طرح تولید قراردادی گوشت در خراسان شمالی آغاز شد

بجنورد-ایرنا- سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: طرح تهاتر گوشت قرمز با نهاده های دامی مدت‌دار با عنوان تولید قراردادی گوشت از امروز (سه شنبه) در استان آغاز شد.

مهدی شکاری روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طرح با رویکرد حمایت دولت از دامداران روستایی و عشایری اجرایی می شود و در آن نهاده های دامی به صورت مدت دار در اختیار دامداران قرار می گیرد و پس از چهار ماه گوشت تحویل می گیرد.

وی تصریح کرد: در این طرح به ازای هر راس دام ۴۶ کیلو و ۷۵۰ گرم نهاده در اختیار قرار می گیرد که شامل ۲۵ کیلو و ۷۵۰ گرم جو، هفت کیلوگرم کنجاله سویا و ۱۴ کیلوگرم ذرت است.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار راس دام سبک و ۸۳ هزار راس دام سنگین در استان نگهداری می شود و جزو هشت استان برتر کشور در زمینه جمعیت دامی هستیم.

وی گفت: تامین علوفه و نهاده های دامی از دغدغه های اصلی دامداران است که امید می رود با اجرای این طرح، حمایت های لازم انجام شده و مشکلات این تولیدکنندگان کاسته شود.

شکاری افزود: با توجه به خشکسالی و کاهش تولید علوفه در مراتع، دامداران عشایر ناچار به تغذیه دستی دام هستند که این امر با توجه به بالا بودن قیمت نهاده های دامی، هزینه تمام شده تولید دام را افزایش داده است.

به گزارش ایرنا، خراسان شمالی به عنوان یکی از قطب‌های دامپروری کشور است که در این خطه ۲ میلیون و ۱۲ هزار راس دام سبک شامل گوسفند و بز، ۷۹ هزار راس دام سنگین از جمله گاو و گوساله، ۲ هزار و ۴۰۰ نفر شتر و هزار راس اسب وجود دارد و دامداران این استان سالانه ۲۲۱ هزار و ۱۱۸ تن انواع محصول از جمله گوشت قرمز، گوشت مرغ، شیر، عسل و تخم مرغ تولید می کنند.

اما این قطب دامپروری این روزها حال و روز خوشی ندارد و دامداران این خطه با مشکلات ناشی از خشکسالی دست و پنجه نرم می کنند؛ مشکلاتی که اَمان آنان را بریده و به مانع بزرگی در استمرار فعالیت صنعت دامپروری در این خطه از شمالشرق کشور تبدیل شده است به گونه ای که این وضعیت اسفناک دامداران به علت خشکسالی، کمبود و گرانی نهاده‌های دامی و مقرون به صرفه نبودن تولیدات موجب شده در آستانه ورشکستگی قرار بگیرند و ناگزیر به کشتار یا فروش دام‌های مولد شوند.

آمار رسمی نیز گویای وضعیت وخیم دامداری در خراسان شمالی است به گونه ای که خشکسالی تنها در نیمه پایانی سال گذشته چهار هزار و ۸۰۰ میلیون ریال به دامداران و زنبورداران استان خسارت زد که بیشترین آن در بخش دامداری بوده است.

توجه به وضعیت بحرانی دامداران و حمایت از فعالان این بخش از مطالبات اصلی از رییس جمهور در سفر به خراسان شمالی بود تا جایی رییس جمهور در ورود به این خطه در شمال شرق کشور از شهرک دامپروری «قارلق» بجنورد بازدید و چندین راهکار ارایه کرد و اکنون نیز با همت مسوولان جهادی شاهد تحقق یکی از این راهکارها با طرح تولید قراردادی گوشت هستیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha