آخرین تلاش ها برای رفع تنش آبی در شهرستان باشت

۷ آذر ۱۴۰۱، ۱۲:۳۲
کد خبر: 84954934
فرزانه شریفی
 آخرین تلاش ها برای رفع تنش آبی در شهرستان باشت

یاسوج - ایرنا - ناپایداری آب آشامیدنی در مناطق شهری و روستایی زندگی شهروندان باشت از توابع استان کهگیلویه وبویراحمد را سخت کرده و ساکنان این شهرستان در انتظار همت مسئولان برای تامین این مایع حیاتی هستند.

شهرستان باشت با وجود نزدیکی به رودخانه های باشت و شاه بهرام از سویی و میانگین بارندگی بیش از ۵۰۰ میلی متر بستر طبیعی برای تامین آب را دارد اما تاکنون تلاش ها به دلایل مختلف برای تامین آب پایدار در این شهرستان ناکام مانده به طوری که جزو مناطق با تنش آبی است.

سهم برخی از ساکنان مناطق روستایی باشت از آب آشامیدنی تنها چند ساعت در هر سه روز است که با توجه به این مساله که آب به عنوان حیاتی ترین نیاز انسان باید همواره در دسترس باشد این نقصان زندگی را برای اهالی بسیار سخت کرده است.

کارشناسان حوزه روستایی کهگیلویه و بویراحمد اعتقاد دارند که تداوم کمبود آب آشامیدنی در مناطق روستایی این شهرستان با توجه به اینکه اهالی نه تنها برای نظافت و مصرف آشامیدنی بلکه به منظور نگهداری دام هایشان هم به این مایع حیاتی نیاز دارند تهدیدی برای کاهش جمعیت روستایی محسوب می شود و نیاز است دولت در خصوص این مساله مهم چاره ای عاجل بیاندیشد.

این صاحب نظران تاکید می کنند:از آنجا که تنش آبی در مناطق شهری باشت هم جدی است احتمال مهاجرت دایم ساکنان به شهرستان های دیگر کهگیلویه و بویراحمد به دلیل کم آبی نیز دور از ذهن نیست که این خود می تواند تهدیدی برای دیگر پیامدهای اجتماعی و اقتصادی است.

اقدام های انجام شده برای تامین آب آشامیدنی

فرماندار باشت در خصوص برنامه های دولت برای تامین آب آشامیدنی پایدار گفت: برای دسترسی اهالی مناطق روستایی و شهری این شهرستان به این مایع حیات بخش از چند منبع مختلف اقدام شده است.

نادر گرامی تاکید کرد: به منظور تصفیه و انتقال آب از رودخانه شاه بهرام در این شهرستان چند سال پیش طرحی تعریف و عملیات اجرایی آن آغاز شد اما به دلیل نیاز به اعتبار کلان این طرح راکد است.

وی بیان کرد: انتقال آب از چشمه آب دنک از دیگر برنامه های دولت برای تامین آب آشامیدنی روستاهای باشت بوده که با وجود تامین اعتبار و انتخاب پیمانکار در سال گذشته به دلیل معارض اجتماعی منتفی شد.

فرماندار باشت عنوان کرد: به تازگی انتقال آب پایدار از طریق سفره های زیرزمینی در روستای چاه تلخ در دستور کار قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: مطالعات این طرح انجام شده و در صورت تخصیص اعتبار عملیات اجرایی آن امسال شروع می شود.

طرح جامع آب آشامیدنی باشت

معاون بهره برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه وبویراحمد گفت:طرح جامع تامین آب آشامیدنی باشت و روستاهای اطراف آن یکی از مهمترین برنامه های دولت برای جبران تنش آبی در این شهرستان است .

سید مهدی فخر احمد افزود: برآوردهای کارشناسی نشان می دهد اجرای این طرح ۳۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که مجوز ۹۰ میلیارد تومان از این اعتبار از وزارت نیرو اخذ شده است.

وی ادامه داد: براساس برنامه ریزی انجام شده در مرحله نخست ۳۰ میلیارد تومان آن اختصاص می یابد و پس از اخذ اعتبار طرح مذکور کلنگ زنی می شود.

معاون بهره برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: برای تحقق این طرح ۹ حلقه چاه آهکی عمیق و تعدادی خط انتقال و مخازن بتنی در باشت و ارتفاعات آن بصورت دراز مدت احداث و در قالب رینگ آبی تمام روستاهای این شهرستان را تامین خواهد کرد.

وی ابراز داشت: با اجرای این طرح افزون بر شهر باشت تعداد زیادی از روستاهای این شهرستان مانند چالموره،گوهرگان،تکیه،ده بزرگ،تلچگاه،لار،بوستان،شوش،دهکند و تلمویزی و چندین منطقه دیگر زیر پوشش آب پایدار خواهد رفت.

در زمان حاضر ۲۲ حلقه چاه با حجم تخلیه سه میلیون و ۷۲ هزار متر مکعب آب آشامیدنی شهرستان باشت را تامین می کند.

با توجه به اینکه تأمین و توزیع آب آشامیدنی سالم در جوامع شهری و روستایی یکی از راهکارهای مهم در جهت حفظ سلامتی مردم و ارتقای سطح بهداشت عمومی است از مسوولان دولت سیزدهم انتظار می رود نسبت به پایداری آب آشامیدنی شهروندان شهرستان باشت اقدام کنند.

شهرستان باشت دارای ۱۲۰ روستا است که از این تعداد ۱۱ روستا دارای جمعیتی بیش از ۵۰ خانوار و ۴۴ روستا دارای جمعیتی بیش از ۲۰ خانوار است.

شهرستان ۲۴ هزار نفری باشت در جنوب شرقی کهگیلویه و بویراحمد افزون بر هفت هزار مشترک آب آشامیدنی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha