روبی و پیشگیری از یخ زدگی در معابر درون و برون شهری بسیاری از کشور ها نظیر آمریکا، کانادا، نروژ، سوئد، چین و... الزامی بوده و از وظایف جاری و متعارف دستگاههای متولی محسوب می شود و داخل شهرها هم شهرداری ها این ماموریت را بر عهده دارند.
برفروبی و یخ زدایی معابر دارای مزایای فراوانی است از جمله ایمنی استفاده کنندگان از راه، حمل و نقل ایمن، کاهش تصادفات، کاهش تلفات جانی و زیان های مالی، افزایش سرعت تردد وسایل نقلیه و کاهش تراکم ترافیک، کاهش استرس های ناشی از ماندن در برف و یخ، کاهش ازدحام و تاخیر های بسیار و از دست رفتن ساعات کار، جلوگیری از شکایات مردم از یکدیگر و شهرداری به خاطر تصادف و کاهش خسارات مالی ناشی از تصادفات جاده ای اما به شرطی که محیط زیست به خطر نیفتد.
نمک در ابتدا در دهه ۱۹۳۰ جهت کنترل برف و یخ برای بهبود امنیت حمل و نقل روی جاده ها استفاده شد اما از دهه ۱۹۵۰ میلادی روش های جدید یخ زدایی و پیشگیری از یخ زدگی در اروپا به خصوص فنلاند و سپس در سالهای بعد در دیگر نقاط دنیا استفاده شد.
امروزه روشهای بدیعی برای یخ زدایی معابر به عنوان مثال استفاده از برق برای گرم کردن سطح جاده ها و یخ زدایی در مناطق برون شهری؛ استفاده از آبهای زیر زمینی حاوی املاح نمکهای مختلف؛ (c) استفاده از مخزن ذوب برف؛ استفاده از کانالهای زیرزمینی ویژه انتقال برف در دو طرف خیابان استفاده می شود.
تورنتو در سال ۲۰۰۱ بعنوان اولین شهر در کانادا برنامه مدیریت نمک را توسعه و اجرا و تکنیک های پیش مرطوب سازی و پیشگیری از یخ زدگی را معرفی و سیستم های اطلاعات آب و هوایی جاده ها (RWIS) را در سراسر این شهر نصب کرد.
در ونکوور استراتژی نگهداری زمستانه در این منطقه بر مبنای استفاده از یک ترکیب ۵۰/۵۰ درصدی از نمک و شن در سالهای قبل بود ولی با استفاده از محلول کلرید منیزیم موفق به کاهش ۶۴ درصدی در میزان استفاده از نمک و ۷۳ درصد کاهش در کلراید های منتشر شده به محیط زیست شدند.
به طور کلی در سالهای اخیر، روشهای پیشگیری از یخ زدگی و روش از قبل مرطوب سازی به تدریج پذیرفته شده اند و توسط آژانسهای بزرگراه آمریکای شمالی مورد استفاده قرار گرفته اند.
اما در کشور ایران ساده ترین و با صرفه ترین و گاهی عملی ترین روش مقابله با برف و یخ در معابر عمومی استفاده از نمک است در حالی که پراکنش نمک که به صورت دستی و سنتی است که به رغم با صرفه بودن، آثار و معایب زیادی برای محیط زیست به دنبال دارد .
روش سنتی یخ زدایی یعنی ریختن مخلوط شن و نمک جامد بر روی آسفالت با استفاده از ماشین و بیل متاسفانه در حال حاضر تنها روشی است که در شهرها و جاده های بین شهری ایران، استفاده می شود و در کنار تخریب روسازی آسفالت، تاثیرات زیست محیطی منفی بر گیاهان، آبهای جاری و زیر زمینی و خاک دارد.
جمع آوری نمک پاشی در تبریز
یعقوب هوشیار، شهردار تبریز با بیان اینکه از امسال دیگر از نمک پاشی در معابر خبری نیست، گفت: در زمستان سال گذشته ۵۰ هزار تن نمک در سطح شهر مورد استفاده قرار گرفت.
وی هشدار داد: تداوم این روند به طور حتم ضمن نابودی محیط زیست، منجر به تخریب فضای سبز و منابع آبی تبریز می شود.
هوشیار با بیان اینکه شهرداری تبریز محلول های سازگار با محیط زیست را جایگزین نمک پاشی می کند، یادآور شد: از آنجا که محلول پاشی ممکن است به سرعت تاثیر نمک پاشی نباشد، نیازمند مشارکت شهروندان در مواقع بارش برف هستیم.
محلول پاشی تجربه نخست شهر تبریز در سال جاری
رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی تبریز نیز در جلسه امروز شورای شهر گفت: روش جدید محلول پاشی به جای نمک پاشی تجربه اول در این شهر است چراکه پیش از این در محلول پاشی نمک زیادی با محلول ترکیب میشد و در نتیجه باعث لغزندگی و پیامدهای نامناسب می شد.
احد صادقی، با بیان اینکه روش جدید محلول پاشی در حوزه شهرداری منطقه ۷ تبریز اجرایی میشود، افزود: اعضای شورای اسلامی شهر میتوانند از جزئیات این کار تحقیق و بازدید کنند.
وی با اشاره به ضرورت توجه بیشتر شورای اسلامی شهر در خصوص آموزشهای شهروندی طی سال آینده، اظهار داشت: آموزشهای فرهنگی و تولید محتوا موجب صرفه جویی مالی در اداره شهر می شود.
صادقی، ادامه داد: در کنار فرهنگ سازی و آموزش های شهروندی، تجهیز ماشین آلات سنگین در مناطق دهگانه نیز ضروری بوده و از بودجه ۴۰۰ میلیارد تومانی شهرداری برای خرید ماشین آلات سنگین، تنها حدود ۱۰ درصد برای تعمیرات تخصیص می یابد.
تجهیز مناطق ۱۰ گانه به مخازن تولید محلول و تجهیزات محلول پاشی
معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری تبریز هم از تجهیز مناطق ۱۰ گانه به مخازن تولید محلول و تجهیزات محلول پاشی خبر داد.
جواد صدیقی گفت: در راستای اجرای دستور شهردار تبریز در خصوص جایگزینی محلول پاشی و حذف نمک پاشی در مواقع بارش برف و یخبندان تمهیدات لازم برای این امر اتخاذ شده است.
معاون شهردار تبریز با بیان اینکه محلول های دوستدار محیط زیست در مناطق ۱۰گانه تولید و استفاده خواهد شد افزود: استفاده از نظرات متخصصان و اساتید دانشگاه و استفاده از شیوه های علمی و دوستدار محیط زیست و افزایش ماشین آلات و تجهیزات زمستانی مد نظر ستاد معاونت محیط زیست و خدمات شهری است.
به گفته وی، محلول های تولید شده در مناطق ۱۰گانه شهرداری زیر نظر یکی از اساتید دانشکده شیمی دانشگاه تبریز بوده و تا ۳۰ درجه زیر صفر مقاومت خواهد داشت.
صدیقی همچنین از تجهیز مناطق شهری به دستگاه های برف روب خبر داد و گفت: برف روبی یکی دیگر از روش هایی است که ضمن رفع مشکل تردد در معابر، از منابع آبی و خاکی حفاظت خواهد کرد.
کاهش نمک پاشی در معابر نیازمند فرهنگ سازی است
رییس کمیسیون ورزش و جوانان شورای اسلامی تبریز نیز در این جلسه بر ضرورت فرهنگسازی و آشنایی شهروندان با مضرات نمکپاشی تاکید کرد و گفت: فصل زمستان و بارش برف در پیش است و مردم انتظار دارند شهرداری اقدام به نمک پاشی کند.
پرویز هادی، افزود: باید در بین مردم فرهنگ سازی شود که نمک پاشی روش مناسبی در هنگام بارش برف برای جلوگیری از لغزندگی معابر نیست و این اقدام برای محیط زیست ضرر دارد.
وی اظهار داشت: استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی و خودداری از تردد با خودروهای شخصی از دیگر اقداماتی است که میتوان با فرهنگسازی در این رابطه، مشکلات تردد در هنگام بارش برف را کاهش داد.
در سال های گذشته سالانه بیش از ۵۰ هزار تن در سطح شهر تبریز نمک پاشی شده است.
نظر شما