گلایه ساکنان روستای لار باشت از بی آبی+ پاسخ مسئولان

یاسوج - ایرنا -تشکیل صف های طولانی ظروف ( دبه های) پلاستیکی اهالی روستای لار از توابع شهرستان باشت در چشمه دنک از زندگی سخت و پرمشقت ساکنان به ویژه زنان و دختران این روستا برای تامین آب شرب و شدت تنش آبی در این منطقه حکایت دارد.

به گزارش ایرنا،روستای باستانی ۱۴۰ خانواری لار که در غرب شهر باشت از توابع کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد از اساسی ترین نیازهای زندگی یعنی آب آشامیدنی محروم هستند و در این روزهای گرم تابستانی از این کمبود سخت در تنگنا هستند.

مردم روستای لار با اشاره به اینکه ایجاد زیرساخت های آب آشامیدنی پایدار نیاز اساسی آنان بوده که مغفول مانده تاکید می کنند: مدت زمان طولانی ظروف خود را در صف برای رسیدن نوبت پرشدن این مایع حیاتی قرار می دهند.

ساکنان لار که روستای آنان در ۳۵ کیلومتری غرب شهر باشت حد فاصل روستاهای تلچگاه و کوهسرک واقع شده است می گویند که حدود یک ماه است که هر روز به چشمه دنک رفته و با خودرو یا چهارپایان آب مورد نیاز خود را به خانه می آورند.

فریاد ساکنان روستای لار از بی آبی

یکی از ساکنان روستای لار می گوید: آب در این روستا نوبت بندی است و هر هفت روز تنها ۲ ساعت آب روستای آنان وصل می شود.

مریم شرافتی با اشاره به اینکه چشمه دنک در یک کیلومتری روستا واقع شده تاکید می کنند که تهیه آب مورد نیاز خانواده،دام، استحمام اهالی و کولر آبی از چشمه آنان را به ستوه آورده است.

فریاد ساکنان روستای لار باشت از بی آبی+ پاسخ مسئولان

یکی دیگر از ساکنان روستای لار می گوید: کمبود آب باعث شده که بیشتر اهالی مجبور باشند به جای کولر آبی در گرمای شدید ظهرهای تابستان با پنکه سر کنند.

محمد ظفری با اشاره به اینکه بیشتر مردم ساکن روستای لار دامدار هستند تاکید کرد: تهیه آب مورد نیاز دام ها از دیگر سختی های زندگی مردمان این دیار است.

دهیار روستای لار تنش شدید آبی زندگی را برای ساکنان روستای لار از توابع بخش مرکزی شهرستان باشت بسیار سخت کرده و اهالی این روستا از مسوولان انتظار دارند در این خصوص اقدام عاجل انجام شود.

جمیله مظفری با اشاره به اینکه آب آشامیدنی آنان هر هفته یک بار و آن هم به مدت ۲ ساعت در دسترس است تاکید می کنند ماندگاری اهالی در روستا نیازمند پایداری آب آشامیدنی به عنوان حداقل مطالبه آنان است.

وی افزود: روستای لار شبکه آب آشامیدنی دارد اما به علت اینکه آب آشامیدنی ۲۰ روستای بخش مرکزی باشت از یک پمپ تامین می شود و این روستا آخرین نقطه است آب به آنان نمی رسد.

مسووولان چه می گویند

مدیرعامل آب و فاضلاب کهگیلویه وبویراحمد گفت: آب روستای لار سهمیه بندی است و آخرین بار روز گذشته وصل شد.

امید صالحی افزود: برای کاهش مشکلات مردم آبرسانی سیار پیش بیینی شده است.

وی تاکید کرد: برای تامین آب آشامیدنی پایدار روستای لار و دیگر مناطق بخش مرکزی شهرستان باشت قرار است تا با حفر چاه این نیاز اساسی تامین شود.

شهرستان باشت دارای۱۲۰ روستا دارد که از این تعداد ۱۱ روستا دارای جمعیتی بیش از ۵۰ خانوار و ۴۴ روستا دارای جمعیتی بیش از ۲۰ خانوار است.

۵۲درصد از جمعیت ۲۲ هزار نفری باشت در روستاها زندگی می کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha