به گزارش ایرنا، اواسط مرداد گذشته بود که محمدعلی زلفیگل در حکمی، روحاله سهرابی را به عنوان مشاور در برنامهریزی و مدیریت راهبردی منصوب کرد. سهرابی دانشآموخته مقطع دکتری تخصصی مدیریت تولید و عملیات دانشگاه علامه طباطبائی و عضو هیأتعلمی دانشگاه بوعلی سیناست.
وزیر علوم در حکم خود خطاب به سهرابی مواردی را به وظایف ابلاغ کرده بود که «بررسی میزان تحقق برنامههای ارایه شده اینجانب به مجلس شورای اسلامی، معاونتها و سازمانهای تابعه و همچنین سند تحول دولت مردمی در حوزه آموزش عالی» همچنین «همکاری با نهادهای تصمیمساز و تصمیمگیر در مسئلهیابی، ریشهیابی مسائل و ارائه راهکارهای کارشناسی جهت حل مسائل آموزش عالی» از این موارد بود.
وی در گفتوگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا در مورد فعالیتهای خود به عنوان مشاور وزیر علوم در برنامهریزی و مدیریت راهبردی طی ۳ ماه گذشته اظهار داشت: یکی از اصلیترین مأموریتهایی که مطابق حکم وزیر بر عهده داشتیم؛ رصد اجرای برنامههای ارائه شده وزیر علوم به مجلس شورای اسلامی بوده است.
در این راستا با توجه به تأکید وزیر علوم، کلانبرنامههای ارائه شده به مجلس، مدون و مشخص و هر کدام به معاونتها و مراکز راهبردی مربوطه، ابلاغ شده است.
ارائه گزارش عملکرد وزارت علوم به مجلس تا پایان ۱۴۰۱
سهرابی ادامه داد: طی جلسه اخیر شورای معاونان وزارت علوم، مقرر شد گزارش عملکرد واحدها در خصوص نحوه اجرای هر کدام از برنامهها به صورت سالانه تهیه و میزان پیشرفتها و انحرافها در اسرع وقت به صورت برخط مشخص شود.
به گفته وی اولین گزارش جهت شفافیت عملکرد راهبردی وزارتخانه تا پایان سال ۱۴۰۱ به خانه ملت تقدیم خواهد شد. در این کتابچه، شاخصهای تحقق هر یک از برنامهها که قبلا توسط معاونان و مشاوران و رؤسای مراکز، پیشنهاد شده اعلام و اقدامات طبق آنها، گزارش میشود.
عضو هیاتعلمی دانشگاه بوعلی سینا افزود: بر خلاف گذشته که برنامه عملکرد وزیر به مجلس کمتر ارائه میشد یا هر چهارسال یک بار، تسلیم مجلس شورای اسلامی میشد، قصد داریم میزان عملکرد وزیر علوم در برنامههای ارائه و قول داده شده را سالانه گزارش دهیم تا از این طریق، در فرایند نظارت مجلس مشارکت کنیم.
سهرابی در مورد فعالیتهای خود به عنوان مشاور وزیر علوم در برنامهریزی و مدیریت راهبردی عنوان کرد: یکی از مهمترین مأموریتها که پیشتر کمتر به آن پرداخته شده است، تدوین روالی برای برنامهریزی راهبردی ستاد وزارت علوم است.
پرسشهای اساسی وزیر علوم از معاونان و مدیران بخشها
وی ادامه داد: در این راستا با بهرهمندی از تجربه وزارت اقتصاد در حوزه برنامهریزی راهبردی، ۴ پرسش اساسی از سوی وزیر علوم آماده شد تا معاونان و کلیه رؤسای مراکز تابعه وزارت علوم با پاسخ به آنها، مهمترین چالشها، موانع، راهکارها و اهداف عینی (شاخصهای کمی تحقق) حوزه وظیفه خود را شناسایی و تدوین کنند.
سهرابی گفت: با توجه به اهمیت دانش و تجربه موجود در بدنه کارشناسی وزارتخانه و اهمیت برنامهریزی با رویکرد از پایین به بالا (به صورت مشارکتی)، مقرر شد کلیه این پاسخها، گردآوری و پالایش شده و پس از تقاطع با دو بسته؛ شامل برنامههای تحول دولت در حوزه آموزش عالی و برنامههای ارائه شده وزیر به مجلس شورای اسلامی، اولویتهای راهبردی وزارتخانه برای سه سال آینده، تعیین شوند. مرحله بسیار مهم بعدی، برنامهریزی برای اقدام و جاریسازی اولویتهای راهبردی خواهد بود.
۴ سوال وزیر علوم شامل سوالات ذیل است؛ ۵ مساله و چالش اصلی حوزه شما چیست؟ چه موانعی برای حل این مسائل وجود دارد؟ چه اقدامات راهبردی و طرح هایی در سه سال آینده برای حل این مسائل پیشنهاد میدهید؟ شاخص ها و سنجه های عینی و کمی قابل اندازه گیری برای اقدامات راهبردی چیست؟
وی ادامه داد: از جمله مهمترین ملاحظاتی که در پاسخ به ۴ سؤال مزبور تأکید شده، اجراپذیری راهکارها در طول سه سال آینده، مقبولیت و مشروعیت آنها میان بازیگران کلیدی آموزش عالی، راهبردی و تحولی بودن آنها از این حیث که با وظایف جاری ستادی، متفاوت باشند، واقعبینانه بودن با توجه به بضاعتهای سازمانی، نداشتن تناقض با اسناد بالادستی و غیره بوده است.
تشدید ضرورت برنامهریزی چابکمحور
عضو هیاتعلمی دانشگاه بوعلی سینا افزود: دانشگاهها و مجموعههای وابسته هنگام تدوین برنامه راهبردی، معمولا خواستار برنامه راهبردی وزارت علوم بودند. در این راستا، ضرورت راهبردنگاری یا برنامهریزی راهبردی چابک و اقداممحور، تشدید شد. این اقدام، میتواند جهتگیری اساسی دانشگاهها و مراکز پژوهشی تابعه وزارت علوم را نیز روشن سازد.
پس از تعیین اولویتهای راهبردی سه سال آینده وزارت علوم، فرایند راهبردنگاری با تعیین اهداف عینی اولویتها، تعریف پروژههای تحولی و راهبردی با معاونتها و مراکز تابعه، تدوین روالی برای گزارشگیری مستمر (گزارش اقدامات مرتبط با پروژههای تحولی و راهبردی توسط خود معاونتها و مراکز تابعه) و در نهایت بازنگریهای شش ماهه در خصوص اولویتهای راهبردی، ادامه مییابد.
مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در برنامهریزی و مدیریت راهبردی تاکید کرد: چشمانداز راهبردنگاری چابک و اقداممحور، طراحی «داشبورد توسعه مدیریتی» یا «سامانه یکپارچه راهبردی» در سطح وزارت علوم خواهد بود تا همه نظارتها و کنترلها به صورت سامانهای و برخط توسط وزیر و افراد ذیربط صورت گیرد.
نظر شما